Provkörning XC60 D5 AUT MY14
Postat: mån 16 sep 2013, 14:27
Jag tycker mig ha läst många gånger här på forumet att automaten skulle blivit så mycket bättre efter MY11 eller MY12 eller något sånt. Det var en av anledningarna till att jag i helgen fick för mig att ta en längre provtur med en MY14 bil, för att se hur pass mycket bättre den var. Den andra var att se hur pass stor skillnad det var att köra D5 istället för T6 som jag gör nu (skulle kunna leva med en D5:a efter att ha haft en T6?).
Båda sakerna förvånade mig.
Jag kände absolut INGEN som helst skillnad på hur automaten betedde sig mot hur min MY09:a beter sig, vad är det som skall bli så mycket bättre? Sliret var det samma och upp och nedväxlingar gick lika mjukt som innan, KANSKE växlade den lite mjukare i S-läge men i D var det absolut ingen skillnad. I och för sig olika motorer så det kanske är olika styrning, men ändå?!
Jag blev också förvånad över hur pass "osnabb" en D5:a kändes, det skiljer ju bara runt sekunden på pappret men skillnaden var ju milsvid. Gör Polestar mycket skillnad på en D5 MY14?
En annan reflektion är den nya DIM'en som jag tidigare inte kört några längre sträckor med utan mest torrkört. Det är ju verkligen skitstörigt att man inte kan få ha en vettig varvräknare framme samtidigt som hastighetsmätaren.
Finns det då någon direkt anledning att att byta upp sig till en fem år nyare bil? Näe, inte som jag ser det, det är extremt få skillnader och kvaliteten på den fem år äldre bilen är så pass hög att det inte heller är en anledning till byte. Invändigt är det ju i princip ingen skillnad alls på en MY14 mot min MY09 om man bortser från sensus som kom MY11B.
Mina fem cent...
/Martin
Båda sakerna förvånade mig.
Jag kände absolut INGEN som helst skillnad på hur automaten betedde sig mot hur min MY09:a beter sig, vad är det som skall bli så mycket bättre? Sliret var det samma och upp och nedväxlingar gick lika mjukt som innan, KANSKE växlade den lite mjukare i S-läge men i D var det absolut ingen skillnad. I och för sig olika motorer så det kanske är olika styrning, men ändå?!
Jag blev också förvånad över hur pass "osnabb" en D5:a kändes, det skiljer ju bara runt sekunden på pappret men skillnaden var ju milsvid. Gör Polestar mycket skillnad på en D5 MY14?
En annan reflektion är den nya DIM'en som jag tidigare inte kört några längre sträckor med utan mest torrkört. Det är ju verkligen skitstörigt att man inte kan få ha en vettig varvräknare framme samtidigt som hastighetsmätaren.
Finns det då någon direkt anledning att att byta upp sig till en fem år nyare bil? Näe, inte som jag ser det, det är extremt få skillnader och kvaliteten på den fem år äldre bilen är så pass hög att det inte heller är en anledning till byte. Invändigt är det ju i princip ingen skillnad alls på en MY14 mot min MY09 om man bortser från sensus som kom MY11B.
Mina fem cent...
/Martin