Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#661390
Hej!
Jag är sedan början på maj en glad ägare av en V60 DRIVe automat med tillhörande driver support-paket. För det mesta funkar denna funktion med adaptiv farthållare i hela hastighetsregistret riktigt bra, men det är några saker jag känner att Volvo borde kunna förbättra. Troligen sådant som skulle kunna fixas i mjukvaran.

* Då man i mycket låga hastigheter (ungefär 10-20 km/h) följer efter en annan bil upplever jag att förbrukningen är orimligt hög. Detta då man kan ha förbrukningssiffror i stil med 6-9 L/100km i nedförsbackar. Detta skulle rimligen (min egen gissning) bero på att hastigheten regleras genom att systemet använder bromsen. En mer raffinerat system hade reglerat ner den uttagna effekten från motorn, inom ramarna för utväxling och varvtal självfallet. Jag upplever att jag själv kan få ner förbrukningen betydligt genom att "köra själv", men då försvinner ju poängen med detta i min mening mycket sofistikerade system. :wink:

Någon som upplevt detta?

* Auto-Stopp + Queue assist = ej sant. Jag förstår att Volvo bara har två modeller av åtta (?) som kan ha queue assist och start/stopp, och därför inte prioriterat att implementera funktionen vid stillastående, men det skulle vara så (i alla fall kännas så) mycket bättre om bilen själv stängde av sig när man kör i queue assist-läget. Nu är det i stället så att jag nästan undviker queue assist i flertalet körsituationer just för att jag vill att motorn stänger av sig. Nog för att man kan stänga av motorn genom att trycka ner bromsen när bilen står still men då hamnar man i något slags halv-automatiskt läge som jag inte föredrar. Jag tycker man ska känna att bilen kör sig själv, eller så kör jag den själv, helt och hållet. Men det kanske bara är jag som känner så.

* Följande farthållare - På eller Av? Jag skulle gärna ha någon slags diskret indikator (annan än den lilla bilikon i instrumentklustret för där har man ju knappast ögonen när man kör) för när man fångar upp ett radarmål och när man tappar det. Nu har det vid två tillfällen blivit så att jag trott att jag följt efter bilen framför som står still vid rödljuset 50m framför, men i stället insett sent omsider att jag förväntas bromsa själv med en blinkade röd hud-lampa i vindrutan som följd :oops:

* Jag skulle gärna se att queue assist hade aningen mer framförhållning och släppte på gasen tidigare för att slippa tvärnita när man är några meter från fordonet framför. Detta borde rimligen redan vara möjligt eftersom avståndet går att ställa in, men jag tycker inte att maximalt avstånd är tillräckligt mjukt, i stället känns det som att bilen vill skynda sig till bilen framför för att få stå still.

Kort och gott vill jag att queue assist ska bli mer bränslesnålt, särskilt när man valt en bil som V60 DRIVe som med viss teknik kan komma riktigt lågt beträffande förbrukning!

Vore kul att höra andras synpunkter om detta system och hur det funkari andra bilar med andra motorer. T.ex. T4F (som var mitt alternativ till DRIVe).

Mvh/C
#661435
Jag har inte tänkt på någon orimligt hög förbrukning i låg fart. Men jag kör inte så så ofta. Där jag bor är en trafikstockning en större turistattraktion, så köer förekommer sällan.

Start/stopp finns inte på min bil, så det kan jag inte kommentera.

Jag har inte saknat någon tydligare indikering av om bilen har en annan bil i sikte eller ej. Jag är väl medveten om att stillastående fordon tar den inte hänsyn till när man kör med adaptiv farthållare. Förmodligen för att då skulle den tvärnitat för vägskyltar, busskurar och en massa annat krafs också.

Det händer att jag kopplar ur farthållaren före exempelvis en cirkulationsplats, för att jag ser att den som ligger före är en sån där som bränner på fram till rondellen och sen bromsar kraftigt. Själv släpper jag hellre tidigare och motorbromsar mig fram mot cirkulationsplatsen. Tycker det går mjukare då. Men ligger jag bakom någon som håller in lite lagom i tid, då händer det att jag följer med hela vägen runt i rondellen utan att röra vare sig gas eller broms.

Man får vänja sig vid att radarn ser ganska brett, men bilen väljer ut vad den ska gå på, beroende på hur man styr. Det gör att om man följer efter någon annan på en kurvig väg får man ibland ta ut svängen lite extra först, och sen styra in mot apex lite mer, för att inte tappa bilen framför ur sikte. Annars gasar bilen till när den tror det är fritt och bromsar sen igen. Med lite vana är detta något man kan göra utan att en passagerare ens märker det, så det är inget svårt eller konstigt. Kommer man ikapp någon som ska svänga får man också gasa själv, för bilen inser inte att den framförvarande bilen snart försvinner ur vägen, utan ställer sig på bromsen när den plötsligt närmar sig bilen som bromsar in före svängen.
#661457
Är det mörkt ute kan man ju se (bromsljuset tänds) att bilen bromsar lite onödigt mycket. Men jag har aldrig tänkt på att bilen skulle använda broms för att reglera vid låga farter. Det kan vara knivigt att se bromsljuset i backspegeln så jag har funderat på att koppla in en extra diod att ha i kupen för att se ombilen bromsar.

