Sida 1 av 1

Köpt bil i tidigare tråd, ny bekymmer

Postat: tor 22 nov 2012, 06:42
av hustomten
Hej alla

Köpte en beg xc60 för ca 2 månader sen , nu kommer problemen.
Dieselvärmaren funkar inte , Måste servas står det i displayen.
Har garanti så det är inget problem. Dock går motor. Otroligt ojämnt . Skulle åka 30 mil igår men fick vända efter 5 mil

Alltså. När jag ligger i 120 på cruise controlen och kommer till svag lutning uppåt, börjar motorn varva upp för att kompensera lutningen för bibehållen fart, dock händer ingenting. Samma sak när jag lopplar ur cc. Och gasar manuellt. Så var det hela vägen hem. . Bestämmer mig för att prova accet när jag kommer hem. Från stillstående till 80-90 km/h tar över 20 sek!!!!

Parkerar bilen och inser att jag måste ringa verkstaden . Idag på morronen tar kag bilen till jobbet , hur pigg som helst. Bilen larmar ingenting . Vad kan det vara.

Re: Köpt bil i tidigare tråd, ny bekymmer

Postat: tor 22 nov 2012, 07:26
av Raymond
Manuell eller automat?

Re: Köpt bil i tidigare tråd, ny bekymmer

Postat: tor 22 nov 2012, 08:33
av martink82
Hej,

I våras var även min slö / seg (XC60 D5 AWD - MY10). Det visade sig att en sensor i partikelfiltret talade om för motorn att avagaserna var över 1000°C varma. :shock: Så då reducerades bränsletillförseln kraftigt för att skydda sig... Motor varavade utan problem men fartn sjönk mer och mer... Ibalnd var det riktigt fartligt... Kunde tappa hastigeht fån 90 km/h till 50 km/h men samtidigt varva 3000 r/min eller mer (har automat).
Inte så kul när trafik kom upp snabbt bakom än! :-O)

Och under hela tiden, kom ingen varning upp alls! Men min mekaniker kunde utläsa all denna data hos sig. Berättade även att han bytt en del sådana sensorer... Därför visste han vart det skulle börja letas, när jag kom på bergan! He! He! He! :lol: Bilen belv kalar samma dag... :-)-)
Så tipsa ävan din att kolla....

Lycka till!

Mvh
Martin

Re: Köpt bil i tidigare tråd, ny bekymmer

Postat: tor 22 nov 2012, 09:33
av xerys2012
Nu är jag ju rätt ny med dieselbilar, men det kan inte ha något med regenereringen av motorn då? som jag förstått det så får man inte upp något meddelande när detta inträffar utan detta sker spontant när bilen behöver det och kan endast utföras när bilen uppnått full motortemp, vilken du kanske gjorde efter dina 5 mil? Har för mig att det stog nått om detta i instruktionsboken att bilen kan kännas slö, varva mer samt dra ett par dl diesel mer...

Nån som kan förklara hur man uppleverer en generering, är det markant eller märker man det inte ens?

Re: Köpt bil i tidigare tråd, ny bekymmer

Postat: tor 22 nov 2012, 10:29
av volvoc70cab
Då jag alltid har momentan förbrukningen inkopplad märks det genom att förbrukningen ökar med ungefär 1 dl.

Re: Köpt bil i tidigare tråd, ny bekymmer

Postat: tor 22 nov 2012, 10:31
av Lövet
Regenereringen påverkar inte bilen alls på det sättet. Det enda du märker är att förbrukningen går upp en aning då samt att det kan lukta lite när du parkerar sen. Bilen går absolut inte dåligt under regenereringen.

På TS beskrivning så låter det som att motorn gått in i felsäkert läge.

Re: Köpt bil i tidigare tråd, ny bekymmer

Postat: tor 22 nov 2012, 19:12
av Bonlo
andreas_lofgren skrev:Regenereringen påverkar inte bilen alls på det sättet. Det enda du märker är att förbrukningen går upp en aning då samt att det kan lukta lite när du parkerar sen. Bilen går absolut inte dåligt under regenereringen.

På TS beskrivning så låter det som att motorn gått in i felsäkert läge.
Däremot om han kör för korta sträckor med bilen å den aldrig hinner påbörja en regenerering så kan konsekvensen bli precis så som problemet beskrivs. Då gäller det verkstadsbesök för en regenerering via VIDA. Eller i värsta fall byte partikelfälla.

Re: Köpt bil i tidigare tråd, ny bekymmer

Postat: tor 22 nov 2012, 22:04
av zizou75
Som du beskriver det så skulle jag gissa på att moten gick ner i felsäkert lägen men då bprde motorlampan tändas men det kanske den gjorde?
Att den går normalt dagen efter är inte heller omöjligt men det skull inte förvåna mig om det återkommer. Dock så skulle jag åka till en verkstad och be dem läsa ut loggarna från bilen och se vad det var som felade. Är inte helt säker på hur det fungerar på Volvo men på BMW så finns felet kvar i loggen som verkstan kan läsa ut, dvs felet måste inte vara aktivt när du åker dit.

Lycka till och hoppas att det löser sig.

Re: Köpt bil i tidigare tråd, ny bekymmer

Postat: fre 23 nov 2012, 12:53
av Guru
Felaktig sensor låter mest troligt. Om filtret är fullt så börjar det larma och ge instruktioner för hur du ska rena det. Ignorerar man det kan det resultera i byte. Men TS nämner inget om felmeddelanden så det borde inte vara det.
Precis som redan nämnts så påverkas inte prestanda nämnvärt, normalt sett märker du det inte alls. Det är inte regenerering som TS råkat ut för.
Åk till verkstad, TS nämner garanti, och låt dom felsöka.

Ur inst.boken ang. DPF:
Dieselpartikelfilter (DPF)
Dieselbilar är utrustade med ett partikelfilter, vilket medför effektivare avgasrening. Partiklarna i avgaserna samlas i filtret under normal körning. För att bränna bort partiklarna och tömma filtret startas en s.k. regenerering. För detta krävs att motorn har nått normal arbetstemperatur. Regenereringen av filtret sker automatiskt med ett intervall om 30–90 mil beroende på körförhållanden. Regenereringen tar normalt 10–20 minuter. Vid låg medelhastighet kan det ta lite längre tid. Under regenereringen ökar bränsleförbrukningen något.

Regenerering vid kallt väder
Om bilen ofta körs korta sträckor i kallt väder når inte motorn normal arbetstemperatur. Detta innebär att regenerering av dieselpartikelfiltret inte sker och att filtret inte töms. När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 % tänds en gul varningstriangel i instrumentpanelen samt meddelandet Sotfilter fullt. Se handbok visas i displayen i instrumentpanelen. Starta regenerering av filtret genom att köra bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills motorn uppnår normal arbetstemperatur. Bilen bör sedan köras i ytterligare ca 20 minuter. När regenerering är avslutad raderas varningsmeddelandet
automatiskt.