Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,
Tar tacksamt emot tips från Er angående två saker inför beställning av S60 Summum, svartmetallic med 18" hjul:

1. Vilken nivå på toning bör man välja för att få en snygg och läcker bil, utan att den framstår som för extrem (för mörk) respektive för alldaglig (eventuellt om ingen toning?). Fabrikstoningen finns ju i olika steg. Funderingen är mellan nivå 1 eller 2 (3 kanske för extrem). För övrigt kommer ingen att åka i baksätet så det hela är endast estetiskt.

2. Ska man välja till sportchassi? Blir det för stötigt, dvs med både stora hjul och sportchassi. Jag har inte hört att R-design fått någon kritik på obekväm gång. Om man skulle ändra sig och välja R-design istället; finns den både med sportchassi och vanligt komfortorienterat chassi?
Ogya skrev:Hejsan,
Tar tacksamt emot tips från Er angående två saker inför beställning av S60 Summum, svartmetallic med 18" hjul:

1. Vilken nivå på toning bör man välja för att få en snygg och läcker bil, utan att den framstår som för extrem (för mörk) respektive för alldaglig (eventuellt om ingen toning?). Fabrikstoningen finns ju i olika steg. Funderingen är mellan nivå 1 eller 2 (3 kanske för extrem). För övrigt kommer ingen att åka i baksätet så det hela är endast estetiskt.

2. Ska man välja till sportchassi? Blir det för stötigt, dvs med både stora hjul och sportchassi. Jag har inte hört att R-design fått någon kritik på obekväm gång. Om man skulle ändra sig och välja R-design istället; finns den både med sportchassi och vanligt komfortorienterat chassi?
Sportchassit är det chassi som är standard till S60. Som kostnadsfritt tillval kan man välja komfortchassi. Nu har jag inte prövat det sistnämnda i en S60, men väl det förstnämnda. Jag upplever inte det som stötigt eller obekvämt utan tycker det passar bilen väl. Har det dock inte till våran V70, en tung klumpig kombi med 1,6-litersmotor passar bättre med komfortchassi...

R-Design har jag bara kört i en XC60, så hur det upplevs i en S60 vågar jag inte svara på.
Finns det olika nivåer på toningen från fabrik? Om inte, så har jag normalt herrgårdsvagnspaket vilket ger i mitt tycke ganska rejäl svärta utifrån sett (5 rutor tonade) och förvånansvärt bra sikt inifrån och ut.

Mörkare än så och det behövs kromringar runt hjulhusen för att balansera det hela.
När de gäller toning till S60 så går de inte att få de fabriksmonterat utan man får betsälla och betala til ÅF för att få de eftermonterat innan leverans, och då går de givetvis att bestämma hur pass mörkat man vill ha de efter egen smak. Eller så hämtar man ut bilen och letar någon firma som gör det i efterhand helt enkelt.

Svaret jag fick när jag frågade varför man inte kunde få de från fabrik var för att de inte var tillräckligt stor efterfrågan på de till sedan modeller.

Har märkt att man ibland får dra å[…]

Broms höger fixas aldrig

byt bromsokshållaren och slangarna fram till[…]

Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]

Har en V70 D5 FRÅN 2015. Har under 1 å[…]