Jag har också funderat på är om bilen är mer tolerant om jag valt längre avstånd. Algoritmen borde kunna tillåta mer motorbromsning om jag valt 5 streck jmf med om jag valt 1 streck på avståndsradarn, och inte till varje pris hålla ett exakt avstånd med onödiga inbromsningar som följd.
#661484
Frågeställningen ter sig aningen egendomlig, avsikten med dessa system är INTE att man som förare skall tro att bilen tar över ansvaret för mej som förare.
Allt beror på hur hög hastigheten är och vilket avstånd man har ställt in tillframförvarande bil, man mär ju direkt om min bil uppfattat att det finns en bil framför och anpassar farten efter denna....detta är det jag avser att som förare vara ansvarig, annars har man missat avsikt och verkan för alla hjälpsystem som kommer i moderna bilar.
Själv använder jag ständigt dessa hjälpmedel och tycker det är funktonellt helt enormt...men sitta och fika och läsa mailen samtidigt och tro att bilen fixar resten, då är man farligt ute.
Att man har hög förbrukning vid kökörning och låg hastighet i de situationer som du beskriver är väl inte okänt,
Precis som du konstaterat kör man snålare själv..bekvämlighet kostar. Valet är att skippa hjälpmedlet i optionslistan, om det bara för att spara bränsle skall man välja bort allt som kan påverka förbrukning.
#661493
Caligul skrev: Jag skulle gärna se att queue assist hade aningen mer framförhållning och släppte på gasen tidigare för att slippa tvärnita när man är några meter från fordonet framför. Detta borde rimligen redan vara möjligt eftersom avståndet går att ställa in, men jag tycker inte att maximalt avstånd är tillräckligt mjukt, i stället känns det som att bilen vill skynda sig till bilen framför för att få stå still.
Detta kan jag hålla med om vid högre hastigheter (jag har inte queue assist på min). Bara för att man har ett kort avstånd inställt behöver det ju inte betyda att jag vill köra för fullt till inställt avstånd och sedan bromsa hastigt. Det blir framförallt tydligt vid motorväg tycker jag. Detta gör att jag tycker en traditionell farthållare fungerar bättre på motorväg medans en adaptiv är grym på landsväg.

/Martin
#661525
Motorväg och landsväg ser jag ingen skillnad på. Lite högre fart på den ena, kanske. Jag brukar ha fyra streck aktiva och tycker det fungerar bra på större vägar.
Däremot blir det lite annorlunda på små landsvägar, eller på sådana som inte ens har längsvägsnummer (100-499). De är ofta så krokiga att radarn inte på normalt sätt ser framförvarande bilar i kurvorna.
#661538
Steff 99 skrev:Frågeställningen ter sig aningen egendomlig, avsikten med dessa system är INTE att man som förare skall tro att bilen tar över ansvaret för mej som förare.

Själv använder jag ständigt dessa hjälpmedel och tycker det är funktonellt helt enormt...men sitta och fika och läsa mailen samtidigt och tro att bilen fixar resten, då är man farligt ute.

Att man har hög förbrukning vid kökörning och låg hastighet i de situationer som du beskriver är väl inte okänt,
Precis som du konstaterat kör man snålare själv..bekvämlighet kostar. Valet är att skippa hjälpmedlet i optionslistan, om det bara för att spara bränsle skall man välja bort allt som kan påverka förbrukning.
Jag tror nog att du misstolkat mina intentioner lite här. Självfallet förstår jag att man som förare alltid bär det fulla ansvaret och att dessa system endast är till för att underlätta, precis som servostyrning och backspeglar. Detta inlägg handlade om hur man kan göra systemen vassare och därav kanske ännu mer säkra (inte att jag förväntar mig en bil som kan köra automatiskt medan jag sitter och mailar). Jag har själv jobbat med forskning och utveckling av liknande radarbaserade system på lastbilar och vet vilken enormt svår avvägning det är när man sätter alla säkerhetsparametrar.

Vidare tycker jag heller inte att automatkörning med queue assist måste medföra en ökad förbrukning bara i egenskap av att det är en bekvämlighetsfunktion, kanske snarare tvärt om i vissa situationer, eftersom bilen själv får fatta alla beslut och kan reglera motor-arbetsområde till mer gynnsamma laster/varvtal samt hela tiden se till att det är ett fullgott säkert avstånd till bilen framför och därav kanske undvika onödiga inbromningsar som en ouppmärksam förare skulle nödgats till. - Ungefär på samma sätt som en välinställd automatlåda växlar bättre än den genomsnittslige föraren som (nu generaliserar jag) varvar upp till 3000 RPM på varje växel.


