Sida 1 av 2

MY13 T4 Polestar släppt

Postat: fre 11 jan 2013, 09:48
av Guru
Nu finns Polestar till MY13 T4.
180hk/240Nm ökar till 200hk/285Nm.

Re: MY13 T4 Polestar släppt

Postat: fre 11 jan 2013, 10:13
av Perra83
Det är ju jävligt märkligt! Inte ett skit till D3 2.0L endast D3 2.4L i XC60/70/90. T4 är väl ingen högvolymare direkt.
T4 är slö i grunden så Polestar är kanske ett måste. :wink:

Re: MY13 T4 Polestar släppt

Postat: fre 11 jan 2013, 10:28
av Guru
Finns inte så mycket att göra med D3/D4 2,0 tyvärr. Visst går det att ta ut mer effekt (eftermarknaden gör det) men inte utan konsekvenser. Vill man ha mer prestanda finns alltid D5...

Re: MY13 T4 Polestar släppt

Postat: sön 13 jan 2013, 00:55
av perhall
Perra83 skrev:Det är ju jävligt märkligt! Inte ett skit till D3 2.0L endast D3 2.4L i XC60/70/90. T4 är väl ingen högvolymare direkt.
T4 är slö i grunden så Polestar är kanske ett måste. :wink:
T4 slö... ja, i så fall är ju även D3/D4 slöa... en T4 är bra mycket piggare på högre varv, en D3/D4 på lägre.. men tycker generellt (jag kör båda mycket) att man nog kan säga att såväl T4 som D3/D4 är ganska slöa. Såväl T4 som D4 ligger nog ganska nära max trimgräns utan konsekvenser.../PH

Re: MY13 T4 Polestar släppt

Postat: sön 13 jan 2013, 11:40
av Perra83
Vad får man för konsekvenser om man trimmar D3/D4?
De små T3/T4 har inte alls samma chans med sin lilla cylindervolym att få något bra vrid. Ja vet inte vad de har men kan tänka mig att både D3/D4 har betydligt mer.

C30 D3 går i alla fall riktigt fint med RICAs steg 1 201kh 451Nm. Nu har den mer ork på lite högre varv, sällan man varvar så mycket men nu går det. Ska bli intressant om den går något snålare. Hon som kör bilen dagligen vet inte att den är trimmad :lol:

Re: MY13 T4 Polestar släppt

Postat: sön 13 jan 2013, 12:06
av joel80
En D3 MY13 är ju samma sorts motor som en D4 så det borde ju gå att få ut mer ur en D3:a från 2013 i allafall.. Troligen kommer det att dröja ett tag då de ju fortfarande säljs och Volvo vill kunna ta ut mer pengar för en D4:a än en D3:a.

Någon som vet om det annars skulle vara skillnader som gör det svårt att optimera en D3 MY13? Typ bromsar eller andra saker som är underdimensionerade?

Re: MY13 T4 Polestar släppt

Postat: mån 14 jan 2013, 07:12
av Guru
Möjligen kan D3 MY13 få D4-effekt i framtiden, det är exakt samma bil fast med annan mjukvara. Mao. en rent politisk fråga. Det har ju hänt förrut att strypta versioner fått "Polestar".

P1 D3/D4 är inte samma som EuCD D3/D4, går inte att jämföra dom rakt av. Men visst går det ALLTID att få ut mer effekt när det handlar om överladdade motorer. Högre laddtryck och mera bränsle! Det är inte så svårt. Svårigheten ligger i att inte passera gränsen för vad varje komponent tål i alla körfall. Redan idag ligger tex. motorrumstempraturen på/ÖVER gränserna för vissa drivlinor/körfall vilket medför skador på kringliggande komponenter även om motorn inte har några problem. Vad tror ni händer med motorrumstempen om man ökar laddtrycket/effekten. Högre eller lägre? Tror ni att eftermarknaden vet/bryr sig om sånt? Lycka till med "maskingaranti" då någon icke-motorkomponent bryts ner över tid pga. värmen...

Re: MY13 T4 Polestar släppt

Postat: mån 14 jan 2013, 11:30
av KarlE
Varför är S60 T4 Powershift så långsam? 180hk ger en acceleration på 9,0 sekunder??? Är det Powershift som är långsam?

Re: MY13 T4 Polestar släppt

Postat: mån 14 jan 2013, 11:52
av Guru
Tippar på att det är i starten som PS tappar mot den manuella. Både i take-off och även pga. att det skiljer en del i utväxling till PS nackdel på de första växlarna. Mindre skillnad för T5 mellan PS/man. och då är också tiderna jämnare.

Re: MY13 T4 Polestar släppt

Postat: mån 14 jan 2013, 12:26
av perhall
Spännande att se om T3 kommer. Just nu finns på Polestar T3 150 blir 180 PS på MY11 och 12, för T4 180 blir 200 för MY13. Visst har väl S60 T3 en högre utväxling än T4? Det är väl det enda som skiljer, den har ju 5,8 i EU-mix och fick det under MY12 i samband med justering av utväxling. /PH