Krockat, CWAB gjorde vad det skulle
Postat: sön 30 dec 2012, 16:12
Hej hopp
Tänkte bara berätta att Collision Warning with Full Auto Brake (CWAB) verkligen fungerar i skarpt läge. Körde mellan Jönköping och Växjö i förrgår, och i en korsning så smällde det. Jag var på väg rakt fram och hade solen rätt i ansiktet. Jag ser att en bil (XC70) som kommer från motsatt håll har stannat för att svänga vänster och tänker inte mer på det. Ligger i 50 km/h ca och precis när jag är en liten bit (15-20 meter kanske) från den andra bilen så svänger han ut framför mig. Min bil börjar tuta, blinka och panikbromsa automatiskt, vilket var tur för jag var inte det minsta beredd på att den andra bilen skulle köra ut och hann inte reagera det minsta.
Resultatet blev att min bil nästan hann stanna (jag har en 2011 så den fixar ju bara totalstopp fån 30 km/h), jag kör in i höger bakdörr på den andra bilen i kanske 10 km/h. Frågan är dock om det nyare systemet hade hjälpt vid denna situationen. Den andra bilen dök ju upp från snett framifrån vänster, så jag var nog redan för nära den andra bilen när systemet såg den för att kunna stanna oavsett vilken maxhastighet som systemet klarar att panikbromsa till stillastående ifrån.
Hela familjen i bilen, och hade inte CWAB funnits så hade jag garanterat kört in i den andra bilen med minst 40 km/h, vilket såklart hade varit rejält mycket sämre.
http://www.pictures.se/bilder/XD1zC.jpg
/Tobbe
Tänkte bara berätta att Collision Warning with Full Auto Brake (CWAB) verkligen fungerar i skarpt läge. Körde mellan Jönköping och Växjö i förrgår, och i en korsning så smällde det. Jag var på väg rakt fram och hade solen rätt i ansiktet. Jag ser att en bil (XC70) som kommer från motsatt håll har stannat för att svänga vänster och tänker inte mer på det. Ligger i 50 km/h ca och precis när jag är en liten bit (15-20 meter kanske) från den andra bilen så svänger han ut framför mig. Min bil börjar tuta, blinka och panikbromsa automatiskt, vilket var tur för jag var inte det minsta beredd på att den andra bilen skulle köra ut och hann inte reagera det minsta.
Resultatet blev att min bil nästan hann stanna (jag har en 2011 så den fixar ju bara totalstopp fån 30 km/h), jag kör in i höger bakdörr på den andra bilen i kanske 10 km/h. Frågan är dock om det nyare systemet hade hjälpt vid denna situationen. Den andra bilen dök ju upp från snett framifrån vänster, så jag var nog redan för nära den andra bilen när systemet såg den för att kunna stanna oavsett vilken maxhastighet som systemet klarar att panikbromsa till stillastående ifrån.
Hela familjen i bilen, och hade inte CWAB funnits så hade jag garanterat kört in i den andra bilen med minst 40 km/h, vilket såklart hade varit rejält mycket sämre.
http://www.pictures.se/bilder/XD1zC.jpg
/Tobbe