Sida 1 av 2
Service 30 000 km intervall
Postat: tor 04 jul 2013, 10:38
av svensen
Jeg tok nettopp service på bilen, og etter dette fungerer hovedlyset likt i både posisjon av (0), og på – det vil si at fjernlyset kan slåes på selv om bryteren står i posisjon 0. Er det noen som kjenner til dette, og vet hva som er hensikten?
Vennlig hilsen Sven
Re: Service 30 000 km intervall
Postat: sön 07 jul 2013, 19:50
av hakank
Låter som svensk standard. Dvs halvljuset går på även i läge 0 när bilen startas.
Re: Service 30 000 km intervall
Postat: mån 08 jul 2013, 08:18
av laser2
Så funkar det på min bil också, men skillnaden skall vara att ABL (automatic bending lights) inte är aktiva i läge 0.
Service 30 000 km intervall
Postat: mån 08 jul 2013, 10:40
av Andis
Brukar gå att programmera om via Volvos data om man vill ha släkt lysena på 0 positions lägget.
Med vänlig hälsning,
Andis
Re: Service 30 000 km intervall
Postat: ons 10 jul 2013, 20:04
av svensen
Det spiller jo forsåvidt ingen rolle, men slik det var før, ble nærlyset (halvljuset) også slått på automatisk i posisjon 0 . Forskjellen var at i posisjon 0 gikk det kun an å blinke med fjernlyset, men nå – etter servicen – blir fjernlyset stående på dersom man trekker spaken helt tilbake.
Vennlig hilsen Sven
Re: Service 30 000 km intervall
Postat: tor 11 jul 2013, 10:15
av apersson850
Så är det. Blev likadant på min bil efter service. Skillnaden nu är som sagt att aktiva kurvljus fungerar inte i läge 0, men i läget "på".
Re: Service 30 000 km intervall
Postat: tor 11 jul 2013, 10:58
av perhall
Låter ju som en bra sak. Volvo anger ju skälet till att de ej är aktiva när det är ljust ute - ökad hållbarhet. Följaktligen bör man ju då köra i läge 0 när man inte har nytta av dem, vilket är en hel del av mörkerkörningen...
PH
Re: Service 30 000 km intervall
Postat: tor 11 jul 2013, 13:22
av Titaniumgrå
apersson850 skrev:Så är det. Blev likadant på min bil efter service. Skillnaden nu är som sagt att aktiva kurvljus fungerar inte i läge 0, men i läget "på".
Ja men bara i mörker, tror det styrs av samma sensor som dämpar (inverterar) intrumenbelysningen.
För övrigt så är all min belysning släckt i 0-läge!
Re: Service 30 000 km intervall
Postat: tor 11 jul 2013, 13:25
av MartinS
perhall skrev:Låter ju som en bra sak. Volvo anger ju skälet till att de ej är aktiva när det är ljust ute - ökad hållbarhet. Följaktligen bör man ju då köra i läge 0 när man inte har nytta av dem, vilket är en hel del av mörkerkörningen...
PH
Fast dom rör sig ju inte när det är ljust, oavsett läge 0 eller 1.
För övrigt är det ju helt fantastiskt bra tycker jag, man märker det knappt när man kör med dom på men när man slår av dom känns det som man har helt värdelös belysning.
Re: Service 30 000 km intervall
Postat: tor 11 jul 2013, 23:19
av perhall
MartinS skrev:perhall skrev:Låter ju som en bra sak. Volvo anger ju skälet till att de ej är aktiva när det är ljust ute - ökad hållbarhet. Följaktligen bör man ju då köra i läge 0 när man inte har nytta av dem, vilket är en hel del av mörkerkörningen...
PH
Fast dom rör sig ju inte när det är ljust, oavsett läge 0 eller 1.
För övrigt är det ju helt fantastiskt bra tycker jag, man märker det knappt när man kör med dom på men när man slår av dom känns det som man har helt värdelös belysning.
Har inte testat sen jag skaffade adaptiva, ska göra det så får vi se om jag håller med dig:)
I början blev man lite yr i huvet...
PH