Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lundah
#1381211
Hej.
Jag kan väl berätta hur jag upplever detta samt lite mer info för skojskull..

Jag hade en v70 2005 på 28000mil och gick till v60 2012 t3( t4 polestar) 10300 mil.
Jag drog mig ifrån att byta bil för att det är enklare byta delar själv på bilen jag hade men till slut så orkade jag inte tänka så..

Vad tycker jag då?
Vi är 4 st, 2 barn snart 6 och 4 år.. ingen över 180 cm lång.

Jag är nöjd men skeptisk till alla funktioner som nog ska strula..(gäller väl alla "nyare" bilar).
Jag har även sett många v60 med spruckna säten vilket inte v70in hade så det är jag lite orolig över..
Utrymmet inne i bilen vet jag inte om det är så stor skillnad om man inte tänker takhöjden..
Bagaget är så klart betydligt mindre.
Roligare bil att köra dock mer ljud i kupen pga 18" däcken så det suger och låter betydligt mer än förra bilen dock 15".
Skaffade 16" till vinterdäcken men överväger 16" på sommardäck framöver, har egentligen aldrig brytt mig om att det är snyggt med 18" osv..

Vi har inte packat bilen för en resa någonstans så det ska ju bli intressant.
Vi kör ungefär 700 mil per år så det är ju inte så mycket.

Har ändå gjort några grejor på bilen då den kom från söder och vill inte stå mitt i vintern med lite batteri..
Motorvärmare, kupevärmare samt hjulinställning fick verkstan göra..
batteriladdare montera jag in på motorvärmaren - själv.
Service - själv.
Nytt batteri - själv.
montera kula om en vecka - själv
Två nya däck fram pga sneslitna..

Om ni vill veta något mer så säg till :)
av euroman
#1387279
Jag är lite inne på samma, kollar runt på XC60 och v60. Sitter på en V70 2008 2,4d nu.

Det jag är mest orolig över är just bagagen i en v60, tänkte om man skall packa grejer för några dagar.

Har 2 barn, 1 på 3 månader och 1 på 3,5år. Frugan är på föräldraledigt nu men börjar jobba när minstingen är 1år och tanken är att byta bil då när båda får inkomst igen.

Då kommer vi ha en CRESCENT COMPACT sulky istället för våran Brio happy.

Någon som kört v60 med 2 barn och haft ett barn i vagn åldern? :)

V60 eller XC60 med AWD tilltalar mig mer än en v70 av sista modellerna, blir ju lite "samma" bil.

Mvh Martin
av berrabus
#1387315
euroman skrev:Jag är lite inne på samma, kollar runt på XC60 och v60. Sitter på en V70 2008 2,4d nu.

Det jag är mest orolig över är just bagagen i en v60, tänkte om man skall packa grejer för några dagar.

Har 2 barn, 1 på 3 månader och 1 på 3,5år. Frugan är på föräldraledigt nu men börjar jobba när minstingen är 1år och tanken är att byta bil då när båda får inkomst igen.

Då kommer vi ha en CRESCENT COMPACT sulky istället för våran Brio happy.

Någon som kört v60 med 2 barn och haft ett barn i vagn åldern? :)

V60 eller XC60 med AWD tilltalar mig mer än en v70 av sista modellerna, blir ju lite "samma" bil.

Mvh Martin
Crescent Compact är en moped :)

Angående samma bil, ja en V70 -08 kan tyckas vara samma bil som en -15 eller -16 men det skiljer väldigt mkt i körupplevelse.
Jag har haft ett par olika -08 2.4d, frugan har en -10 2.4d, har haft en V60 -14 och nu en XC70 sport -15.

Redan -08 vs -10 är stor skillnad och då på motorkaraktären samt fjädringen till -10:ans fördel. Personligen skulle jag aldrig köpa en -08 igen.

V70 -10 2.4d vs XC sport AWD D4, otrimmat kan jag tycka att -10:ans motor är ngt piggare men kan bero på att AWD:n väger klart mer.
Ur fjädringshänseende utklassar XC70 sport -15 vår V70 -10. Kan tyckas vara samma kaross men helt annan körupplevelse.

Nu har jag inga små barn men stora skillnaden jag upplevde V70 vs V70 map bagagen var att i V70 kan jag lägga sommar/vinterdäck utan att fälla baksätet vilket jag inte löser i V60 så ja, bagagen är bättre i V70.
av euroman
#1387335
berrabus skrev: fre 26 jun 2020, 13:56
euroman skrev:Jag är lite inne på samma, kollar runt på XC60 och v60. Sitter på en V70 2008 2,4d nu.

Det jag är mest orolig över är just bagagen i en v60, tänkte om man skall packa grejer för några dagar.

Har 2 barn, 1 på 3 månader och 1 på 3,5år. Frugan är på föräldraledigt nu men börjar jobba när minstingen är 1år och tanken är att byta bil då när båda får inkomst igen.

Då kommer vi ha en CRESCENT COMPACT sulky istället för våran Brio happy.

Någon som kört v60 med 2 barn och haft ett barn i vagn åldern? :)

V60 eller XC60 med AWD tilltalar mig mer än en v70 av sista modellerna, blir ju lite "samma" bil.

Mvh Martin
Crescent Compact är en moped :)

Angående samma bil, ja en V70 -08 kan tyckas vara samma bil som en -15 eller -16 men det skiljer väldigt mkt i körupplevelse.
Jag har haft ett par olika -08 2.4d, frugan har en -10 2.4d, har haft en V60 -14 och nu en XC70 sport -15.

