- tor 12 jul 2012, 20:43
#661390
Hej!
Jag är sedan början på maj en glad ägare av en V60 DRIVe automat med tillhörande driver support-paket. För det mesta funkar denna funktion med adaptiv farthållare i hela hastighetsregistret riktigt bra, men det är några saker jag känner att Volvo borde kunna förbättra. Troligen sådant som skulle kunna fixas i mjukvaran.
* Då man i mycket låga hastigheter (ungefär 10-20 km/h) följer efter en annan bil upplever jag att förbrukningen är orimligt hög. Detta då man kan ha förbrukningssiffror i stil med 6-9 L/100km i nedförsbackar. Detta skulle rimligen (min egen gissning) bero på att hastigheten regleras genom att systemet använder bromsen. En mer raffinerat system hade reglerat ner den uttagna effekten från motorn, inom ramarna för utväxling och varvtal självfallet. Jag upplever att jag själv kan få ner förbrukningen betydligt genom att "köra själv", men då försvinner ju poängen med detta i min mening mycket sofistikerade system.
Någon som upplevt detta?
* Auto-Stopp + Queue assist = ej sant. Jag förstår att Volvo bara har två modeller av åtta (?) som kan ha queue assist och start/stopp, och därför inte prioriterat att implementera funktionen vid stillastående, men det skulle vara så (i alla fall kännas så) mycket bättre om bilen själv stängde av sig när man kör i queue assist-läget. Nu är det i stället så att jag nästan undviker queue assist i flertalet körsituationer just för att jag vill att motorn stänger av sig. Nog för att man kan stänga av motorn genom att trycka ner bromsen när bilen står still men då hamnar man i något slags halv-automatiskt läge som jag inte föredrar. Jag tycker man ska känna att bilen kör sig själv, eller så kör jag den själv, helt och hållet. Men det kanske bara är jag som känner så.
* Följande farthållare - På eller Av? Jag skulle gärna ha någon slags diskret indikator (annan än den lilla bilikon i instrumentklustret för där har man ju knappast ögonen när man kör) för när man fångar upp ett radarmål och när man tappar det. Nu har det vid två tillfällen blivit så att jag trott att jag följt efter bilen framför som står still vid rödljuset 50m framför, men i stället insett sent omsider att jag förväntas bromsa själv med en blinkade röd hud-lampa i vindrutan som följd
* Jag skulle gärna se att queue assist hade aningen mer framförhållning och släppte på gasen tidigare för att slippa tvärnita när man är några meter från fordonet framför. Detta borde rimligen redan vara möjligt eftersom avståndet går att ställa in, men jag tycker inte att maximalt avstånd är tillräckligt mjukt, i stället känns det som att bilen vill skynda sig till bilen framför för att få stå still.
Kort och gott vill jag att queue assist ska bli mer bränslesnålt, särskilt när man valt en bil som V60 DRIVe som med viss teknik kan komma riktigt lågt beträffande förbrukning!
Vore kul att höra andras synpunkter om detta system och hur det funkari andra bilar med andra motorer. T.ex. T4F (som var mitt alternativ till DRIVe).
Mvh/C
Jag är sedan början på maj en glad ägare av en V60 DRIVe automat med tillhörande driver support-paket. För det mesta funkar denna funktion med adaptiv farthållare i hela hastighetsregistret riktigt bra, men det är några saker jag känner att Volvo borde kunna förbättra. Troligen sådant som skulle kunna fixas i mjukvaran.
* Då man i mycket låga hastigheter (ungefär 10-20 km/h) följer efter en annan bil upplever jag att förbrukningen är orimligt hög. Detta då man kan ha förbrukningssiffror i stil med 6-9 L/100km i nedförsbackar. Detta skulle rimligen (min egen gissning) bero på att hastigheten regleras genom att systemet använder bromsen. En mer raffinerat system hade reglerat ner den uttagna effekten från motorn, inom ramarna för utväxling och varvtal självfallet. Jag upplever att jag själv kan få ner förbrukningen betydligt genom att "köra själv", men då försvinner ju poängen med detta i min mening mycket sofistikerade system.
Någon som upplevt detta?
* Auto-Stopp + Queue assist = ej sant. Jag förstår att Volvo bara har två modeller av åtta (?) som kan ha queue assist och start/stopp, och därför inte prioriterat att implementera funktionen vid stillastående, men det skulle vara så (i alla fall kännas så) mycket bättre om bilen själv stängde av sig när man kör i queue assist-läget. Nu är det i stället så att jag nästan undviker queue assist i flertalet körsituationer just för att jag vill att motorn stänger av sig. Nog för att man kan stänga av motorn genom att trycka ner bromsen när bilen står still men då hamnar man i något slags halv-automatiskt läge som jag inte föredrar. Jag tycker man ska känna att bilen kör sig själv, eller så kör jag den själv, helt och hållet. Men det kanske bara är jag som känner så.
* Följande farthållare - På eller Av? Jag skulle gärna ha någon slags diskret indikator (annan än den lilla bilikon i instrumentklustret för där har man ju knappast ögonen när man kör) för när man fångar upp ett radarmål och när man tappar det. Nu har det vid två tillfällen blivit så att jag trott att jag följt efter bilen framför som står still vid rödljuset 50m framför, men i stället insett sent omsider att jag förväntas bromsa själv med en blinkade röd hud-lampa i vindrutan som följd
* Jag skulle gärna se att queue assist hade aningen mer framförhållning och släppte på gasen tidigare för att slippa tvärnita när man är några meter från fordonet framför. Detta borde rimligen redan vara möjligt eftersom avståndet går att ställa in, men jag tycker inte att maximalt avstånd är tillräckligt mjukt, i stället känns det som att bilen vill skynda sig till bilen framför för att få stå still.
Kort och gott vill jag att queue assist ska bli mer bränslesnålt, särskilt när man valt en bil som V60 DRIVe som med viss teknik kan komma riktigt lågt beträffande förbrukning!
Vore kul att höra andras synpunkter om detta system och hur det funkari andra bilar med andra motorer. T.ex. T4F (som var mitt alternativ till DRIVe).
Mvh/C