Sida 1 av 3

Varför har tyska XC60 bakljusen inte tända ?

Postat: fre 05 okt 2012, 14:03
av volvoc70cab
Var nyligen på genomresa i Tyskland. Observerade att samtliga Tyska XC60 inte hade bakljusen tända på dagen. Går det att enkelt via mjukvara koppla bort dem så att de tänds automatiskt vid mörkrets infall? Skulle gärna även ha belysningen släckt på dagen och då bilen utrustad med godkända ledlampor. De som finns där nu är mest kosmetik.

Re: Varför ?

Postat: fre 05 okt 2012, 14:04
av MartinS
Man kan ju alltid hålla tummarna att det inte går att programmera bort så man slipper ännu fler osynliga bilar vid dåligt väder än vad som redan finns.

/Martin

Re: Varför ?

Postat: fre 05 okt 2012, 15:10
av leffe55
Vilka lampor hade den tyska XC 60 tända fram?

Re: Varför ?

Postat: fre 05 okt 2012, 15:22
av moffe
Så där var det också i audin (B8) när det var ljust...om jag kommer rätt ihåg.
Sedan när det blev mörkt eller regna så gick dom på.

Re: Varför ?

Postat: fre 05 okt 2012, 15:47
av erikn
Hittade det här på nätet:

Sverige har varit föregångsland när det gäller halvljus eller annan uppmärksamhetshöjande varselbelysning på motorfordon under dagtid. Nu börjar resten av EU komma efter och då blir det gemensamma regler.

Varselljus blir obligatoriskt på personbilar och lätta lastbilar från 7 februari 2011 och även för tunga lastbilar och bussar ett år senare.

Man har stannat vid själva varsellyktorna framåt, så bak- eller sidobelysning ska inte vara inkopplade enligt dessa regler, ECE-reglemente 48, avsnitt 6.19.

Därför har vi ändrat i fordons- och trafikreglerna så bilar som redan idag är utrustade med varselljus installerade enligt de nya reglerna får föras dagtid vid god sikt utan att bak- eller sidolyktor är tända.

I sammanhanget kan nämnas att vi fortfarande kräver att föreskrivna lyktor baktill och på sidan ska vara inkopplade tillsammans med varselljus på bilar som är från 1979 och nyare men inte så nya att varsellyktorna är installerade enligt de nya reglerna.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

http://www.skangraf.no/magasiner/ece104 ... age69.html

Re: Varför ?

Postat: fre 05 okt 2012, 17:25
av VolvoBilist
Hej, jag är ny forumsmedlem från Tyskland.

Här i Tyskland är det för personbilar inte nödvändigt, bara rekommenderat att köra med ljus under dagen (med undantag av dåliga siktförhållanden, dimma etc naturligtvis).

Sedan 2003 finns det en reglering för sk. Tagfahrlicht (TFL, DRL: daytime running light).
TFL får endast vara på separat (på framsidan) eller med parkeringsljus, inte med varselljus.

Så om Du ser en tysk bil med bara framljus på är den det "tyska TFL" - samma kopplingsschema gäller även för den tyska versionen av Volvobilar. Det går inte att programmera om detta.

Ett alternativ är att ha ett automatiskt ljus som tänder när det blir mörkt (t.ex. i en tunnel).

Men: den äkta Volvobilisten sätter ljusknappen på "on" en gång i livet och kör alltid med varselljus här i Tyskland ;-)

Re: Varför ?

Postat: lör 06 okt 2012, 07:53
av Funk
MartinS skrev:Man kan ju alltid hålla tummarna att det inte går att programmera bort så man slipper ännu fler osynliga bilar vid dåligt väder än vad som redan finns.

/Martin

Funktionen som finns i dagens Volvos (ljusvred med A-läge) tänder automatisk vanligt framljus och bakljusen om det mörknar eller regnar..

/Thomas

Re: Varför ?

Postat: lör 06 okt 2012, 08:03
av MartinS
Javisst, men knappast vid snörök eller andra ljusa dåliga förhållanden, och eftersom förarna tror att det är automatiskt ljus tänder dom det inte själva. Tyvärr...

/Martin

Re: Varför ?

Postat: lör 06 okt 2012, 13:19
av improwise
Kanske inte så oväntat med tanke på att man i många delar av Europa (främst södra då kanske) verkar se bilbälte som ett intrång i privatlivet. Iof, 95% av svenskarna verkar ju tro att blinkersen betyder "nu svänger jag" så man kanske inte ska vara så kaxig som svensk heller i alla lägen :)

Re: Varför ?

Postat: lör 06 okt 2012, 19:09
av PaNi
Trist att utvecklingen nu tar ett steg tillbaka. Har noterat en markant ökning av bilar utan bakljus i lägen där de hade behövts; snörök, kraftigt regn, blöta vägbanor i motljus osv osv. En väglus i vänsterfilen utan bakljus bredvid en långtradare på en blöt motorväg blir i princip osynlig. Med risk för att låta som en gammal gubbe; det var bättre förr.

Köpte för ett år sedan en VW Polo MY-11 med nymodigheten "mörklagda bakljus". Åkte samma dag tillbaks till återförsäljaren och klagade, och han löste det snyggt genom att programmera om ljuslogiken till MY-10. Så nu syns i alla fall våran bil även bakifrån, synd att det inte är standard längre.