Sida 1 av 1

Belastningskapacitet vs lufttryck?

Postat: tor 26 jul 2012, 22:48
av mrbister
Hej på er!

Försökt 'rota' runt lite här och sökt på google, men inte lyckats hitta bra förklaring på kopplingen mellan belastningskapaciteten, däckdimensionen och optimalt däcktryck (energimässigt - dvs lägst rullmotstånd). Förstår så pass mycket att också hänger ihop med rekommendationen från biltillverkaren, men hur hanterar man olika dimensioner eftersom det är inget som står på dörrstolpen, är det maxtrycket som ger lägst rullmotstånd eller? Hur skulle ni pumpa / räkna på nedanstående exempel (på alu-fälg):
225/50R17 sommardäck, 205/60R16 friktionsdäck

-Jonas

Re: Belastningskapacitet vs lufttryck?

Postat: mån 30 jul 2012, 01:13
av JohnB
Jag mosar i så mycket som däcket pallar enligt det som står på däcksidan, brukar vara runt 55-60 psi eller 3,5 bar. Ju högre tryck desto lägre rullmotstånd. Personliga och ytterst subjektiva intryck är att C30in med 195/65 R15 energydäck med 3.5 bar går tvärstabilt upp till maxhastighet 190 km/h och även på kurvig väg utan att bli nämnvärt mycket stötigare. S60in blir ganska stötig med 205/55 R16 primacy HP och 3.5 bar och lite orolig över 180 kmh/h men som alla med en P2 bil vet är ju inte skarpa gupp eller broskarvar deras paradgren oavsett däcktryck :wink: . Det som är mest positivt är att båda bilarna har perfekt slitbana utan de tråkiga diken i mitten man ofta ser på bilar som är körda med rekommenderat tryck enligt biltillverkaren samt att man faktiskt märker att bilen rullar lättare. Det finns en tråd på forumet där jag fick lite skit för min åsikt att ju högre tryck desto jämnare slitage över hela slitytan på däcket samt att man minskar bränsleförbrukningen om än marginellt. Endast den som kör slut på flertalet däckuppsättningar och nitiskt dokumenterar bränsleförfrukning och slitage under varje testperiod med olika däcktryck kommer att ha facit i denna fråga då det finns gott om tyckare och "experter" varvid jag säkert ramlar in i någon av dessa kategorier. Annars är det nog så att alla är salig i sin tro :lol:

Learning by doing passar in i denna kategori och även om det i extremfall kan bli en dyr lärpeng så är nog risken liten då vi lever i landet lagom 8)

/John

Re: Belastningskapacitet vs lufttryck?

Postat: mån 30 jul 2012, 01:14
av JohnB
Jag vill förtydliga att det är kalltryck jag pratar om.
/John

Re: Belastningskapacitet vs lufttryck?

Postat: sön 05 aug 2012, 21:53
av mrbister
Tack för svar / kommentarer :-)

Re: Belastningskapacitet vs lufttryck?

Postat: tis 07 aug 2012, 19:42
av rojo8515
Om jag kör med 3,1 bar i mina däck minskar förbrukningen något, från 0,77 till 0,75. Men det blir rätt så stötigt tycker jag, vid 2,9 är det bättre komfort.

Jag har R-design med lite hårdare fjädring också.

Fast jag får för mig att risken för punktering minskar med välpumpade däck, men 3,5 har jag bara i släpkärran.

Jag kör på rätt mynga dåliga Norrlandsvägar.

Re: Belastningskapacitet vs lufttryck?

Postat: lör 11 aug 2012, 14:10
av Bilnörden
Biltillverkarnas rekomendationer är ju lägsta möjligt däcktryck för så bra komfort som möjligt, kör alltid med högre tryck än det rek.