Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
Vi har väl i stort sett bestämt oss för att beställa en ny XC 60 denna vecka innan kampanjen med Vinterdäck och dragkrok "på köpet" avslutas.

Så sitter just nu med stor ångest av vad man skall välja. Klart är att det blir en Xc 60 D4 AWD DE men frågan är vad som är smartast en Momentum med designpkt som just nu kostar 5900:- eller en R-design direkt, som blir ca 18000:- dyrare. Egentligen inte värt pengarna men stör mig väldigt på att momentum inte är nedlackad.

Samma gäller valet av låda, säljaren övertygar givetvis om Automat men det blir ju onekligen en högre kostnad.

I övrigt blir det nog ingen annan utrustning utöver det som är standard.

Hur hade ni gjort?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ganska dyr nedlackning om det är bara det du ser som fördel med R-Design, å andra sidan, om det är det du vill ha så är det väl ändå det du bör satsa på, det är ju en liten del av totalen trots allt, men som gör en stor skillnad visuellt. Jag skulle gräma mig varje gång jag närmade mig bilen så länge jag hade den att jag inte valde till en sådan stor tydlig grej som jag ville ha från början.

Vill du ha manuell låda skall du köpa det. Hade det funnits manuell till T6 hade jag valt det alla dagar i veckan, men nu är jag fast med automat, tyvärr. Jag gillar att själv välja vilken växel jag vill ha vid olika lägen, inte ha en dator som skall försöka gissa vilken växel jag vill ha.

/Martin
av Lövet
Köp det du vill ha. Rent ekonomiskt är det bäst att peta i så lite utrustning som möjligt. Även om bilen blir "mer värd" begagnad så är det aldrig i närheten av nypriset av utrustningen.

Själv skulle jag inte välja R-design. Tycker inte det passar in i konceptet med lågprofilsdäck och nedlackning på en XC60.
av xerys2012
Jag hade valt R-design alla dar i veckan.
Tror som MartinS skriver att man skulle gräma sig efteråt.
GÄllande automat/man så tycker jag du ska ta det som du själv vill ha och inte lussna på en säljare som tjänar på alla dina tillbehör. Tror absolut inte den blir mer svårsåld med man då jag med fler absolut föredrar detta av nämnda anledningar. Automaten kostar väl lika mycket som R-design, så det hade jag kört på. Alltså R-design o man. Nedlackningen gör att det blir en helt annan bil.

Sen om man får promota tillval så är ju VOC ovärderligt samt att man nu även kan välja svart innertak. (Osäker på kostnad samt om det följer med i något "paket").
av Petzzon
xerys2012 skrev:Jag hade valt R-design alla dar i veckan.
Tror som MartinS skriver att man skulle gräma sig efteråt.
GÄllande automat/man så tycker jag du ska ta det som du själv vill ha och inte lussna på en säljare som tjänar på alla dina tillbehör. Tror absolut inte den blir mer svårsåld med man då jag med fler absolut föredrar detta av nämnda anledningar. Automaten kostar väl lika mycket som R-design, så det hade jag kört på. Alltså R-design o man. Nedlackningen gör att det blir en helt annan bil.

Sen om man får promota tillval så är ju VOC ovärderligt samt att man nu även kan välja svart innertak. (Osäker på kostnad samt om det följer med i något "paket").
VOC eller tidur där har jag inte heller bestämt mig, ser ju givetvis fördelen med VOC men är nästan dubbla pengen.

Svart innertak är säkert snyggt men är rädd att det blir mörkt o dystert om man inte har panoramaglastak?
Användarvisningsbild
av V9097
Jag håller med flera av de föregående inläggen. XC60 blir otroligt mycket snyggare med R-design. Utseendet på bilen är mycket av glädjen i bilägande. Tänk när den nya bilen står sprillans ny och blänker i vårsolen, med skrovlig plast längs ner... i det läget tror jag du skulle ångra dig om du inte slår till på R-design.

För mig är utseendet viktigare än en automatlåda.
av hk1971j
Nu torsdag 7/2 hämtar jag ut min XC60 R Design. :-O)

Valde (i mitt tycke då) design framför funktion.

Velade även jag ett tag om jag skulle satsta på AWD och därmed då ta en D4 DE AWD och
slänga på lite design som tröskeldekor och bakdekor.

Men som visa skriver här föll jag på fåfängan då jag verkligen ville ha en bil som var nedlackad
hela vägen och som hade de attribut som förhöjer utseendet.

Tycker det är synd att Volvo inte har haft något "paket" där man kan välja nedlackat utan att ta R-Deign.

Men verkar som med MY14 att det nu kommer till slut.

Jag kommer svära de gånger jag slirar uppför den långa backen hem till vårt hus på gatan i snömodd, men å andra sidan när våren kommer och solen lyser kommer den blänka i lacken hela vägen ner :)

Hade jag varit mer vild & crazy hade jag tagit R-Deign och D4 AWD, men men... :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
Låter som 'all show, no go' ;-) har du vilda western fasad på huset också? :-)

/Martin
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av Petzzon
Efter lite koll på bilpriser.se kan jag konstatera att R- design har ett bruttopåslag på ca 18.000 jämfört med Momentum, medans en DE har ca 9000:- i påslag (låter högt men antar att skinnet är eftertraktat). Så summa summarum handlar det om ca 9000 i sista änden. Inte så farligt egentligen. Blir nog att gå på R-design då trots allt...
Användarvisningsbild
av Olle.H
Fast R-Design är ju egentligen inte nedlackad... Matt plast i samma färg som lacken snarare. Jag fick min flamencoröda nedlackad i samband med leverans. Blankt och snyggt. Får väl se hur det håller med tanke på stenskott mm men rackarns snyggt!

Då är vi överens. Faserna byter in[…]

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ

Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]