Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hustomten
#685758
funderar på att köpa en beg xc60 d5 awd automat , som har gått i spannet 13-15 tusen mil.

Någon som har erfarnehet av xc60 med detta miltal och över vore jag väldigt tacksam om ni kunde dela med er av era intryck och bilens kvalite

har v70 2008 idag diesel och har även haft xc90

har varit grymt nöjd med båda, men vill ha nånting mittimellan
av Lövet
#685760
D5 är en beprövad motor som håller ihop väldigt bra. Jag skulle inte vara rädd för att köpa en med det miltalet.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#685764
Har man möjlighet att välja en årsmodell 10 med "Nya" 205hk D5 sparar man väl lite droppar oxå.
av hustomten
#685948
W.A.P.E. skrev:Har man möjlighet att välja en årsmodell 10 med "Nya" 205hk D5 sparar man väl lite droppar oxå.

Så det är skillnad på D5 MY2009 & MY2010?
av Lövet
#685982
Ja det är jätteskillnad faktiskt. 2010 D5 är en dubbelturbo på 205hk som har betydligt lägre ljudnivå och förbrukning samt är starkare.
av perhall
#686203
MY2010 är tystare men ändå rätt bullrig vid gaspådrag. D5 är att föredra framför D3 om man gillar aktiv körning, annars funkar en D3 lika bra (samma effekt o vrid på låga varv). 2-liters D3 finns bara med FWD (benämnd DrivE) och är tystare än D5/D3 AWD men, förstås, klart slöare.

Nyutvecklingen inför MY10 kostade miljardbelopp vill jag minnas och innebar inte bara lägre förbrukning och högre effekt utan också lägre miljöpåverkan (så klart med lägre förbrukning) och ett bredare effektregister.

Är du ändå uppe på så många mil kan jag tänka mig att MY10 inte är mycket dyrare än MY09, som är den första årsmodellen XC60 fanns.
PH
Användarvisningsbild
av crumpets
#686225
Man gick väl även från miljöklass eu4 till eu5 med den generationen, så de lägre utsläppen är inte enbart pga förbrukningen utan avser ungefär allt skadligt en motor kan hosta ur sig. Men den stora sänkningen vill jag minnas är NOx.
av volvoc70cab
#686353
Är ägare till en XC60 FWD med 175 hp. Det är alldeles till tillräckligt med motorstyrka. Vidare så kan jag inte förstå varför man ska ha fyrhjulsdrift om man inte ska ut i terrängen med bilen. För mig var största anledningen att jag ville ha en bil med behaglig in- och ut-stigning samt att man sitter högt uppe. Kan även nämna att när jag skulle byta bil så stod valet mellan Volvon samt Audi Q5 och BMV X3. Dessa föll bort p.g.a. att jag upplevde dem som motorklena. Vidare så "sprang" priset iväg då jag ville ha paket som motsvarade Volvos summum Kan nämna som lite kuriosa att vi är nyligen hemkomna från vår årliga höstresa till Italien. Då vi inte har så bråttom , håller vi en hastighet på 100 till 110 km/h med farthållare.( Har inget behov att leka formell 1 förare ). Under denna resa låg medelförbrukningen på 0,52 liter/milen.Då ingick även körning över ett par pass samt lite körning på bundesstrasse. Ett litet tillägg är att komforten är fantastisk.
Senast redigerad av 1 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#686356
volvoc70cab skrev:Är ägare till en XC60 FWD med 175 hp. Det är alldeles till tillräckligt med motorstyrka.
Håller med om det efter att precis ha kört en sådan. Och då är jag ändå van vid en betydligt lättare bil och fem hästar mer.
av rojo8515
#686814
Det är förstås hyfsad kvalité på XC 60 men alla dessa mil sliter ju på bilen. Även lungt körda landsvägsmil sliter på generator, vattenpump, AC-aggregat, växellåda, vindrutetorkare, hjullager, drivaxlar etc. Priset ska ju vara satt därefter men du ska nog räkna in kommande servicekostnader också.
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]