Redan -08 vs -10 är stor skillnad och då på motorkaraktären samt fjädringen till -10:ans fördel. Personligen skulle jag aldrig köpa en -08 igen.

V70 -10 2.4d vs XC sport AWD D4, otrimmat kan jag tycka att -10:ans motor är ngt piggare men kan bero på att AWD:n väger klart mer.
Ur fjädringshänseende utklassar XC70 sport -15 vår V70 -10. Kan tyckas vara samma kaross men helt annan körupplevelse.

Nu har jag inga små barn men stora skillnaden jag upplevde V70 vs V70 map bagagen var att i V70 kan jag lägga sommar/vinterdäck utan att fälla baksätet vilket jag inte löser i V60 så ja, bagagen är bättre i V70.
Den heter Crescent compact 360 ;)

Chassit i min -08 är uppgraderat så den har bilstein dämpare runtom + h&r fjädrar och nya bussningar i bakvagnen samt mjukvara, så den rullar väldigt fint, men är sugen på något nytt med infotaiment system och annat lull.

aha det är soppas skillnad ändå! tänkte mest om man inte tycker det är en "ny bil" om man går ifrån första modellerna till facelift modellen. Det som tilltalar mig på just v60 och xc60 är att dem ser helt annolunda ut, men är mest orolig för bagage utrymmet, i v70in har det aldrig vart något problem, inte ens med en Brio Happy vagn som är ett as till singel vagn.

Sugen på något med lite mer körupplevelse så tänkte AWD har jag inte haft innan, sen om du säger chassit är stor skillnad så kanske man skulle prova en 14 eller nyare och se hur dem är och köra. :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1387366
Lastar du mycket och inte har nåt emot att sitta högt så är v70 förstås bättre än v60.
V60 är lite för kort i bagaget just när det kommer till barnvagnar. Det fungerar (har själv kört så) men v70 är mer kasta in och köra, där v60 är ställa in och ta av framhjulen typ.
Vi har båda bilarna (v60 r-design -15 och en v70 r-design -12) och jag tar v70in endast i extrema nödfall.
Inget är bättre förutom lastutrymmet om du frågar mej.
av devildenied
#1387368
Sålde våran v60 d4 -15 för en vecka sen.
Jävla fin bil att köra med oväntat bra klipp i motorn.

Men med tanke på att vi numera är 5 i familjen så var det ohållbart att ha kvar, när man måste ha ett gäng barnstolar i så finns det helt enkelt inte tillräckligt med plats.
Har även aldrig ägt en bil där jag så många ggr inte kunnat stänga bakluckan när jag packat som i denna.
Allt pga lutningen på bakluckan eller vad man ska säga.

Men är man inte för många så är det en kanonbil
av euroman
#1387392
TommyP86 skrev: fre 26 jun 2020, 19:55 Lastar du mycket och inte har nåt emot att sitta högt så är v70 förstås bättre än v60.
V60 är lite för kort i bagaget just när det kommer till barnvagnar. Det fungerar (har själv kört så) men v70 är mer kasta in och köra, där v60 är ställa in och ta av framhjulen typ.
Vi har båda bilarna (v60 r-design -15 och en v70 r-design -12) och jag tar v70in endast i extrema nödfall.
Inget är bättre förutom lastutrymmet om du frågar mej.
Aha det låter ju väldigt lovande när du har bägge! jo lite så här med, väldigt sällan jag använder v70in eller packar den full alls. Det är om man skall resa bort på tex mini semester eller liknande som man packar, annars är det barnvagn och en skötväska typ man har med sig som mest.

Så därför jag är lite kluven, dock är ju körglädjen mycket mer i v60, provade jobbets v60 D4 AWD 190hk och den var grymt trevlig och köra.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1387525
Jag är rätt såld på v60, så jag är väl partisk.
Gillar sitta lågt, fast och med hög midjelinje.
V70 är förstås mkt bättre att lasta opraktiska grejer, men sånt vill man ändå inte ha, typ...

Bestämmer du dig för v60, börja med att kasta ur de enorma rullgardinerna för lastnätet och köp ett galler på volvo, sånt du fäller upp i taket. Bästa köpet jag gjort till min bil iaf. Kan lasta hur högt man vill, och så får man 3-5cm mer lastdjup med resväskor etc.
av euroman
#1388436
TommyP86 skrev: lör 27 jun 2020, 22:18 Jag är rätt såld på v60, så jag är väl partisk.
Gillar sitta lågt, fast och med hög midjelinje.
V70 är förstås mkt bättre att lasta opraktiska grejer, men sånt vill man ändå inte ha, typ...

Bestämmer du dig för v60, börja med att kasta ur de enorma rullgardinerna för lastnätet och köp ett galler på volvo, sånt du fäller upp i taket. Bästa köpet jag gjort till min bil iaf. Kan lasta hur högt man vill, och så får man 3-5cm mer lastdjup med resväskor etc.
aha smart! jag kör det nätet på v70in och ibland är dem ganska störande och ivägen :) så har man sådant galler i en v60 lär det göra ganska mycket på längden när man skall ha in saker.

Jo får nästan åka iväg till volvohandlaren och kolla hur stor skillnad det är på bagage och se om man får testa om vagnen går in också, på vanliga vardagar packar vi ju aldrig mycket i bagage utan endast om man skall iväg någonstans vilket vi inte är allt för ofta :)

Jo jag hade en v50i innan och gillade den skarpt på hur den var att köra och v60in är väll ännu sportigare tänker jag :)
Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]