Sida 1 av 8

Låg batterispänning MY14 - Mjukvarufel

Postat: tor 22 aug 2013, 17:19
av Monchichi
Jag har upplevt problem med låg batterispänning på min nya XC60. Först trodde jag att det berodde på korta sträckor och dieselns något känsligare "humör".

Lång historia kort så lämnade jag in bilen till handlaren för att be dom att ladda upp den. Kunde gjort det hemma men det var bekvämare såhär eftersom jag jobbar nära.

Säljaren informerade mig så att detta är ett mjukvarufel(!) som drabbat alla MY14. Om han menade alla oavsett modell vet jag inte men om du upplever samma problem som jag gjort så vet du vad du ska göra.

Kan tillägga att Volvo (än så länge) inte uppgraderar bilarna som kommer från fabrik, och handlarna kan bara uppgradera om kunden upplever problemet för att kunna ta det på garanti. I annat fall måste de stå för kostnaden... Någon siffernisse på Volvo har räknat på det där kan jag tänka mig, men glömt en liten faktor kallad kundnöjdhet. Tydligen är problemet rätt vanligt så majoriteten av bilarna just nu har felet.

Re: Låg batterispänning MY14 - Mjukvarufel

Postat: tor 22 aug 2013, 18:07
av KarlE
Monchichi skrev:Jag har upplevt problem med låg batterispänning på min nya XC60. Först trodde jag att det berodde på korta sträckor och dieselns något känsligare "humör".

Lång historia kort så lämnade jag in bilen till handlaren för att be dom att ladda upp den. Kunde gjort det hemma men det var bekvämare såhär eftersom jag jobbar nära.

Säljaren informerade mig så att detta är ett mjukvarufel(!) som drabbat alla MY14. Om han menade alla oavsett modell vet jag inte men om du upplever samma problem som jag gjort så vet du vad du ska göra.

Kan tillägga att Volvo (än så länge) inte uppgraderar bilarna som kommer från fabrik, och handlarna kan bara uppgradera om kunden upplever problemet för att kunna ta det på garanti. I annat fall måste de stå för kostnaden... Någon siffernisse på Volvo har räknat på det där kan jag tänka mig, men glömt en liten faktor kallad kundnöjdhet. Tydligen är problemet rätt vanligt så majoriteten av bilarna just nu har felet.

VARFÖR i hela helvetet uppdaterar de inte redan i fabrik, när de är medvetna om att det kan vålla problem???

Re: Låg batterispänning MY14 - Mjukvarufel

Postat: tor 22 aug 2013, 20:20
av Kluster

Re: Låg batterispänning MY14 - Mjukvarufel

Postat: tor 22 aug 2013, 20:46
av mgmannen
Långtidshyr en V60 D2 automat via jobbet tills jag får min nya V60 vecka 37 och jag har detta fenomen. Problemet minskar när jag åker långa sträckor, men bilen varnar för låg spänning då bilen stått över natten. Bara positivt tycker jag, man slipper start/stopp-skräpet automatiskt... :wink:

Re: Låg batterispänning MY14 - Mjukvarufel

Postat: fre 23 aug 2013, 12:31
av Perra83
Det är för mycket övervakning i bilarna!

Snart ignorerar folk varningsmeddelanden och bara kör för de tror att det är en mjukvara som behöver uppdateras.

Sv: Låg batterispänning MY14 - Mjukvarufel

Postat: lör 24 aug 2013, 17:29
av Monchichi
Ska tillägga att mjukvarufelet innebär att batteriet faktiskt laddar ur batteriet på riktigt. Det är alltså inte en falsk varning som kommer upp utan istället resultat av felet.

Låg batterispänning MY14 - Mjukvarufel

Postat: tis 27 aug 2013, 21:54
av JensAxel
Suck, har samma problem på min XC60 MY14.

Re: Sv: Låg batterispänning MY14 - Mjukvarufel

Postat: tis 27 aug 2013, 22:03
av Vojje
Monchichi skrev:Ska tillägga att mjukvarufelet innebär att batteriet faktiskt laddar ur batteriet på riktigt. Det är alltså inte en falsk varning som kommer upp utan istället resultat av felet.
Vilken tur :wink:

Re: Låg batterispänning MY14 - Mjukvarufel

Postat: ons 28 aug 2013, 20:02
av johbe
Jag tog ut min XC60 MY14 i mitten av Juli. Detta felmeddelande började dyka upp förra veckan. Jag hade nog avfärdat det som "spöken" om jag inte läst detta.

Tack Monchichi för inlägget! :D

/J

Re: Låg batterispänning MY14 - Mjukvarufel

Postat: ons 28 aug 2013, 20:57
av FSandstrom
Hmm, jag pratade med min personlige servicetekniker och han sa att det bara var sena MY13, men det kan inte stämma eller hur? Jag har problem med att min laddhybrid laddar alldeles för mycket och länge (i tid och kWh) och börjar fundera på om jag laddar det vanliga batteriet också, men man får inte i så mycket i ett vanlig batteri, eller hur?