Sida 1 av 1
Polestar uppgradering av xc60-09 D5
Postat: fre 19 apr 2013, 11:19
av Ulf13
Hej
Jag har fått detta erbjudande att trimma D5 motorn från 185 till 205 hk med en klar förbättring av vridmomentet. Bilen har automatväxel och jag har några frågor innan jag beställer detta arbete.
Jag gissar att det finns flera här som har en likadan bil och har redan erfarenhet av detta.
- Hur påverkas motorgång och ljudnivån
- bränslefröbrukningen
- växlar automatlådan bra med denna nya effekt eller måste den också programmeras om? vilken kostnad och hur i så fall?
Ytterligare kommentarer om era erfarenheter vore trevligt att få
MVH
Ulf
Re: Polestar uppgradering av xc60-09 D5
Postat: sön 21 apr 2013, 23:24
av Ulf13
Hej
Finns det ingen som har erfarenhet av poöestartrimming till denna motortyp?
Ulf
Re: Polestar uppgradering av xc60-09 D5
Postat: mån 22 apr 2013, 09:21
av Olle.H
Jag har beställt till min V50 D5 MY 10. Den 3 maj vet jag hur det blev...
Re: Polestar uppgradering av xc60-09 D5
Postat: tis 23 apr 2013, 07:16
av Guru
Ulf13 skrev:- Hur påverkas motorgång och ljudnivån
- bränslefröbrukningen
- växlar automatlådan bra med denna nya effekt eller måste den också programmeras om? vilken kostnad och hur i så fall?
Motorgång och ljudnivån ändras i stort sätt inte.
Förbrukningen ändras inte. Eller rättare sagt, kör du precis som innan ändras den inte. Utnyttjar du den extra kraften så går det givetvis åt mer bränsle. Men i "normal" körning är det ingen skillnad.
Växellådan behöver inte programmeras om.
Re: Polestar uppgradering av xc60-09 D5
Postat: tor 25 apr 2013, 15:10
av Ulf13
Hej
Tack för svaret, Då kommer jag att beställa en uppgradering och då inte för aggresivare körning utan snabbare omkörningar med lastad bil
Ulf
Re: Polestar uppgradering av xc60-09 D5
Postat: tor 25 apr 2013, 15:30
av MartinS
Min T6:a blev mycket känsligare på gasen, alltså att det händer mer fast du gasar mindre, lite aggresivare med andra ord. Så lär man ju ha programerat D5:an också?!
/Martin
Re: Polestar uppgradering av xc60-09 D5
Postat: fre 26 apr 2013, 07:21
av Guru
Så är det nog. Men så fort man vant sig så påverkas inte egenskaperna som TS frågar om. Pedalmappning är annars ett enkelt sätt att få bilen (verka) snabbare...
På tal om pedalmappning, S60 T5 US 5cyl 254hk, har extremt "känslig" mappning. Hetsig till tusen och vill gärna växla ner istället för att utnyttja vridmomentet. Gissar att man gjort en väldigt amerikansk mappning då den normalt inte säljs i Europa (finns iofs i Ryssland).