En ytterligare tanke beträffande inbromsningar är att bilen, när den håller på att stanna, skulle kunna frikoppla tidigare och rulla sista 2 metrarna i stället för att som jag uppfattar det slira sig på kopplingen sista biten som en typisk automat. Detta får troligen inget genomslag i förbrukningen men kunde leda till mjukare stopp och mindre slit på kopplingen.
#661550
Vad talar vi om i ökad förbrukning....någon hundradels ml.....sedan får vi nog inte begära att bilens datorer skall veta mer om bilen framför och om den skall stanna eller inte, hur ser trafikstuationen ut , rör sig kön...två bilar fram eller står det still.....se det som en bekvämlighet ..inte som en funktin som skall spara två öre milen...
#661787
Jag måste nog hålla med Caligul om att den adaptiva farthållaren ibland borde ha kunnat programmeras bättre t.ex. bättre utnyttja avstånden och optimera mer på bränsle förbrukning utan för den sakens skull påverka säkerheten.
Det som jag kan tänka mig är att denna typ av utveckling tar väldigt mycket tid och man vill inte göra det mer komplext än vad det redan är för då ökar man risken för fel i mjukvaran som t.o.m skulle kunna skapa olyckor, ja vi vet ju alla hur det gick en gång i tiden med Volvos demo av systemet.

/Fredrik
#662318
Caligul skrev:Hej!
Jag är sedan början på maj en glad ägare av en V60 DRIVe automat med tillhörande driver support-paket. För det mesta funkar denna funktion med adaptiv farthållare i hela hastighetsregistret riktigt bra, men det är några saker jag känner att Volvo borde kunna förbättra. Troligen sådant som skulle kunna fixas i mjukvaran.

* Då man i mycket låga hastigheter (ungefär 10-20 km/h) följer efter en annan bil upplever jag att förbrukningen är orimligt hög. Detta då man kan ha förbrukningssiffror i stil med 6-9 L/100km i nedförsbackar. Detta skulle rimligen (min egen gissning) bero på att hastigheten regleras genom att systemet använder bromsen. En mer raffinerat system hade reglerat ner den uttagna effekten från motorn, inom ramarna för utväxling och varvtal självfallet. Jag upplever att jag själv kan få ner förbrukningen betydligt genom att "köra själv", men då försvinner ju poängen med detta i min mening mycket sofistikerade system. :wink:

Någon som upplevt detta?

* Auto-Stopp + Queue assist = ej sant. Jag förstår att Volvo bara har två modeller av åtta (?) som kan ha queue assist och start/stopp, och därför inte prioriterat att implementera funktionen vid stillastående, men det skulle vara så (i alla fall kännas så) mycket bättre om bilen själv stängde av sig när man kör i queue assist-läget. Nu är det i stället så att jag nästan undviker queue assist i flertalet körsituationer just för att jag vill att motorn stänger av sig. Nog för att man kan stänga av motorn genom att trycka ner bromsen när bilen står still men då hamnar man i något slags halv-automatiskt läge som jag inte föredrar. Jag tycker man ska känna att bilen kör sig själv, eller så kör jag den själv, helt och hållet. Men det kanske bara är jag som känner så.

* Följande farthållare - På eller Av? Jag skulle gärna ha någon slags diskret indikator (annan än den lilla bilikon i instrumentklustret för där har man ju knappast ögonen när man kör) för när man fångar upp ett radarmål och när man tappar det. Nu har det vid två tillfällen blivit så att jag trott att jag följt efter bilen framför som står still vid rödljuset 50m framför, men i stället insett sent omsider att jag förväntas bromsa själv med en blinkade röd hud-lampa i vindrutan som följd :oops:

* Jag skulle gärna se att queue assist hade aningen mer framförhållning och släppte på gasen tidigare för att slippa tvärnita när man är några meter från fordonet framför. Detta borde rimligen redan vara möjligt eftersom avståndet går att ställa in, men jag tycker inte att maximalt avstånd är tillräckligt mjukt, i stället känns det som att bilen vill skynda sig till bilen framför för att få stå still.

Kort och gott vill jag att queue assist ska bli mer bränslesnålt, särskilt när man valt en bil som V60 DRIVe som med viss teknik kan komma riktigt lågt beträffande förbrukning!

Vore kul att höra andras synpunkter om detta system och hur det funkari andra bilar med andra motorer. T.ex. T4F (som var mitt alternativ till DRIVe).

Mvh/C
Intressanta observationer.

Den första punkten känner jag inte riktigt igen från egen erfarenhet måste jag dock säga. Menar du att det finns situationer då din bil både ger mer än tomgångsgas och bromsar samtidigt? Hur mycket varvar den upp? Skulle du kunna beskriva mer detaljerat under vilka omständigheter? Du nämner nerförsbacke, hur brant? Jämn fart eller under tiden bilen stannar?

Tredje punkten: hur viktig information tycker du att det är om radarn har fångat in bilen framför? Om du fick designa din bil helt själv utan några hänsyn till om det vore praktiskt eller ekonomiskt möjligt, hur skulle du göra just den detaljen?
Är det mest stillastående bilar som du märkt att den missar?

Sista punkten: är det i trafik med bara en bil framför och han har gasat iväg en bit och din bil försöker jaga ikapp eller mer köliknande där du är nummer x i ledet och du ser vad som händer längre fram i kön men radarn har inte upptäckt det än? Eller kanske någon annan situation?

/E

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]