Sida 1 av 1

Polestar XC60 D3 AWD 2012, 215 HK 420 NM

Postat: mån 24 sep 2012, 14:32
av newbie111
Hej,
Polestar har som bekant "ändrat" optimeringen för my12 till endast 215 hk/420nm, alltså mindre hk samt ingen förändring av nm.
Är det någon som gjort denna optimering och kan ge ett omdöme, är det värt att göra denna trots "sänkingen/samma nm"?
Blir det en ordentlig skillnad?

Tacksam för svar av er som vet, eller gjort denna optimering.
//

Re: Polestar XC60 D3 AWD 2012, 215 HK 420 NM

Postat: mån 24 sep 2012, 15:23
av apersson850
Enklast är väl att provköra en D5 original, för det är ju vad den blir då.

Re: Polestar XC60 D3 AWD 2012, 215 HK 420 NM

Postat: mån 24 sep 2012, 18:36
av newbie111
Jo, har tänkt göra det men aldrig fått tid till det. Tänkte om någon som vet, eller har gjort optimeringen kunde uttala sig. Hade vart intressant och höra hur de upplever skillnaden efter optimeringen, om det är värt det etc...

Re: Polestar XC60 D3 AWD 2012, 215 HK 420 NM

Postat: mån 24 sep 2012, 18:46
av Honke
Helt klart värt pengarna! Men som andersson sa, provkör en D5 så vet du.
Vad jag dock tycker är konstigt är att på mitt intyg för trimningen så står det 169kW, alltså 229hk.

Re: Polestar XC60 D3 AWD 2012, 215 HK 420 NM

Postat: mån 24 sep 2012, 18:56
av newbie111
Honke skrev:Helt klart värt pengarna! Men som andersson sa, provkör en D5 så vet du.
Vad jag dock tycker är konstigt är att på mitt intyg för trimningen så står det 169kW, alltså 229hk.
Det kanske är det optimeringen ger då, hoppas det för nu skall jag med göra det !
Regbesiktigade du den direkt?

Re: Polestar XC60 D3 AWD 2012, 215 HK 420 NM

Postat: mån 24 sep 2012, 19:01
av newbie111
Honke skrev:Helt klart värt pengarna! Men som andersson sa, provkör en D5 så vet du.
Vad jag dock tycker är konstigt är att på mitt intyg för trimningen så står det 169kW, alltså 229hk.
..och, det är ju bara gratulera om det ger mer än 215 hk:)

Re: Polestar XC60 D3 AWD 2012, 215 HK 420 NM

Postat: mån 24 sep 2012, 20:30
av Honke
Nej jag har inte registreringsbesiktigat än, men tid för det ska bokas. Lika bra att göra det så man har rent mjöl i påsen.

Re: Polestar XC60 D3 AWD 2012, 215 HK 420 NM

Postat: tor 27 sep 2012, 09:39
av newbie111
Optimerade idag, har inte hunnit köra så mycket mer det trycker på bra efter 3000varv, speciellt på växel 2-3. Jag trodde dock skillnaden skulle bli lite mer, och framför allt att det skulle bli ett jämnare "sug". Jag upplever hittils att det endast är skillnad efter 3000varv.

Re: Polestar XC60 D3 AWD 2012, 215 HK 420 NM

Postat: tor 27 sep 2012, 10:20
av MartinS
newbie111 skrev:Optimerade idag, har inte hunnit köra så mycket mer det trycker på bra efter 3000varv, speciellt på växel 2-3. Jag trodde dock skillnaden skulle bli lite mer, och framför allt att det skulle bli ett jämnare "sug". Jag upplever hittils att det endast är skillnad efter 3000varv.
Polestar verkar inte ha lagt ut något effektdiagram för din motor men tittar man på deras andra dieseloptimeringar så verkar det ju vara från ~2500rpm den stora skillnaden ligger så din iaktagelse stämmer väl mot pappret.

/Martin

Re: Polestar XC60 D3 AWD 2012, 215 HK 420 NM

Postat: tor 27 sep 2012, 12:42
av newbie111
MartinS skrev:
newbie111 skrev:Optimerade idag, har inte hunnit köra så mycket mer det trycker på bra efter 3000varv, speciellt på växel 2-3. Jag trodde dock skillnaden skulle bli lite mer, och framför allt att det skulle bli ett jämnare "sug". Jag upplever hittils att det endast är skillnad efter 3000varv.
Polestar verkar inte ha lagt ut något effektdiagram för din motor men tittar man på deras andra dieseloptimeringar så verkar det ju vara från ~2500rpm den stora skillnaden ligger så din iaktagelse stämmer väl mot pappret.

/Martin
Ja enligt diagrammen är det ju absolut så.
Hur vet man ens att man fått rätt (mer eller mindre)effekt, eller det kan inte misslyckas?