Sida 1 av 3
Optimal bilkostnad
Postat: tor 24 okt 2013, 13:41
av tornblad
Om man bortser från själva upplevelsen att ha det är roligare att ha en nyare och mer modern bil än en äldre, när är det egentligen som mest optimalt att köpa en bil.
Planerar att köpa en XC60 - antingen ny eller kanske en MY2011 som gått 9-10 000 mil.
På en ny slipper man ju reparationer, lägre försäkringskostnader men har en lite högre värdeminskning.
Låt säga att man planerar att ha bilen 2-3 år och kör ca 1500 mil om året
Vad säger ni? Någon som räknat på detta? Kanske till och med gjort en TCO-kalkyl (total cost of ownership)?
Re: Optimal bilkostnad
Postat: tor 24 okt 2013, 13:58
av MartinS
Det finns så vansinnigt många sätt att räkna på, jag har ett par ark som jag ofta rotar runt i för att slå död på mina bilbytarideer : -). Generellt sätt är det alltid billigast att behålla det man har, ju äldre bil desto bättre. Men det finns alltid undantag såklart! Det beror också lite på hur man finansierar och vad man har för chanser till alternativränta om man inte lånar.
Här är två så utdrag som du kan kika på, ändra i och skaffa dig en egen uppfattning:
http://www.gunneby.se/v70.xlsx
http://www.gunneby.se/milkostnad.xlsx
Fundera lite kring bränslekostnaderna, det som så ofta diskuteras här och vid fikaborden. Ett par dl hit eller dit spelar ingen stor roll när man sätter det i sitt sammanhang.
/Martin
Re: Optimal bilkostnad
Postat: tor 24 okt 2013, 14:50
av XC60D3
MartinS skrev:
Fundera lite kring bränslekostnaderna, det som så ofta diskuteras här och vid fikaborden. Ett par dl hit eller dit spelar ingen stor roll när man sätter det i sitt sammanhang.
/Martin
Nja, jag tycker personligen att det är fel att resonera så. Nej, det kanske är en liten del i sammanhanget kan man tycka. Då värdeminskning och ev ränta/amortering är betydligt större utgifter.
Men, jag resonerar som såhär; Jag kör min XC60 ca 3000 mil om året. Jag ligger på 0,66 vid pump. Hade jag kört mer aggressivt och fortare så hade min förbrukning legat på 0,86. Det är 2 dl per mil x 3000 mil = 7800 SEK per år. Det innebär att jag genom att köra vad jag kallar eco driving, sparat 7800 kr, eller då 18000 kr till dags datum. Arton tusen som jag kan ha till något annat.
Re: Optimal bilkostnad
Postat: tor 24 okt 2013, 15:05
av tornblad
Vad tror ni om följande beräkning? (Beklagar att Excel-kopieringen blir lite rörig)
Är det några antaganden som är helt åt skogen?
MY2014 MY2011
Inköpspris 400 000 250 000
Moms tillbaka på extrautrustning 10 000 -
Mil start - 10 000
Mil slut 4 500 14 500
Antal år 3 3
Bränsleförbrukning 0,74 0,74
Drivmedelskostnad (per liter) 14,00 14,00
Mil per år 1 500 1 500
Försäljningspris 225 000 150 000
Värdeminskning per år 58 333 33 333
Skatt per år 4 000 4 000
Försäkring per år 5 000 10 000
Service per år - 7 000
Reparationer
Nytt partikelfilter - 10 000
Övriga per år 3 000 8 000
Nya däck (utgår från att begagnad bil är 50% rest) - 10 000
Alternativkostnad, ränta per år (2%) 8 000 5 000
TCO
Värdeminskning (ingående moms återfört) 165 000 100 000
Bränslekostnad 46 620 46 620
Skatt 12 000 12 000
Försäkring 15 000 30 000
Service och reparationer 9 000 65 000
Alternativrkostnad (totalränta) 24 000 15 000
Total 271 620 268 620
Total per år 90 540 89 540
Milkostnad 60 60
Re: Optimal bilkostnad
Postat: tor 24 okt 2013, 16:50
av Sharkbait
MartinS skrev:Det finns så vansinnigt många sätt att räkna på, jag har ett par ark som jag ofta rotar runt i för att slå död på mina bilbytarideer : -). Generellt sätt är det alltid billigast att behålla det man har, ju äldre bil desto bättre. Men det finns alltid undantag såklart! Det beror också lite på hur man finansierar och vad man har för chanser till alternativränta om man inte lånar.
Fundera lite kring bränslekostnaderna, det som så ofta diskuteras här och vid fikaborden. Ett par dl hit eller dit spelar ingen stor roll när man sätter det i sitt sammanhang.
/Martin
Tycker att du resonera på ett bra sätt.
