Sida 1 av 1

City Safety och Pedestrian Detection med manuell låda

Postat: sön 13 okt 2013, 12:54
av Gr1pen
Jag går och väntar på min första Volvo (beg V60) som jag får nästa vecka.

Funderade lite över hur och om City Safety och Pedestrian Detection skiljer sej om man har manuell aller automatlåda? Tänker på att med manuell låda så kan väl inte dessa system koppla ur vxl om det behövs , eller hur funkar detta? Finns det några andra skillnader?

Även med den adaptiva farthållaren borde det finnas skillnader mellan manuell och automat?

Re: City Safety och Pedestrian Detection med manuell låda

Postat: sön 13 okt 2013, 16:36
av S80V8AWD
Spontant sådär tror jag bara det finns en direkt skillnad, queue assistance, som enbart går att få med automat. Men jag kan mycket väl ha missat något!

Re: City Safety och Pedestrian Detection med manuell låda

Postat: mån 14 okt 2013, 09:29
av apersson850
När det gäller adaptiv farthållare så är det så att med manuell låda kopplas den ur om farten tvingas ner under 30 km/h. Med automat fungerar den ner till stillastående, och startar även igen från stopp. Längre stopp kräver dock kvittering från föraren, så inte bilen rullar iväg utan att man är med på det.

De övriga inbromsningsfunktionerna bromsar ner till motorstopp, om inte föraren hinner med och frikopplar.