Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#666620
Hej

Däcken fram på min XC60 är helt slut så jag måste byta till nya.
Idag sitter det Continental CrossContact 235/65 17 104V.
Är det någon som har några goda råd om vilka däck man skall välja?
Däckdjungeln är ju ganska ogenomtränlig kan man säga.
En variant är att gå den enkla vägen och ta samma däck igen.

En annan kan ju vara att föröka skaffa ett bättre däck när man ändå lägger ut dess surt förvärvande slantar.
Läste någonstans att CrossContact fick "sådär" kritik mendan Michelin Latitude Tour HP fick bra omdömme.
Läste vidare och hitta några riktigt dåliga omdömen om Michelindäcket så nu står jag som åsnan mellan hötapparna.
Kanske finns det andra däck som kan vara intressanta. Goodyear?

Jag prioriterar, komfort, lågt rullmotstånd och ljudnivå, inte att egenskaperna i skogen är bra. (För erkänn, hur många gånger tar du ut din XC60 i leråkern?)

Tacksam för alla synpunkter.
Gustav
#666727
gustavlund skrev:För erkänn, hur många gånger tar du ut din XC60 i leråkern?
Titt och tätt är jag där med min XC70, och då ofta med släp efter, så jag ska nog hålla tyst om vilka däck jag har funnit fungerar bra.
#667678
Vi har Pirelli som original på vår och de kan du låta bli. Riktigt bullriga när det är under 15 grader och dåligt grepp. På förra satt det med Michelin och de var tystare och rullade lättare och bättre grepp i gräs/lera. De jag har bäst erfarenhet av är Conti däck förutom att de slits fortare än andra. Hade ett par 4x4 Contact på XC90n som var grymt tyst och med riktigt bra komfort. Det höll dock inte så många mil på den.
#667707
Om du frågar Volvo rekommanderar de Continental eller Pirelli.

Jag har Pirelli Zero Rossi om jag minns rätt. Och de är bullriga och okomfortabel.

Jag ville välja Continental Cross Contact - och var uppmerksam på belastningsindex (typ 103 eller högre). För högt index ger dock dåliga egenskaper. Belastningsindex har inflytande på priset också.


VH Esben
#667743
Ja, precis Pzero Rosso heter pirelli sulorna. Även dunlops däck är bullriga på vår golf, nu sitter där Conti sportcontact som är bättre ur alla aspekter.
#667833
EjS skrev:Om du frågar Volvo rekommanderar de Continental eller Pirelli.

Jag har Pirelli Zero Rossi om jag minns rätt. Och de är bullriga och okomfortabel.

Jag ville välja Continental Cross Contact - och var uppmerksam på belastningsindex (typ 103 eller högre). För högt index ger dock dåliga egenskaper. Belastningsindex har inflytande på priset också.


VH Esben
Är inte riktigt säker på vad du menar i ditt inlägg, men du får ju inte köra på ett lägre belastningsindex än det som bilen är typad med.


.
#667893
ThomasT skrev:
EjS skrev:Om du frågar Volvo rekommanderar de Continental eller Pirelli.

Jag har Pirelli Zero Rossi om jag minns rätt. Och de är bullriga och okomfortabel.

Jag ville välja Continental Cross Contact - och var uppmerksam på belastningsindex (typ 103 eller högre). För högt index ger dock dåliga egenskaper. Belastningsindex har inflytande på priset också.


VH Esben
Är inte riktigt säker på vad du menar i ditt inlägg, men du får ju inte köra på ett lägre belastningsindex än det som bilen är typad med.


.
Om du köper däck på internet och kollar på lägsta priset finns samma däck med olika belastningsindex.

Jag brukar köpa lite större belastningsindex fördi jag haft massor däck där ståltråden i däcket har sprungit vilket ju är en säkerhetsrisk om det inte upptäcks.
#668366
Ett tips.

Välj precis likadana däck som du redan har om du bara ska byta 2.
Väljer du ett annat fabrikat finns det en stor risk att du får problem med att 4-hjulsdriften går
in då o då, du kommer uppleva det som ryckningar. Även om det är samma dimensioner på däcken är det oftast inte samma
rullningsomkrets. Det lurar 4 -hjulsdriften att tro att något hjulpar spinner eftersom det blir olika hastighet mellan fram o bak.

Alternativet är ju att byta alla 4:a på samma gång men det kan ju vara lite onödigt om du har 2 som är riktigt bra.
#669373
EjS skrev:Jag har Pirelli Zero Rossi om jag minns rätt. Och de är bullriga och okomfortabel.
+1

Nu har jag beställt en omgång Nokian av en modell som skall vara tysta (på bekostnad av off-road egenskaperna).
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]