Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#663299
Plockade ut en XC60 MY12 för lite drygt ett år sedan. När bilen var ny gick den som en dröm. Den växlade mjukt och utan missljud. Men efter ungefär ett halvår började jag notera att såväl upp- som nerväxlingar blev märkbart ryckigare. Bilen fick också ett märkligt missljud som låter ungefär som ett svagt gnissel. En medpassagerare tyckte att det lät som en syrsa. Det hörs några sekunder efter att bilen växlat upp.

Det luriga är att bilen ibland går riktigt bra och växlar mjukt utan missljud. Det verkar inte finnas några samband med lådans/motorns/oljans temperatur - ibland rycker den vid kallstart och ibland när den redan är varmkörd. Det verkar vara totalt slumpmässigt.

Värst är hårda ryckiga nerväxlingar, t.ex. när man närmar sig ett rödljus och bromsar försiktigt. Det verkligen skakar till i hela bilen och man är glad att man inte sitter med en varm kaffemugg i handen... Vissa av mina medpassagerare måste tro att jag inte kan köra bil :mrgreen:

Lämnade igår in bilen på Volvo för felsökning

Eftersom felet bara uppträder slumpartat (dock relativt ofta) var jag lite orolig att teknikern inte skulle kunna identifiera något fel. Men jag hade tur och nu cirka 1 1/2 dag efter att jag lämnade in bilen fick jag veta att Volvo känner till problemet och arbetar på en ny mjukvara för att lösa både gnissel-ljudet och de ryckiga växlingarna.

Känns lite konstigt att det bara kan vara ett mjukvarufel dock...? Då borde väl fler ha felet? Min verkstad sa att de har en bil utöver min med samma problem. Jag kan omöjligt tänka mig att folk kör runt med dessa ryck utan att märka det eller bli irriterad över det...

Vore intressant att höra om det är nån annan som väntar på ny mjukvara och har samma gnissel/ryckiga växlingar? De flesta verkar vara nöjda med komforten i sina D3/D5 och 6-växlade geartronicen.

Mvh
Jacob
#663316
Jag kan hålla med om att det låter märkligt att det skulle vara ett mjukvarufel, speciellt som den gick bra första halvåret. Kan man misstänka att de modifierar mjukvaran för att kunna dölja det egentliga felet? Men så länge det hjälper och det bara inte skjuter upp en hårdvarureparation är det ju okej.

/Martin
#663329
Jag är helnöjd med min, visserligen har jag Polestar, om det nu har inverkan på lådan oxå.
Jag delar inte klagomålen som många har på geartronicen, tycker att den funkar helt okej,
I vanligt "D-läge" så är den mjuk i växlingarna, i "S" finns rappheten och skillnden är mycket märkbar , men då är också mer bestämd i växlingarna
#663409
Jag kan skriva under på allt det du skriver jajoxc60 förutom missljudet som jag inte har lagt märke till på min bil i alla fall. Men precis som din bil så gick även min hur fint som helst det första halvåret ca. Jag klagade på växellådan när jag hade inne den på en annan garantiåtgärd när bilen var ca 9 månader, då tyckte teknikern inte det var något konstigt med lådan. Sen några månader senare så hade jag inne den på vanlig service och klagade även då på växellådan och fick då mjukvaran uppgraderad men jag märkte inte av någon skillnad.
Nu är bilen lite över 18 månader gammal och jag tog verkstadschefen ut på en provtur nyligen men då gick ju den såklart väldigt fint... för som jajoxc60 säger så kan lådan ibland (periodvis) bete sig riktigt bra. I mitt fall så är det framförallt vid nedväxlingar från 6an till 5an där det känns mest, hela bilen kan rycka till ibland vilket är mycket irriterande.

Jag tänkte "ta tag i det" igen till hösten, känner att det inte är någon större idé nu under sommaren när folk har semestrar och grejer.
Det skulle ju vara fint om det bara var en ny mjukvara som behövdes.
#672379
Jeg har samme problem med ryckiga vexlingar på min xc60 D3 2012. Det kommer og går. Noen turer merkes ingenting, på andre turer hender det nesten på alle nedbremsinger mot lyskryss og rundkjøringer. Skal inn til Volvo, de prater om software upgradering... vi får se. Oppdatering kommer.
#672389
Min XC70 D3 växlade dåligt (hårt) ibland i nedväxlingar, min XC60 D5 växlar i jämförelse perfekt. Slipper exempelvis också att lådan lägger i 2:an och 3:an typ samtidigt när jag smyger iväg från garaget, detta hände hela tiden. Inget slirande som i D3:an heller.

Kanske skiljer i programvaran på fler ställen än motorn...
#672427
Samma fenomen på min D5 (med Polestar) förutom missljudet. Det kommer till och från men när det väl kommer igång rycker den ordentligt vid nedväxlingar. Speciellt när man bromsar in för alla vägarbeten med mera. Slirandet på 1:a och 2:a växeln likaså trots de senaste programvarorna (juli). Kör man in i en rondell och ger gas slirar det ordentligt och ger man mer gas ökar bara slirandet men fartökningen utebliver. Jag börjar bli riktigt trött på den här bilen. Hade en XC90 innan och även om den gamla geartronic var segare slirade den inte ens i närheten så mycket.

Har haft den inne på verkstad i två omgångar i samband med en trasig ABS givare och sedan första service men de hittar inget fel. Jag upplever att mekanikern är riktigt kompetent men bilen kanske ska vara så här. Hade en XC70 med samma drivlina som lånebil tidigare och den hade faktiskt liknande tendenser.

Vore väldigt intressant om någon lyckats få ordning på detta eller om det är så illa att det ska vara så här. I så fall tror jag detta blir min sista Volvo. Synd på en sån mysig motor och bil i övrigt.
#672730
Tycker inte alls att det är så som du beskriver i min D5 automat. Visst ökar motorn varvet när man gasar på, om det är på en låg växel, men det är ju den inväxling av motorvarv mot vridmoment som momentomvandlaren (den heter så av en anledning) ska göra. Just därför accelererar bilen mer än den annars hade gjort. Eftersom varvtalet ökar ännu mer kan man måhända uppleva det som att motorn ökar farten utan att bilen gör det, men så är det alltså inte. Det är en hydraulisk nedväxling, bara.
#672744
Kanske är det så att det skiljer mellan våra bilar och det är något tokigt med min. Testade lite extra idag och ger jag lite mindre gas och väntar på att växeln "fastnar" för att sedan ge mer gas funkar det helt ok. Men ska man behöva göra det på en bil idag? Skulle det vara så att det inte är något fel på min bil har jag dock all respekt för att man har olika åsikter om saken.
Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]