Hjälp! Vilken bil rekommenderar ni?
Postat: tor 24 okt 2013, 10:49
Som den otydliga rubriken lyder så behöver jag er hjälp.
Jag och min kollega driver ett företag och ska nu plocka ut varsin företagsbil som också kommer att fungera som vår huvudsakliga privata bil.
Har varit på Volvo och fått lånat en V60 D3 (136hk) Momentum Business Edition dock är det manuell låda och vi önskar automat. Fördelarna med denna bil är många, komfort, stolarna, ljudnivå, VOC, köregenskaper och nackdelarna är som för de flesta, utrymmena. Bakom min kollega i en V60 får ca. 5cm ben plats bakom honom vilket är i absolut minsta laget. Den upplevda kvalitets känslan i bilen är högre än i någon av de andra och den digitala displayen i instrumentpanelen lyfter bilen lite i vårt tycke.
Vi blev båda lite små förälskade i denna bil men inser båda att vi kommer förmodligen att få montera en takbox för att få plats med familj osv. D3an gick med den manuella lådan otroligt billigt men hur ser det ut med automatlådan? Med Takbox blir det kanske inte så billigt i slutändan?
Vi har också nu fått erbjudande från två andra tillverkare.. VW erbjuder oss en Passat Alltrack 2,0tdi (177hk) 4WD DSG -14 med premiumpaket, dragpaket, värmare med fjärr, och lite annat lull lull för 15,000kr mer. En grymt potent bil med en lite roligare motor men som dock drar mer får man anta då motorn ligger på 177hk och har 4wd. I denna bil sitter man inte lika bekvämt då lårstödet inte är justerbart i dessa skålade "sportstolar" vilket gör att vi inte sitter lika bekvämt, vi är 185cm samt 197cm. Ljudnivån i bilen är mycket högre kontra V60 men den väger upp det något då mer utrustning samt 4wd erbjuds till nästan samma pengar. Och givetvis ett bagageutrymme som är större än V60.
En liten utmanare som också seglat upp är lite av en Joker i sammanhanget. Citroën C5 2,2HDi (201hk) med Business plus. FWD precis som V60 men med de gashydrauliska systemet vilket gör att bilen kan höjas och faktiskt ta sig fram på de igensnöade vägar vi ibland stöter på här uppe i norr. Utrustningsmässigt erbjuder denna C5a allt man kan önska sig till 5,000kr mer än vad V60 kostar. Värmare med fjärr, enormt sköna stolar med massage funktion och dessa är och justerbara på alla de sätt som behövs, vi sitter båda två som kungar rent utsagt. Bränsle ekonomin i denna bil torde bli sämre men det verkar enligt uppgift som att Citroën gjort hemläxan och lyckats få ned soppatörsten till 0,55 långkörning och 0,61 blandad. Har till och med läst på facit.se att han mellan Sthlm - Åre åkt på 0,48 med C5an och 201hk dieseln. C5an erbjuder större utrymmen än vad V60 gör men likt förbaskat står vi här och funderar på vilken bil som passar oss bäst.
Vi jobbar båda två som säljare mot den privata sektorn, fönstersäljare. Man kan inte dyka upp i vad som helst hos folk då det har en tendens att sticka i ögonen.
Ekonomiskt sett så kostar bilarna nästan lika mycket per månad. Vi kör 5,000mil per år ca. och avser att leasa dem under 24månader.
Vi har som sagt utrymme som en ganska viktig punkt då jag har en hund och en sambo och vi har ett aktivt liv där vi åker på mycket resor med mycket packning, dvs. längdskidor, snowboards, skotergrejer osv. så det tar en del plats.
Min kollega har familj med fru och två barn i ålder 4- & 8år och har en trabadurduo vid sidan av jobbet, dvs. han packar en del musikutrustning samt högtalre osv och hans Audi A6 -00 tar denna packning och likaså gjorde vår tidigare Ford Focus kombi -12 det, givetvis med fällda säten. V60 är kanske inte att tänka på eller vad tror ni?
Så nu den "enkla" frågan, vilket bil skulle ni välja och varför? Vi har tänkt att lägga max 320 000kr per bil och Alltracken kommer in precis på 320k medans C5an landar på 312k och V60 på 307k.
Prioriteringarna för oss är komfort givetvis då vi kör mycket bil, utrymmen samt totalekonomi i bilägandet.
V60
2års nybilsgaranti
Inte fri service, serviceavtal 200kr/mån
5,45% ränta, 495:- uppläggning
Passat
2års Nybilsgaranti
Inte fri service, serviceavtal 708kr/mån
1,95% ränta, 595:- uppläggning
C5
3års nybilsgaranti
Fri service upp till 10 000mil
4,95ränta, 595;- uppläggning
HJÄLP!
