Sida 1 av 2

Finns det någon pluspol avsedd för underhållsladdning?

Postat: tis 07 maj 2013, 18:58
av tgneb
Finns det någon pluspol avsedd för underhållsladdning utöver batteriets? Frågan gäller V60D3. Inte så besvärligt att ta loss täcklocken men ändå.

Re: Finns det någon pluspol avsedd för underhållsladdning?

Postat: ons 08 maj 2013, 09:27
av Perra83
Vad har du för laddare? Har du en Ctek så kan du montera en sådan http://www.ctek.se/se/sv/chargers/Comfo ... yelet%20M6
Ja har själv en sådan på bilen och mopeden. Bara att öppna huven och koppla ihop snabbkopplingarna.

Har du ingen Ctek så kan jag rekommendera denna http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0%20POLAR Fungerar fin fint när det är som kallast ute och då kräver det en bra laddade som orkar ladda ett stort batteri. Ja har en gammal Ctek 3600 och den orkar inte riktigt när det är kallt. Till Ctek laddarna så ingår en sån där sladd som du monterar på batteriet.

Re: Finns det någon pluspol avsedd för underhållsladdning?

Postat: ons 08 maj 2013, 09:52
av tgneb
Jo jag har en Ctec så ditt förslag är ju en bra lösning. Tack!

Re: Finns det någon pluspol avsedd för underhållsladdning?

Postat: ons 08 maj 2013, 11:05
av Perra83
För V60 har batteriet under huven va? Blev osäker..... Måste vara bättre att ha det under huven så att det blir varmt och presterar bättre och tar emot laddning bra. Kanske inte har så stor betydelse :roll:

Re: Finns det någon pluspol avsedd för underhållsladdning?

Postat: ons 08 maj 2013, 21:12
av Vojje
Klart att det har betydelse, men tyvärr får det oftast inte plats under huven och tvångsförflyttas till annan plats.

Re: Finns det någon pluspol avsedd för underhållsladdning?

Postat: tor 09 maj 2013, 09:02
av Momentum
Kom ihåg att man inte ska ansluta "minusladdningen" direkt till batteriets pool

Re: Finns det någon pluspol avsedd för underhållsladdning?

Postat: tor 09 maj 2013, 13:52
av tgneb
Momentum skrev:Kom ihåg att man inte ska ansluta "minusladdningen" direkt till batteriets pool
Finns det något annat skäl än risk för gnistbildning/batterigaser till detta?

Re: Finns det någon pluspol avsedd för underhållsladdning?

Postat: tor 09 maj 2013, 18:03
av Momentum
tgneb skrev:
Momentum skrev:Kom ihåg att man inte ska ansluta "minusladdningen" direkt till batteriets pool
Finns det något annat skäl än risk för gnistbildning/batterigaser till detta?
Japp

Det sitter en "moj" på minuskabel nära minuspolen som håller ordning på laddningen till batteriet
Om man laddar på minuspolen så fattar inte bilen att batteriet laddas av en extern laddare
Den "mojen" gör att man numera laddar mera smart än tidigare, kompenserar exempelvis för kyla med högre laddspänning och håller koll på tempen vid batteriet

Så anslut minus vid laddning med extern laddare till någon jordpunkt i karossen så passerar "laddningen" batteriekontrollenheten så fattar bilen att det laddas "på sidan om"

Re: Finns det någon pluspol avsedd för underhållsladdning?

Postat: sön 12 maj 2013, 18:03
av svedan
Momentum skrev: Japp
Det sitter en "moj" på minuskabel nära minuspolen som håller ordning på laddningen till batteriet
Om man laddar på minuspolen så fattar inte bilen att batteriet laddas av en extern laddare
Den "mojen" gör att man numera laddar mera smart än tidigare, kompenserar exempelvis för kyla med högre laddspänning och håller koll på tempen vid batteriet
Så anslut minus vid laddning med extern laddare till någon jordpunkt i karossen så passerar "laddningen" batteriekontrollenheten så fattar bilen att det laddas "på sidan om"
Men spelar det någon roll när nyckeln är ur och jag underhållsladdar? När jag drar ut laddaren och startar så har jag fullt batteri, så mojen spelar väl då ingen roll??

Re: Finns det någon pluspol avsedd för underhållsladdning?

Postat: sön 12 maj 2013, 18:31
av Momentum
svedan skrev:
Momentum skrev: Japp
Det sitter en "moj" på minuskabel nära minuspolen som håller ordning på laddningen till batteriet
Om man laddar på minuspolen så fattar inte bilen att batteriet laddas av en extern laddare
Den "mojen" gör att man numera laddar mera smart än tidigare, kompenserar exempelvis för kyla med högre laddspänning och håller koll på tempen vid batteriet
Så anslut minus vid laddning med extern laddare till någon jordpunkt i karossen så passerar "laddningen" batteriekontrollenheten så fattar bilen att det laddas "på sidan om"
Men spelar det någon roll när nyckeln är ur och jag underhållsladdar? När jag drar ut laddaren och startar så har jag fullt batteri, så mojen spelar väl då ingen roll??
Bara som min mekaniker säger, och han är dessutom "expert", alltså en av dem som är extra vassa på felsökning och bilarnas egenskaper
Jag väljer att tro på honom och jordar i karossen