Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henkan
#1262697
Jag har LED-konverterat min S60 -17. Köpte lampor från Diodhuset, artnr 307289, Ledson 9G plus effektmotstånd 122172. Jag har haft xenonkonvertering på andra bilar och jag tycker det tänds för långsamt trots att jag köpt snabbstartande lampor och ballaster. LED-ljusen tänds med full styrka direkt. Strax efter jag köpt mina så kom det en starkare variant 11G men jag tycker ljuset är tillräckligt, någon enstaka gång har mötande blinkat innan LED-ljusen släckts. Jag har helautomatiskt/adaptivt helljus på min bil så troligtvis skulle det blir fler som blinkar om jag skaffar den nyare varianten men om du har manuellt helljus så tycker jag du ska ta den senare varianten.
av berrabus
#1262707
Henkan, eftersom du har haft xenon tidigare, om du jämför ljuset mellan xenon och LED, är det klart bättre ljus med xenon?

Har 55W eller 60W xenon idag och är jättenöjd med ljuset. Vill ogärna gå ner i ljus utan sneglar snarare på 75W:are för att få ännu mer.
Ja det tar ca 5sek innan full styrka men har inga problem med det eftersom jag normalt har de tända en stund.
av Henkan
#1262711
Min sambo har 55W xenon på sin V40 -16 och det lyser nog lite starkare än mina LED men det är klart störande att vänta på ljuset efter ett möte. Jag känner en som har 11G LED på sin bil och det ska visst lysa något helt galet men som jag skrev tidigare så skulle det förmodligen inte funka helt bra med ALB2.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1262721
Med bixenon stör inte uppstarten så enormt tycker jag själv. På en bil med fast halogenhelljus däremot är det rätt irriterande.. LED ska inte riktigt vara ikapp xenon än vad gäller ljus, särskilt om man går upp på 75 W, men det är bara en tidsfråga.
av byggdinvolvo
#1262869
Jag har bytt till Xenon och nu vill jag byta dem mot LED, det är min första XC60 så jag undrar vilken bas man ska ha på LED-ljuset? Och egentligen hur man ens kommer åt lampan men det får kanske Youtube förklara det var inte mycket man kom åt från motorhuven handen gick knappt in. Har hittat LED-strålkastare jag vill byta till. Ursäkta jag hoppar in i en tråd så här men var lite desperat och hittade inte var jag gjorde ett eget ;) Hoppas det går bra.
av mikebike
#1262890
byggdinvolvo skrev: tor 02 aug 2018, 19:40 Jag vet vilken bok du pratar om. Den sitter fast i ett fack i bilen så man inte ska ta ut den i onödan.
Man kan ha den i mobilen också, så slipper man nöta på pappersboken. ;-)
Användarvisningsbild
av ER
#1262910
SBergdahl skrev: ons 01 aug 2018, 18:51 Med bixenon stör inte uppstarten så enormt tycker jag själv. På en bil med fast halogenhelljus däremot är det rätt irriterande.. LED ska inte riktigt vara ikapp xenon än vad gäller ljus, särskilt om man går upp på 75 W, men det är bara en tidsfråga.
Beror på vilken prisklass man siktar på. Tex är NBB225 med xenonkonvertering svårslagna i lumen/krona och lux/krona man får ut.
Ex mina NBB225 med 75w xenon pressar ur sig 6500lumen/st, totalt 19500lumen och lyser drygt 1-1,2km med hyfsad bredd. Sämre ljusbild med D2Y lampor vid test vs H1:or
Dom drar lite över 10A/st i starten och sen runt 7-7,5A/st

Budgetljus som PBE225 (och dess kopior) på 120W krämar ur sig 7200lumen så det matchar lätt NBB225 med 75W xenon. Effektförbrukningen på dom är uppmätt till 90W och ger att dom drar ca 7,5-8A/st konstant. Även luxvärden motsvarar detta och många gillar den mer homogena ljusbilden LED ger.

Mellanklassens NBB Polar Blue R220 har inga problem med ett NBB225 med 75w xenon när jag fick testa en V70 -10 med dessa ljus vs. min XC .

I tungviktarklassen(inte viktmässigt utan vad man får ut ur dom) har varken Vision X Light Cannon 8.7" 168W multiled med uppmätta 12000:ish lumen eller NBB 225 Alpha full LED 165W med uppmätta 8500lumen inga problem att köra över xenonkonverteringar i Hella 3003 el. NBB 225 Alpha.
Båda dessa har solida luxtal på respektabla distanser och bredder xenonkonverteringar bara kan drömma om och närmare varandra i prestanda än vad lumen ger sken av.

Är övertygad om att det är en så solid uppgradering från 3xNBB225 med 75W xenon till 3xNBB 225 Alpha LED 165W att jag vågade mig på detta att byta xenon mot LED. Synd att VX Light Cannon 8,7" multiled 168W är lite väl djupa samt för stöldbegärliga bara.
Ända xenon fortfarande har är lux per ampere man matar in i drivenheten/lampan och lite billigare då PBE225 ligger runt 2000kr/st och 75W konvertering plus lykta ligger på runt 1700kr/st.

För helljuset så övergav jag xenon för nåt år sedan utan att idag ångra det med bredare ljusbild med LED än vad xenon kan ge och maxeffekt direkt utan knussel med extra relä och kablar för att det skall fungera i längden.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]