Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#686894
Tillräcklig motorstyrka är en väldigt subjektiv bedömning. Vad är inte tillräcklig motorstyrka, att bilen inte orkar över 100km/h?

AWD är grymt bra för mig på vintern med 300m egen grusväg, men även vid vinterväglag på större vägar är det fantastiskt. Om man inte ser fördelarna med AWD har man nog inte kört det speciellt mycket under vinterhalvåret. Sen om det är värt merkostnaden kan bara var mans egen plånbok avgöra.


För att återgå till ämnet kan jag inte se några problem med en 14-15k milad XC60. Jag tror det är få volvobilar som dragits med så pass lite problem som XC60. Tänk dock på att kamremsbyte är i nära antågande på dieslarna vid dessa miltal.

Lycka till, det finns många exemplar att välja på så du har all möjlighet att vara petig vid valet!

/Martin
av hustomten
#688257
Tack för alla bra tips

då har familjen införskaffat xc60 d5. MY09. 14000 mil awd med automat, navi, momentum och herrgårdsvagnspaket. Svensksåld.
Vi betalade drygt 200000 :- efter en timmes prutandes med säljaren


En ägare innan oss, fick vinterdäck som skulle vara 2 säsonger gamla , men när jag kom hem och lastade ut dom ur bilen (låg i plastsäckar) så var dom helt nya :D :D vi fick även fri service innan vi hämtade den. fick även hyfsat för inbytesbilen vi hade ( även om den låg ute på deras hemsida för 20000 :- mer dagen efter)

Drar ca 0,87 per mil hittills

Är mycket nöjd hittills :D :D




// hustomten
Användarvisningsbild
av MartinS
#688271
Grattis, ni blir säkert nöjda. Jag är ruskigt nöjd med vår XC60.

/Martin
av hustomten
#1325505
uppdaterar denna tråd , har nu haft vår xc60 i nästan 7 år och har varit grymt nöjda , den har rullat 26000 mil och har bara servat den , ingenting maskinellt har gått sönder , går som en klocka . men har börjat få lite rost i hjulhusen ,

edit , navigatorn gick sönder, men den kunde jag byta själv efter begagnat inköp
Användarvisningsbild
av Bullmark
#1325517
hustomten skrev: mån 08 jul 2019, 09:45 uppdaterar denna tråd , har nu haft vår xc60 i nästan 7 år och har varit grymt nöjda , den har rullat 26000 mil och har bara servat den , ingenting maskinellt har gått sönder , går som en klocka . men har börjat få lite rost i hjulhusen ,

edit , navigatorn gick sönder, men den kunde jag byta själv efter begagnat inköp
Fantastiskt, tummen upp!
Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
#1325632
volvoc70cab skrev: mån 01 okt 2012, 16:47 Är ägare till en XC60 FWD med 175 hp. Det är alldeles till tillräckligt med motorstyrka. Vidare så kan jag inte förstå varför man ska ha fyrhjulsdrift om man inte ska ut i terrängen med bilen. För mig var största anledningen att jag ville ha en bil med behaglig in- och ut-stigning samt att man sitter högt uppe. Kan även nämna att när jag skulle byta bil så stod valet mellan Volvon samt Audi Q5 och BMV X3. Dessa föll bort p.g.a. att jag upplevde dem som motorklena. Vidare så "sprang" priset iväg då jag ville ha paket som motsvarade Volvos summum Kan nämna som lite kuriosa att vi är nyligen hemkomna från vår årliga höstresa till Italien. Då vi inte har så bråttom , håller vi en hastighet på 100 till 110 km/h med farthållare.( Har inget behov att leka formell 1 förare ). Under denna resa låg medelförbrukningen på 0,52 liter/milen.Då ingick även körning över ett par pass samt lite körning på bundesstrasse. Ett litet tillägg är att komforten är fantastisk.
Jag har en Polestar-optimerad 2017 XC60 D4 R-Design med Öhlin-chassi som
inte bara är FWD utan även MAN.

Inget kombination som verkar jätteuppskattad av forumet/allmänheten :) .

Den lär ha typ 215 diesel-hk i verkligheten ? (om man tex går efter vad BSR
verkar ha testat den till), drar 0,56 liter/mil fastän jag står på ordentligt och
går bättre än mycket man träffar på faktiskt ... .

Insteget (liksom väghållning förstås) blev bättre vid den sänkning Öhlin-
chassit medförde.

Återstår fundera vad göra med bilen efter tre år då garantin går ut.

MVH
av hallan2
#1327147
Har en xc60 d4 2013 som gått 15900 mil aut. har bytt bägge bussningarna bak i krängningshämmarna (vanligt fel ) nu har bägge spiralfjädrarna bak gått av , eljest har allt fungerat över förväntan känns fortfarande fräsch.

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och t[…]

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]