Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chaffis75
#786165
Hej

Såg på TV4 nyheterna idag att man nu drar igång serie tillverkningen av nya motorer men försäljningen har väl inte startat eller? Ja det kanske är små serier till demo bilar innan man börjar sälja dem till allmänheten?

/Fredrik
Användarvisningsbild
av joel80
#786172
Produktionen av VEA-motorerna startade redan i maj.. det ska gå att köpa vissa modeller redan under modellår 2014 med VEA, det är sagt att de första ska komma under hösten, så det kan vara rätt snart.

Exakt vilka bilar som får motorn först spekuleras det bra om här i tråden.
av PFA
#786200
V. 40 kommer återförsäljarna (Bildeve) att få information är det sagt. De verkar inte veta någonting i dagens läge. Man kan ju hoppas att dieslarna kommer direkt.
av perhall
#786368
25 procent lägre förbrukning än vad? 945 LTT? Låt mig tvivla... men kanske har de fått fram något riktigt bra! /PH
av chaffis75
#786385
Intressant artikel, där står det ju att de handlar om T5, T6 och D4 till att börja med. Ska bli intressant att se vad 25% lägre förbrukning innebär i praktiken när man själv kör en sådan bil.

Fredrik
av Primus
#786424
Men att det är dessa tre som presenteras har ju varit känt ett tag. Bl.a. i denna tråd. Och via officiell info på Volvos hemsida.

Det jag tycker är intressant nu är när kommer de övriga motorerna och vilka blir miljöklassade. Det finns en annan tråd som tex säger att V60 D4 med automat blir miljöklassad men XC60 D4 bara med manuell låda.
Användarvisningsbild
av mgmannen
#786472
Primus skrev:Men att det är dessa tre som presenteras har ju varit känt ett tag. Bl.a. i denna tråd. Och via officiell info på Volvos hemsida.

Det jag tycker är intressant nu är när kommer de övriga motorerna och vilka blir miljöklassade. Det finns en annan tråd som tex säger att V60 D4 med automat blir miljöklassad men XC60 D4 bara med manuell låda.
Enligt pressrelease så ska V60 D4 automat dra 117 g/km, om jag inte minns fel så var det 126 g för XC60 FWD automat.
av Primus
#786490
mgmannen skrev:
Primus skrev:Men att det är dessa tre som presenteras har ju varit känt ett tag. Bl.a. i denna tråd. Och via officiell info på Volvos hemsida.

Det jag tycker är intressant nu är när kommer de övriga motorerna och vilka blir miljöklassade. Det finns en annan tråd som tex säger att V60 D4 med automat blir miljöklassad men XC60 D4 bara med manuell låda.
Enligt pressrelease så ska V60 D4 automat dra 117 g/km, om jag inte minns fel så var det 126 g för XC60 FWD automat.
Ganska stor skillnad. Men den är väl både tyngre och har större luftmotstånd. Tyngden gör ju att de iofs får släppa ut lite mer. Men det är ju en annan fråga.
Användarvisningsbild
av flanders88
#786495
Byggstart av bilar är 13w46. De motorer som presenterats är de som kommer i år.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 31
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]