Jag och min kollega driver ett företag och ska nu plocka ut varsin företagsbil som också kommer att fungera som vår huvudsakliga privata bil.
Har varit på Volvo och fått lånat en V60 D3 (136hk) Momentum Business Edition dock är det manuell låda och vi önskar automat. Fördelarna med denna bil är många, komfort, stolarna, ljudnivå, VOC, köregenskaper och nackdelarna är som för de flesta, utrymmena. Bakom min kollega i en V60 får ca. 5cm ben plats bakom honom vilket är i absolut minsta laget. Den upplevda kvalitets känslan i bilen är högre än i någon av de andra och den digitala displayen i instrumentpanelen lyfter bilen lite i vårt tycke.
Vi blev båda lite små förälskade i denna bil men inser båda att vi kommer förmodligen att få montera en takbox för att få plats med familj osv. D3an gick med den manuella lådan otroligt billigt men hur ser det ut med automatlådan? Med Takbox blir det kanske inte så billigt i slutändan?
Vi har också nu fått erbjudande från två andra tillverkare.. VW erbjuder oss en Passat Alltrack 2,0tdi (177hk) 4WD DSG -14 med premiumpaket, dragpaket, värmare med fjärr, och lite annat lull lull för 15,000kr mer. En grymt potent bil med en lite roligare motor men som dock drar mer får man anta då motorn ligger på 177hk och har 4wd. I denna bil sitter man inte lika bekvämt då lårstödet inte är justerbart i dessa skålade "sportstolar" vilket gör att vi inte sitter lika bekvämt, vi är 185cm samt 197cm. Ljudnivån i bilen är mycket högre kontra V60 men den väger upp det något då mer utrustning samt 4wd erbjuds till nästan samma pengar. Och givetvis ett bagageutrymme som är större än V60.
En liten utmanare som också seglat upp är lite av en Joker i sammanhanget. Citroën C5 2,2HDi (201hk) med Business plus. FWD precis som V60 men med de gashydrauliska systemet vilket gör att bilen kan höjas och faktiskt ta sig fram på de igensnöade vägar vi ibland stöter på här uppe i norr. Utrustningsmässigt erbjuder denna C5a allt man kan önska sig till 5,000kr mer än vad V60 kostar. Värmare med fjärr, enormt sköna stolar med massage funktion och dessa är och justerbara på alla de sätt som behövs, vi sitter båda två som kungar rent utsagt. Bränsle ekonomin i denna bil torde bli sämre men det verkar enligt uppgift som att Citroën gjort hemläxan och lyckats få ned soppatörsten till 0,55 långkörning och 0,61 blandad. Har till och med läst på facit.se att han mellan Sthlm - Åre åkt på 0,48 med C5an och 201hk dieseln. C5an erbjuder större utrymmen än vad V60 gör men likt förbaskat står vi här och funderar på vilken bil som passar oss bäst.
Vi jobbar båda två som säljare mot den privata sektorn, fönstersäljare. Man kan inte dyka upp i vad som helst hos folk då det har en tendens att sticka i ögonen.
Ekonomiskt sett så kostar bilarna nästan lika mycket per månad. Vi kör 5,000mil per år ca. och avser att leasa dem under 24månader.
Vi har som sagt utrymme som en ganska viktig punkt då jag har en hund och en sambo och vi har ett aktivt liv där vi åker på mycket resor med mycket packning, dvs. längdskidor, snowboards, skotergrejer osv. så det tar en del plats.
Min kollega har familj med fru och två barn i ålder 4- & 8år och har en trabadurduo vid sidan av jobbet, dvs. han packar en del musikutrustning samt högtalre osv och hans Audi A6 -00 tar denna packning och likaså gjorde vår tidigare Ford Focus kombi -12 det, givetvis med fällda säten. V60 är kanske inte att tänka på eller vad tror ni?
Så nu den "enkla" frågan, vilket bil skulle ni välja och varför? Vi har tänkt att lägga max 320 000kr per bil och Alltracken kommer in precis på 320k medans C5an landar på 312k och V60 på 307k.
Prioriteringarna för oss är komfort givetvis då vi kör mycket bil, utrymmen samt totalekonomi i bilägandet.
V60
2års nybilsgaranti
Inte fri service, serviceavtal 200kr/mån
5,45% ränta, 495:- uppläggning
Passat
2års Nybilsgaranti
Inte fri service, serviceavtal 708kr/mån
1,95% ränta, 595:- uppläggning
C5
3års nybilsgaranti
Fri service upp till 10 000mil
4,95ränta, 595;- uppläggning
HJÄLP!