XC60D3 skrev:Men, jag resonerar som såhär; Jag kör min XC60 ca 3000 mil om året. Jag ligger på 0,66 vid pump. Hade jag kört mer aggressivt och fortare så hade min förbrukning legat på 0,86. Det är 2 dl per mil x 3000 mil = 7800 SEK per år. Det innebär att jag genom att köra vad jag kallar eco driving, sparat 7800 kr, eller då 18000 kr till dags datum. Arton tusen som jag kan ha till något annat.
Och köper man äldre bilar så "sparar" man in ännu mer pengar vid inköp.
Re: Optimal bilkostnad
Postat: tor 24 okt 2013, 16:58
av SvenB
XC60D3 skrev:
Men, jag resonerar som såhär; Jag kör min XC60 ca 3000 mil om året. Jag ligger på 0,66 vid pump. Hade jag kört mer aggressivt och fortare så hade min förbrukning legat på 0,86. Det är 2 dl per mil x 3000 mil = 7800 SEK per år. Det innebär att jag genom att köra vad jag kallar eco driving, sparat 7800 kr, eller då 18000 kr till dags datum. Arton tusen som jag kan ha till något annat.
Men det där var väl lite "ihåligt" ändå? Jag tror MartinS menade att man inte enbart ska "snöa in sig" i drivmedelskostnaden vid bilköp. Du pratar om huruvida man skall ha "plattan i mattan" eller inte.
Re: Optimal bilkostnad
Postat: tor 24 okt 2013, 17:17
av Sharkbait
tornblad skrev:antingen ny eller kanske en MY2011 som gått 9-10 000 mil.
Köp sådana fall en MY11. Det är den minsta förlusten.
Re: Optimal bilkostnad
Postat: tor 24 okt 2013, 18:41
av MartinS
XC60D3 skrev:
Nja, jag tycker personligen att det är fel att resonera så. Nej, det kanske är en liten del i sammanhanget kan man tycka. Då värdeminskning och ev ränta/amortering är betydligt större utgifter.
Men, jag resonerar som såhär; Jag kör min XC60 ca 3000 mil om året. Jag ligger på 0,66 vid pump. Hade jag kört mer aggressivt och fortare så hade min förbrukning legat på 0,86. Det är 2 dl per mil x 3000 mil = 7800 SEK per år. Det innebär att jag genom att köra vad jag kallar eco driving, sparat 7800 kr, eller då 18000 kr till dags datum. Arton tusen som jag kan ha till något annat.
7800kr är alltid 7800kr, men jag menar att man bör fokusera mer på andra kostnader om man verkligen vill ha en rätvisande bild av kostanden för bilägandet. Värdeminskning vet de flesta är en stor post, men få räknar på den eller försöker ens skaffa sig en bild av vad den kommer bli. Men samtidigt funderar man som f-n på om nya bilen kommer dra 0,48 eller 0,53, det är det jag tycker man bör komma ifrån.
Att köra så snålt som möjligt lönar sig ekonomiskt med alla bilar, oavsett motorval.
Re: Optimal bilkostnad
Postat: tor 24 okt 2013, 18:50
av MartinS
Tornblad, service och reparationer tror jag du är helt fel ute på.
Den nya bilen kommer du antagligen inte behöva reparera något på om du bara kör 1500mil per år i tre år. Den begagnade kanske du får byta några bromsdelar på men annars inget, något partikelfilter kommer du inte behöva byta om den bara gått 14500mil.
Varför har du ingen service på den nya bilen? Den äldres service kommer antaligen inte vara så dyr per år heller. Jag tror du kan ha samma servicekostand på båda, cirka 3-4kkr per år skulle jag gissa.
Re: Optimal bilkostnad
Postat: tor 24 okt 2013, 19:45
av V60T3
Vad tror ni om detta då:
Har hört/läst från vissa att de köpt en ny bil privat med "rätt" utrustning (vad det nu är kan disk.) + kanske någon kampanj precis när det nya modellåret går att beställa. Mars-April kanske, förhandlat till sig en riktigt bra rabatt (>10%?) och sedan kört med den ett år och sålt den för typ samma summa de köpt den för (fortfarande årets modell hos mindre bilintresserade) och på så vis i princip haft den gratis räknnat värdeminskning, men kanske exkl. kapitalkostnad, försäkring etc.. Kanske kan gå?
Om det fungerar så måste detta vara det optimala!
Litet exempel:
Ny V60 D4 Nordic MY14 (momentum+Klimatpaket+backvarnare) + ev. fria vinterhjulkampanj
297tkr - 8% rabatt = 273tkr
Körsträcka 2000mil
Billigaste MY13 D4 Momentum på blocket (som nu då är ca 1 1/2 gammal)
264tkr (exkl. klimkatpaket)
Dock inte sagt att de får 264tkr, men ändå..
Kanske skulle fungera..
Mvh