Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ebedu
#785142
Hej!
Funderar just nu på att byta min V70 D5 AWD my11 som gått 8600 mil till en lagerbil V60 D4 AWD my14. V70:n har varit en bra bil att köra, komfortabel och rymlig, dock kanske lite stor för våra behov. Fyrhjulsdriften har fungerat ypperligt, och jag kommer aldrig välja bort den funktionen. Ni som eventuellt tagit detta steg, vilka för och nackdelar finns?
Användarvisningsbild
av MartinS
#785153
Jag kör ganska mycket byrbil och varierar en hel del bland annat mellan dessa två olika bilar. Spontant är ju V60 oändligt mycket roligare att köra, medans V70'n har mer komfort. V60 låter en hel del mer i kupén är min erfarenhet.
av Exquattro
#785420
Håller med tidigare inlägg, har dock inte ägt någon V70 men kör en sådan då och då. Du kommer säkert att uppleva en betydligt "tajtare" bil, både det helt uppenbara med mindre utrymme men även helt andra egenskaper. Chassit på V60 är av helt annat slag och är du intresserad av bilkörning ger det betydligt mer. Talar vi AWD så är det ju det berömda 5:an istället för Haldex 4, men det avhandlas ju på andra ställen i forumet. Om man bortser från det så har jag testat lite på halkbana och där är V60 väldigt underhållande. Överstyr ganska rejält om man stänger av anti-systemen och uppför sig väldigt likt Audi A4Q´n jag hade innan, som normalt driver med 60bak o 40 fram. Skulle tro att det är Ford-generna som lyser igenom. Sen kommer du väl att märka att bakåtsikten är tämligen begränsad vilket jag stör mig på, absolut nödvändigt med backsensorer eller kamera. Gärna framåt också för den delen, det är omöjligt att se var bilen slutar. Motor o växellåda känner du ju då sen tidigare med för o nackdelar, fast nu kanske något svagare. Ökat vägbuller är det men jag har faktiskt inte stört mig så mycket på det, kanske hänger det ihop med det tajtare chassit där de fluffiga upphängningar inte finns på samma sätt(endast egen spekulation). Slutsats, behöver du inte de sista literna i bagaget så tror jag du kommer att bli mycket nöjd :P
Användarvisningsbild
av Perra83
#785445
Jag är inne på samma spår. V70n har det perfekta bagaget med sin raka fina bagagelucka medan V60n den rundade....
Ändå lastar man nästan aldrig fullt och klarar sig väldigt bra med en betydligt mindre bil så länge den har dragkrok.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
#785509
Jag hade V70 2.5 ft -11 förut och V60 D4 awd-14 nu och jag upplever inte att bilen har högre ljudnivå i kupén.
Användarvisningsbild
av Perra83
#785717
farmerswalk skrev:Jag hade V70 2.5 ft -11 förut och V60 D4 awd-14 nu och jag upplever inte att bilen har högre ljudnivå i kupén.
Hur upplever du insidan? Fram sitter man ju alltid bra men baksätet och framförallt bagagets storlek är intressant att jämföra.
av Maximuspro
#785724
Mindre benplats i baksätet samt betydligt mindre bagage. Bagaget är ca10 kortare samt ca 10 cm lägre(på grund av att taket sluttar). Men vi är bara 4 i familjen så för oss funkar det, har dessutom hunbur i halva bagaget.
Användarvisningsbild
av Perra83
#785736
Vi är två plus en liten hund men man vill ändå kunna åka fyra plus bagage och ev. få plats med öl och sprit i bagaget.

V60 känns modernare och lite smidigare.
av Maximuspro
#785740
Fyra resväskor är inga problem och resor till tyskland för att handla funkar utmärkt. Som du skriver så upplevde jag v60 som betydligt modernare.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]