Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1071120
pellz0r skrev:Passar på att ställa frågan här då då det ändå är relaterat till den adaptiva farthållaren. Jag upplever ett svagt högfrekvent ljud (vet inte om det kommer från högtalarna eller någon annanstans) när adaptiva farthållaren bromsar själv. På motorväg är det i princip omöjligt att höra pga vägbuller osv, men om man använder det i lägre hastigheter och inte lyssnar på radio/musik.

Någon annan som upplevt detta?
Inget jag känner igen. Skall lyssna nästa gång.
#1071344
Jag använder systemet i både familjens V60 T4F MY12 och i min V60 D5 TE.. i TE'n är det hur skönt som helst med kö-körningen då det blir helt tyst och jämn gång utan växling. :)

Jag skulle också vilja ha typ 10 sekunder vid stillastående.. Man ser att den lilla ikonen går från grön till vit när den stänger av sig.

Jag upplever att över en viss hastighet (någonstanns kring 90-100km/h blir inbromsningarna kraftigare med fler streck än färre.. Anledningen är att bilen ser för kort avstånd framför sig, och när bilen väl fått syn på fordonet framför har den redan passerat avståndet i tid där den egentligen skulle påbörjat den lite mindre hårda inbromsningen. Har man då istället inställt på ett eller två streck klarar man sig lite bättre, även om det blir inbromsningar, men då hinner bilen ofta se framförvarande innan det är dags att bromsa.
Gäller tyvärr inte lastbilar eller andra fordon som kör typ 30km/h under ens egna hastighet.. Då blir det ofta så att bilen börjar bromsa så snart den ser framförvarande, oavsett vilket streck du har på. (Dock hårdare med fler streck av vad jag upplever... den vill ju då sakta in snabbare och inte komma så nära.)

Just nu är D5 TE'n inne på verkstan för att laga plåt, (Påkörd av gubbe för en månad sen.. :( ) och jag kan säga att jag saknar adaptiva farthållaren rejält. Första dagen med hyrbilen kom jag på mig själv flera gånger med att bara vänta på att bilen själv skulle sakta ner.. och fick bromsa lite halvhårt när jag kom på att den inte skulle göra det. :p
#1248627
Hej!
Jag har en helt ny V60 och upplever exakt samma sak. När den bromsar in med farthållaren så är där ett högfrekvent ljud (jag kallar det tinnitus ljud för att beskriva det). Jag har haft den inne hos Bilia men efter nästan 2 månaders betänketid har de fortfarande inte något förslag på vad som kan vars orsaken till problemet.
Är det någon mer som haft samma problem och i så fall gick det att hitta orsaken?
#1248685
pellz0r skrev:Passar på att ställa frågan här då då det ändå är relaterat till den adaptiva farthållaren. Jag upplever ett svagt högfrekvent ljud (vet inte om det kommer från högtalarna eller någon annanstans) när adaptiva farthållaren bromsar själv. På motorväg är det i princip omöjligt att höra pga vägbuller osv, men om man använder det i lägre hastigheter och inte lyssnar på radio/musik.

Någon annan som upplevt detta?
Ann5132 skrev:Hej!
Jag har en helt ny V60 och upplever exakt samma sak. När den bromsar in med farthållaren så är där ett högfrekvent ljud (jag kallar det tinnitus ljud för att beskriva det). Jag har haft den inne hos Bilia men efter nästan 2 månaders betänketid har de fortfarande inte något förslag på vad som kan vars orsaken till problemet.
Är det någon mer som haft samma problem och i så fall gick det att hitta orsaken?

Jaaa! Jag har också detta problemet! Jag påpekade det flera gånger till min PST när bilen hade nybilsgaranti (XC60 MY15) men PST säger "jag hör inget" - till deras ursäkt kan nog inte alla höra detta högfrekventa ljud. Hur som helst, dom misstänkte att det berodde på bromsarna och kollade dessa utan resultat. Ljudet hörs inte när man bromsar själv och ljudet hörs inneifrån kupén.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]