SBergdahl skrev: ↑ons 01 aug 2018, 18:51
Med bixenon stör inte uppstarten så enormt tycker jag själv. På en bil med fast halogenhelljus däremot är det rätt irriterande.. LED ska inte riktigt vara ikapp xenon än vad gäller ljus, särskilt om man går upp på 75 W, men det är bara en tidsfråga.
Beror på vilken prisklass man siktar på. Tex är NBB225 med xenonkonvertering svårslagna i lumen/krona och lux/krona man får ut.
Ex mina NBB225 med 75w xenon pressar ur sig 6500lumen/st, totalt 19500lumen och lyser drygt 1-1,2km med hyfsad bredd. Sämre ljusbild med D2Y lampor vid test vs H1:or
Dom drar lite över 10A/st i starten och sen runt 7-7,5A/st
Budgetljus som PBE225 (och dess kopior) på 120W krämar ur sig 7200lumen så det matchar lätt NBB225 med 75W xenon. Effektförbrukningen på dom är uppmätt till 90W och ger att dom drar ca 7,5-8A/st konstant. Även luxvärden motsvarar detta och många gillar den mer homogena ljusbilden LED ger.
Mellanklassens NBB Polar Blue R220 har inga problem med ett NBB225 med 75w xenon när jag fick testa en V70 -10 med dessa ljus vs. min XC .
I tungviktarklassen(inte viktmässigt utan vad man får ut ur dom) har varken Vision X Light Cannon 8.7" 168W multiled med uppmätta 12000:ish lumen eller NBB 225 Alpha full LED 165W med uppmätta 8500lumen inga problem att köra över xenonkonverteringar i Hella 3003 el. NBB 225 Alpha.
Båda dessa har solida luxtal på respektabla distanser och bredder xenonkonverteringar bara kan drömma om och närmare varandra i prestanda än vad lumen ger sken av.
Är övertygad om att det är en så solid uppgradering från 3xNBB225 med 75W xenon till 3xNBB 225 Alpha LED 165W att jag vågade mig på detta att byta xenon mot LED. Synd att VX Light Cannon 8,7" multiled 168W är lite väl djupa samt för stöldbegärliga bara.
Ända xenon fortfarande har är lux per ampere man matar in i drivenheten/lampan och lite billigare då PBE225 ligger runt 2000kr/st och 75W konvertering plus lykta ligger på runt 1700kr/st.
För helljuset så övergav jag xenon för nåt år sedan utan att idag ångra det med bredare ljusbild med LED än vad xenon kan ge och maxeffekt direkt utan knussel med extra relä och kablar för att det skall fungera i längden.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..