Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#681911
XC60n har varit inne tre gånger för gnisslet och lådans ryckiga växlingar utan att verkstaden har kunnat fixa problemen. De erkänner dock att det är ett problem och att Volvo arbetar på att lösa det. Men jag har ledsnat på att vänta. Sålde bilen förra veckan och hade möjlighet att köpa tillbaka min förra bil, XC90 2.5T -04. Törstig, men växlingarna sker helt utan ryck och gnissel. Dessutom låter stereon bättre.

Volvo kommer garanterat fixa problemen förr eller senare men jag har helt tappat förtroende för de nya geartronic-lådorna. Om jag skulle köpa en ny Volvo idag skulle jag antagligen ta manuell.

/ j
#682024
XC60n har varit inne tre gånger för gnisslet och lådans ryckiga växlingar utan att verkstaden har kunnat fixa problemen. De erkänner dock att det är ett problem och att Volvo arbetar på att lösa det. Men jag har ledsnat på att vänta. Sålde bilen förra veckan och hade möjlighet att köpa tillbaka min förra bil, XC90 2.5T -04. Törstig, men växlingarna sker helt utan ryck och gnissel. Dessutom låter stereon bättre.

Volvo kommer garanterat fixa problemen förr eller senare men jag har helt tappat förtroende för de nya geartronic-lådorna. Om jag skulle köpa en ny Volvo idag skulle jag antagligen ta manuell.
Tråkigt att det inte löste sig. Du kör med snabba puckar du! Finns fler här på forumet som brottas med problem på sina nya bilar, utan att ge upp så snabbt. Varför köpte du inte en ny med manuell låda istället?
#682031
Knight8806 skrev:Tråkigt att det inte löste sig. Du kör med snabba puckar du! Finns fler här på forumet som brottas med problem på sina nya bilar, utan att ge upp så snabbt. Varför köpte du inte en ny med manuell låda istället?
Inga snabba puckar. Det är något jag funderat på länge, men jag ville ge Volvo en chans att fixa bilen först.

Förlusten på ett nybilsköp får räcka några år framöver. Får bita i det sura äpplet och köra begagnat till 2014-2015. Då kanske Volvo har fixat ljudanläggningarna också.
#682046
"Syrsa" ljudet finns på många bilar. Vi hadde en kunde med en ny XC60 som frågade om det. Vi fikk fram ljudet vid provkjørning. Vi tog da en HELT ny bil, som kun hadde gått 5 km, og den hadde akkurat samme lydet.

Ang. harde/ryckiga växlingar er dette noe Volvo jobber med som sagt. Jeg har vært borti en 3-4 biler som växlade MYCKET hårt, även når man stod still och satt dom i Drive. Jeg nullet da adaptionene, och kørte ett sk. innlæringsprogram (olika gaspådrag vid olika hastigheter) och dom ble som nya igjen. Värför dom blir sånn kan man ju undra.
#682057
Raymond skrev:"Syrsa" ljudet finns på många bilar. Vi hadde en kunde med en ny XC60 som frågade om det. Vi fikk fram ljudet vid provkjørning. Vi tog da en HELT ny bil, som kun hadde gått 5 km, og den hadde akkurat samme lydet.
VIssa har fått besked att ljudet är inom gränsen för vad som är acceptabelt och därmed ingen åtgärd... Min verkstad försökte med samma snack först, men jag vägrade acceptera det eftersom ljudet var ungefär dubbelt så högt som på deras demo-XC60.

Efter lådbyte blev gnisslet lägre men fortfarande högre än demobilen och mer än vad jag kan leva med. Är man mindre ljudkänslig kanske man inte bryr sig. Det är antagligen ett fel man måste lära sig att leva med, och det kan jag inte göra på en bil för 420k.
Ang. harde/ryckiga växlingar er dette noe Volvo jobber med som sagt. Jeg har vært borti en 3-4 biler som växlade MYCKET hårt, även når man stod still och satt dom i Drive. Jeg nullet da adaptionene, och kørte ett sk. innlæringsprogram (olika gaspådrag vid olika hastigheter) och dom ble som nya igjen. Värför dom blir sånn kan man ju undra.
Det förklarar nog varför min bil gick fint efter lådbytet men vid andra körningen började den rycka igen. Kanske är det min körning det är fel på - som tur är verkar jag vara kompatibel med XC90ns geartronic för den rycker inget. Inte heller V60 D3 (lånebil under lådbytet) var några problem under de två dagar jag hade den - växlade fint.

/ j
#682292
Problemet gnissel/syrsaljud vid växlingar har jag också på min XC70. Ljudet uppträder vid ett visst moment. Släpper jag gasen försvinner det och gasar jag försvinner det. Verkstaden har felsökt i 2 dagar och inte hittat orsaken. Tydligen fanns detta ljud i deras XC70 demobil också. Jag har inte bestämt om jag skall acceptera det eller inte. Lyssnar jag på radio/stereo i normal nivå samtidigt hör man det inte.
#682303
Brandur skrev:Problemet gnissel/syrsaljud vid växlingar har jag också på min XC70. Ljudet uppträder vid ett visst moment. Släpper jag gasen försvinner det och gasar jag försvinner det. Verkstaden har felsökt i 2 dagar och inte hittat orsaken. Tydligen fanns detta ljud i deras XC70 demobil också. Jag har inte bestämt om jag skall acceptera det eller inte. Lyssnar jag på radio/stereo i normal nivå samtidigt hör man det inte.
Är du nöjd med hur lådan växlar? Funderar om det finns nåt samband med ryckiga lådor och gnisslet.

Det finns D3 AWD som varken har rycken eller gnisslet. Frågan är om dessa bilar är minoritet eller tvärtom. Min magkänsla är att det är ett ganska vanligt fel (baserat på demobilar - av fyra provkörda inkl min egen hade tre gnisslet).

Känns fel att man ska behöva ha stereon på varje gång man kör i en bil för 400+ för att inte höra gnisslet som inte borde vara där...

/ j
#682325
Är du nöjd med hur lådan växlar? Funderar om det finns nåt samband med ryckiga lådor och gnisslet.

Det finns D3 AWD som varken har rycken eller gnisslet. Frågan är om dessa bilar är minoritet eller tvärtom. Min magkänsla är att det är ett ganska vanligt fel (baserat på demobilar - av fyra provkörda inkl min egen hade tre gnisslet).

Känns fel att man ska behöva ha stereon på varje gång man kör i en bil för 400+ för att inte höra gnisslet som inte borde vara där...

/ j[/quote]

Nej, min låda växlar fint och lent....
Ljudet uppträder mest när man saaaaaakta ökar farten, inte när man håller en konstant hastighet som tur är. Men visst, en bil för 450kkr skall inte låta så. :(
#682503
Det händer någon enstaka gång att min låda rycker till när den växlar ner när jag närmar mig en rondell eller liknande. Men långt ifrån alltid. Beror nog på hur tvärt jag tar ner farten också. Tror det är mest när man saktar i lite försiktigt.

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]