Sida 1 av 1

Däck och fälg

Postat: mån 08 okt 2012, 19:38
av S80V8AWD
Hej!

Vi har för lite sedan beställt en XC60 och letar nu efter vinterdäck samt fälg.

Till frågan, har kommit över ett par replika-fälgar som har följande dimensioner;
Size (inch): 17 x 7.5
Hole diameters (PCD): 5 x 108
Central hole diameter : 67.1, 65.1, 63.3 mm
Offset: Et47

Har gjort en liten research kommit fram till att en XC60 bör ha fälgar som har offset 50 samt axeldiameter 63,4(?). Är det ett problem att det skiljer 1mm i axeldiameter, eller fungerar det ändå? Och gällande offsetet, om man använder spacers så torde väl inte det vara några problem?


Har också gjort en research gällande vilka däck som vi vill ha och kommit fram till att Nokian Hakkapeliitta R SUV eller Michelin Latitude X-Ice XI2 är de två mest aktuella kandidaterna. Prismässigt så skiljer det cirka 450 kronor till Nokians fördel, alltså ingenting i sammanhanget. Vad jag har förstått så är dessa däck ungefär lika bra. Men hur är det med livslängden? Läste att Michelinen, som, om jag har förstod det hela rätt, är ett däck anpassat för norden, hade en relativt kort livslängd gentemot Europa-däck. Frågan är hur står sig Nokian gentemot Michelinen?

/Erik

Edit; såg precis att Nokian har hastighetsklass R(170) medan Michelinen T(190). Då vi relativt ofta är på Autobahn och härjar på vinterhalvåret (cirka 2-4 gånger per vinter), är det att föredra att ha Michelinen om vi ibland kommer upp i hastigheter runt 160-170? Eller spelar det inte så stor roll?

Re: Däck och fälg

Postat: tor 11 okt 2012, 15:15
av skyrazer
Jag kan hjälpa dig med fälgarna i alla fall... :)

Att dom håller Et 47 är inga som helst problem. Du kan nästan alltid spela på + - 5mm och på en så pass stor bil skulle det inte förvåna mig om du skulle kunna sätta hela vägen ner till Et 40.
Fälgarna håller garanterat samma navmått som bilen, även om det står 63,4 eller 63,3 är samma mått kan jag lova.

Lycka till!

Re: Däck och fälg

Postat: tor 11 okt 2012, 15:21
av Lövet
Håller med. Det är inte 1mm det skiljer heller utan en tiondels millimeter.
Skulle välja Nokian däcken. Finnar vet hur man kör bil.

Re: Däck och fälg

Postat: tor 11 okt 2012, 15:51
av petherf
Kör med hakkapelitta 7 suv och funkar utmärkt
http://www.rezulteo-däck.se/nokian-dack ... test-31771

Re: Däck och fälg

Postat: tor 11 okt 2012, 15:58
av Lövet
Säkert finfina på vinterväg men kan vara mindre bra för Autobahnbruk eftersom de är förbjudna i Tyskland.

Re: Däck och fälg

Postat: lör 13 okt 2012, 15:49
av S80V8AWD
Tack för all input!

Så med andra ord behövs inte heller några spacers för att få fälgarna att funka? Eller är det fortfarande att föredra?
Angående däcken så är dubbfritt ett måste då vi frekvent kör i Tyskland, precis som Andreas poängterade. Däcken blev just Nokian och förhoppningsvis så kommer fälgarna inhandlas kommande vecka.

Erik

Re: Däck och fälg

Postat: lör 13 okt 2012, 19:51
av skyrazer
S80V8AWD skrev:Tack för all input!

Så med andra ord behövs inte heller några spacers för att få fälgarna att funka? Eller är det fortfarande att föredra?
Angående däcken så är dubbfritt ett måste då vi frekvent kör i Tyskland, precis som Andreas poängterade. Däcken blev just Nokian och förhoppningsvis så kommer fälgarna inhandlas kommande vecka.

Erik
Nopp, sikta inte på att spacera dem skulle jag säga. Det är prima som det är :)

Re: Däck och fälg

Postat: lör 13 okt 2012, 20:21
av S80V8AWD
skyrazer skrev: Nopp, sikta inte på att spacera dem skulle jag säga. Det är prima som det är :)
Okej, tackar så hemskt mycket för hjälpen :D

Re: Däck och fälg

Postat: lör 24 nov 2012, 22:15
av S80V8AWD
Hej!

Vi har nu fått både däcken, det blev Nokian tillslut, samt fälgarna. Det som menades med de olika navmåtten listade i annonsen vara att fälgarna levererades med två olika navringar. Fälgens navmått var 67.1 medan de två olika navringarna minskade det till 65.1 samt 63.3 mm. Nu inväntas bara leveransen av bilen sen ska berg bestigas :twisted: iaf i jämförelse med en framhjulsdriven S80 med sommardäck :wink: