Sida 1 av 3
Argument för T4?
Postat: tor 31 jan 2013, 22:50
av EddyBaggio
Jag går i tankarna att skaffa en V60. Hade ju helst köpt en T6a men den är lite väl saftig i pris för mig. Är det någon som hört eller har ett vettigt argument för att köpa en T4 istället för en T3. Hur stor e skillnaden upp till en T5 också? Finns ju ingen att testa....
Re: Argument för T4?
Postat: fre 01 feb 2013, 02:21
av Johannes1975
Vågskålen för en T4 väger lätt mot en T3. Volvo har just nu erbjudande på V60 T3 i prisvärda alternativ, bla Nordic, Black edition, Dynamic. T4 har 180hk mot 150hk för T3 samt överboost på 30nm. Tänk inköpspris och bränsle då står T3:an på prispallen som klar vinnare. Titta efter T4F som är identisk T4 men som miljöbil. Kanske ett alternativ för dig. Kan dock vara dyra=ej prisvärda.
Re: Argument för T4?
Postat: fre 01 feb 2013, 08:11
av Lazy
Har nyligen provkört nya V40 med både T3:an (150hk) och T4:an (180hk) och tyckte båda kändes bra, T4:an något rappare så klart, men ca.30 tusen dyrare, T4:an går ju också att få optimerad med Polestar till 200hk (285Nm) för ca.9tusen.
Re: Argument för T4?
Postat: fre 01 feb 2013, 08:49
av EddyBaggio
Tack för svaren!
Någon som testat 4-cyl T5?
Re: Argument för T4?
Postat: fre 01 feb 2013, 10:14
av MattiasD
Finns det ingen T4 eller T4F att provköra? Märkligt då T4F är en av få miljöklassade bilar Volvo kan erbjuda. Jag har kört T4F i drygt 1 år och tycker motorn ger bra med kraft. Jag tycker absolut man ska välja T4F före T4.
Re: Argument för T4?
Postat: fre 01 feb 2013, 10:24
av xerys2012
MattiasD skrev:Finns det ingen T4 eller T4F att provköra? Märkligt då T4F är en av få miljöklassade bilar Volvo kan erbjuda. Jag har kört T4F i drygt 1 år och tycker motorn ger bra med kraft. Jag tycker absolut man ska välja T4F före T4.
Håller med, då får du ju fri skatt 5 år från utplockningsdatum... samt möjligheten att faktiskt tanka E85 om priserna skulle stiga på soppan... Valmöjligheter är alltid bra.
Re: Argument för T4?
Postat: fre 01 feb 2013, 10:31
av MartinS
EddyBaggio skrev:Tack för svaren!
Någon som testat 4-cyl T5?
Ganska ok drag, men känns rätt tunn på något obeskrivligt sätt. Den manuella lådan var hopplöst slapp och indirekt.
/Martin
Re: Argument för T4?
Postat: fre 01 feb 2013, 11:56
av Guru
T3 har annan utväxling än T4. Varvar mindre=lägre förbrukning och prestanda. Ingen av dem har overboost. Det var fel i ursprungliga pressmaterialet.
Re: Argument för T4?
Postat: fre 01 feb 2013, 13:30
av EddyBaggio
MartinS skrev:EddyBaggio skrev:Tack för svaren!
Någon som testat 4-cyl T5?
Ganska ok drag, men känns rätt tunn på något obeskrivligt sätt. Den manuella lådan var hopplöst slapp och indirekt.
/Martin
Inte värt pengarna då enl dig?
Då står valet mellan T3 och T4F alltså....
R-design eller Ocean Race är nästa beslut att ta...
Re: Argument för T4?
Postat: fre 01 feb 2013, 13:45
av MartinS
EddyBaggio skrev:MartinS skrev:EddyBaggio skrev:Tack för svaren!
Någon som testat 4-cyl T5?
Ganska ok drag, men känns rätt tunn på något obeskrivligt sätt. Den manuella lådan var hopplöst slapp och indirekt.
/Martin
Inte värt pengarna då enl dig?
Då står valet mellan T3 och T4F alltså....
R-design eller Ocean Race är nästa beslut att ta...
Njae, jag kan inte avgöra vad något är värt för någon annan, men den var ju inte vad en T5:a en gång i tiden var. Den manuella lådan hade jag svårast för.
Mellan T3 och T4 skiljer det väl inte så mycket pengar att det är värt att överväga en T3, eller?
R-Design chassiet är RIKTIGT trevligt i S/V60 om man är lagd åt det hållet.
/Martin