Funderingar kring Dieselvärmaren - Volvo XC60
Postat: fre 20 sep 2013, 13:25
Precise som rubriken lyder, tänkte jag höra mig för här på detta eminenta och kunskapsrika forum,
om hjälp att räta ut några frågetecken kring denna komfortdetalj... :D
Fundering 1:
Nu har jag inte lyxen att kunna fjärrstarta värmaren, utan jag brukar växla mellan att starta den manuellt via "Direktstart" och Timerfunktionen då min bil är en MY10, och det fungerar bra... Men i 9 fall av 10 brukar vi åka iväg innan värmaren har hunnit avsluta sitt program.
Den brukar normalt hunnit gå i ca 20min och längre, och det betyder att den fortfarande arbetar när motorn startas...
Hur nyttigt är det för dieselvärmaren att man startar bilen medans den arbetar? För när man gör det bryts strömmen,
och jag kan tänka mig att "lågan" och övrig process bryts för värmaren under ett ögonblick.
Är detta skadligt?
Eller ska man slå av den via färddatorn innan man startar motorn för att den inte ska "ta skada" i onödan?
Kanske det finns någon här som är så pass tekniskt insatt som kan svara på detta?
Fundering 2:
Berör funktionen "Direktstart PÅ" blinkande i färddatorn när motorn är igång, respektive avslagen...
Förstår att när denna funktion sätts i läge "PÅ" när motorn är av avslagen - så startar värmaren.
Och om denna funktion slås "PÅ" när motorn är igång, så går värmaren fortfarande fast motorn stängts av.
Men det jag inte blir riktigt vän med är följande förhållande: ??:-/
"Extravärmare" är ställd i läge "Auto" och är påslagen (via Direktstart) som vanligt en tid ( ca 20-30min) innan vi ska iväg.
Ute temperaturen är ca 1 - 3 graders skillnad mellan mornarna. både upp och ner.
Utan att göra något, så slår Direktstart om från blinkande "PÅ" till "AV" nästan direkt efter motorstart vissa mornar. Men andra mornarna så kan Direktstart "PÅ" blinka allt från några minuter till att den totalt varit på i 50min som programmet är... Trodde först detta styrdes av ute temperaturen, men detta kan inte stämma då morgontemperaturen inte skiljer mer än 1 - 3 grader...
Eller har dessa få grader en så pass stor inverkan på hur snabbt motortempen kommer upp?
Samma sak här, kanske det finns någon som är så pass tekniskt insatt som kan svara på hur detta fungerar?
Inte de mest vanliga frågor, :D men för en tekniskt intresserad, skulle det vara kul att få dessa frågetecken uträtade...
// Martin K
om hjälp att räta ut några frågetecken kring denna komfortdetalj... :D
Fundering 1:
Nu har jag inte lyxen att kunna fjärrstarta värmaren, utan jag brukar växla mellan att starta den manuellt via "Direktstart" och Timerfunktionen då min bil är en MY10, och det fungerar bra... Men i 9 fall av 10 brukar vi åka iväg innan värmaren har hunnit avsluta sitt program.
Den brukar normalt hunnit gå i ca 20min och längre, och det betyder att den fortfarande arbetar när motorn startas...
Hur nyttigt är det för dieselvärmaren att man startar bilen medans den arbetar? För när man gör det bryts strömmen,
och jag kan tänka mig att "lågan" och övrig process bryts för värmaren under ett ögonblick.
Är detta skadligt?
Eller ska man slå av den via färddatorn innan man startar motorn för att den inte ska "ta skada" i onödan?
Kanske det finns någon här som är så pass tekniskt insatt som kan svara på detta?
Fundering 2:
Berör funktionen "Direktstart PÅ" blinkande i färddatorn när motorn är igång, respektive avslagen...
Förstår att när denna funktion sätts i läge "PÅ" när motorn är av avslagen - så startar värmaren.
Och om denna funktion slås "PÅ" när motorn är igång, så går värmaren fortfarande fast motorn stängts av.
Men det jag inte blir riktigt vän med är följande förhållande: ??:-/
"Extravärmare" är ställd i läge "Auto" och är påslagen (via Direktstart) som vanligt en tid ( ca 20-30min) innan vi ska iväg.
Ute temperaturen är ca 1 - 3 graders skillnad mellan mornarna. både upp och ner.
Utan att göra något, så slår Direktstart om från blinkande "PÅ" till "AV" nästan direkt efter motorstart vissa mornar. Men andra mornarna så kan Direktstart "PÅ" blinka allt från några minuter till att den totalt varit på i 50min som programmet är... Trodde först detta styrdes av ute temperaturen, men detta kan inte stämma då morgontemperaturen inte skiljer mer än 1 - 3 grader...
Eller har dessa få grader en så pass stor inverkan på hur snabbt motortempen kommer upp?
Samma sak här, kanske det finns någon som är så pass tekniskt insatt som kan svara på hur detta fungerar?
Inte de mest vanliga frågor, :D men för en tekniskt intresserad, skulle det vara kul att få dessa frågetecken uträtade...
// Martin K