Sida 1 av 2
Hur fungerar värmesystemet i XC60 vid kyla
Postat: tor 24 jan 2013, 20:14
av rojo8515
Jag har elektrisk motorvärmare och kupefläkt i min XC60 MY 10 med D5 motor och dieselvärmare.
När jag haft 230 volt inkopplat några timmar är det varmt och skönt att sätta sig i bilen och åka iväg. Däremot tar den en evig tid innan det kommer någon värme från bilens system vid dessa tillfällen. Jag hinner börja frysa då jag tagit av med jackan på en gång.
När jag ställer in dieselvärmaren är det lika varmt med då matar värmesystemet på direkt så det blir nästan bastu i bilen.
Är det någon sensor som blir "lurad" när jag kör elektriska motorvärmaren?
Jag har ställ in allt på auto och att värmaren ska starta som tilläggsvärme. Första vintern tyckte jag alltid att det var så fantastiskt bra och snabb värme i bilen, nu tycker jag det har blivit sämre. Fast det var ju inte så kallt som nu det året.
Re: Hur fungerar värmesystemet i XC60 vid kyla
Postat: fre 25 jan 2013, 07:08
av MartinS
Jag tycker min håller värmen till bilen själv börjar producera värme. Fast jag kör sällan där det är kallare än -15 och så har jag ju en annan motor än du.
/Martin
Re: Hur fungerar värmesystemet i XC60 vid kyla
Postat: fre 25 jan 2013, 09:52
av apersson850
Dieselvärmarens kapacitet är betydligt högre än en elektrisk motorvärmares. Förmodligen är det så, att din kupévärmare värmer upp luften i bilen, så den känns varm och go. Men motorns kylvätska är inte lika varm som dieselvärmaren skulle få den, så när motorn ska ta över och värma upp kupén, då får du inte någon värme att tala om på en stund. Jag har kollat i min bil, och tyckte inte att jag upplevde att jag fick bra värme från bilens luftinsläpp förrän kylvätsketemperaturen nådde ca 60 grader. Utan extravärmaren inkopplad och med under -10 grader ute tog det närmare 15 km körning. Med elektrisk motorvärmare som startpunkt tar det kanske 5 km.
Re: Hur fungerar värmesystemet i XC60 vid kyla
Postat: fre 25 jan 2013, 10:36
av marcbe
Eftersom du kör iväg med klimatanläggningen i Auto reglerar den på kupens tempsensor (sitter vid klimatpanelen).
Om luften kring den är varmare än inställd temp på panelen så börjar ju regleringen med en teoretisk nedkylning av kupen. Sen behöver det inte bli så beroende på andra faktorer som utetemp osv. Men det kan påverka.
Prova nästa gång att sätta temp på "Hi", dvs max värme (du kan behålla Auto inställningen i övrigt, ev dra ner lite på fläkten ifall den går för högt för din smak) och se om det blir ngn skillnad den första tiden du kör iväg.
Sen när du tycker det är tillräckligt varmt går du tillbaka till Auto och rätt tempinställning.
Men i grunden är ditt "problem" det som apersson850 skriver, kylvattentempen är för låg för att kunna bibehålla kupetempen du fått med elvärmaren. Så du kommer inte ifrån att det blir en dipp i början.
Re: Hur fungerar värmesystemet i XC60 vid kyla
Postat: fre 25 jan 2013, 17:53
av rojo8515
Det verkar stämma rätt bra som jag upplever det, men en sak funderar jag på. Om jag manuellt startar dieselvärmaren efter jag haft elektriska motor och kupevärmen igång så kommer värmen rätt snabbt i kupen.
Om allt står på auto så verkar inte dieselvärmaren starta alls och jag måste köra ca 10 km innan det börjar bli riktigt varmt.
Tydligen måste det finnas fler sensorer, eller styrs allt av att det redan är varmt i kupen?
Det är vid temperaturer runt -20 grader jag får denna effekt.
Re: Hur fungerar värmesystemet i XC60 vid kyla
Postat: fre 25 jan 2013, 20:08
av MartinS
Jag var ute en sväng ikväll nu och tänkte extra noga på den är tråden är jag åkte iväg. -20 grader, 2 timmar med motor och kupevärmare (550+1400w). Jag kände aldrig att det blev kallare i bilen när jag körde iväg än det var när jag hoppade in i den, då kände jag ändå efter extra noga.
Jag tycker din dieselvärmare borde starta om den står på auto.
/Martin
Re: Hur fungerar värmesystemet i XC60 vid kyla
Postat: fre 25 jan 2013, 22:12
av rojo8515
Verkar som att värmaren blir lurad på något vis, jag har ett litet styrsystem för 230 volt uttaget som ökar på tiden ju kallare det blir ute. Vid minus 20 går den ca 3,5 timmar.
Idag åkte jag på eftermiddagen, då var det minus 10 och elmotorvärmaren hade då gått ca 2,5 timmar. Nu startade dieselvärmaren direkt.
Antar att det är någon sensor som tycker att motorn är tillräckligt varm efter lång tid med elmotorvärmaren igång. Nu är det ju inget stort bekymmer, bilen är varm och skön när jag sätter mig i den men kyls av lite innan värmen matar på.
Men bilen har inte uppfört sig så tidigare vintrar, det har alltid kommit värme blixtsnabbt i alla lägen. Har varit så imponerad över att värmen varit snabb och effektiv.
Re: Hur fungerar värmesystemet i XC60 vid kyla
Postat: lör 26 jan 2013, 11:18
av KalleH
Är det någon som vet vad det är för typ av elektrisk motorvärmare Volvo kör med? Doppvärmare som värmer kylvattnet eller en kontaktvärmare som värmer oljan?
Mvh, Kalle.
Re: Hur fungerar värmesystemet i XC60 vid kyla
Postat: lör 26 jan 2013, 14:15
av rojo8515
Vad jag förstår så kör de med Calix slangvärmare, alltså värms vattnet upp och inte ett värmeblock som monteras utanpå motorblocket.
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/RE480.pdf
Re: Hur fungerar värmesystemet i XC60 vid kyla
Postat: lör 26 jan 2013, 14:19
av rojo8515
Här syns det bättre, det är en så kallad "slangvärmare" vilket säkert är effektivare än doppvärmare.
http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING