Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#662324
Jag skulle gärna få tydligare indikering om när en bil framför är "låst", t.ex. via en liknande head-up display som används för collision warning systemet, fast kanske bara en diod i en diskretare färg. Något man ser utan att behöva titta efter, men som ändå inte stör.

Sista punkten tycker jag är väldigt tydlig vid motorvägskörning. Kommer ikapp en bil i ganska hög fart så kommer den göra en ganska kraftig inbromsning istället för att sakta ner och smyga in på inställt avstånd.

/Martin
#662338
Troligen är det så att det nu avhandlade systemet är fungerande men bara i sin linda. Jag är övertygad om att det som efterlyses av förbättrade funktioner kommer att implementeras när Volvo anser att det är säkert att göra så, man vill inte släppa ut experiment på vanliga vägar. Vi få se tiden an.

Mvh GK
#662361
Radarn har en begränsad räckvidd. Av förklarliga skäl vill man inte använda en effekt som liknar den man hade under kriget i England, där man upptäckte en alternativ användning för mikrovågsstrålning, när fåglar ramlade ner färdigstekta från antennerna.
Vid de högre hastigheter som gäller på motorvägar innebär det att när väl radarn fångat in ett framförvarande fordon har bilen inte så mycket tid på sig att få ner farten till samma som bilen har framför, utan att komma obehagligt nära denna i processen.

Jag brukar själv i sådana situationer koppla ur farthållaren i förväg, och sedan återgå när farten sjunkit av sig själv och bilen framför fångats in av systemet. Jag gillar inte heller att köra full fart upp i aktern på någon och sedan bromsa, även om man ser många som gasar själva som kör på det viset.

Stillastående fordon ska den inte bry sig om. Förmodligen för att den inte ska ställa sig på bromsen för parkerade bilar, vägskyltar och liknande.
#662364
MartinS skrev:
Sista punkten tycker jag är väldigt tydlig vid motorvägskörning. Kommer ikapp en bil i ganska hög fart så kommer den göra en ganska kraftig inbromsning istället för att sakta ner och smyga in på inställt avstånd.

/Martin
Kraften i inbromsningen borde ju vara olika beroende på hur många avstånds-streck du valt? Jag har inte provat saken själv, utan jag brukar (som apersson850) slå av farthållaren, sen slå på, när jag närmar mig en bil som jag vill ligga bakom.
#1070464
En fråga om Queue Assist, när bilen blir stillastående i en kö skall den sen inte börja rulla ganska direkt när bilen framför börjar köra? När jag sitter i kö så har jag märkt att bilen framför har kommit en bra bit bort och jag tycker queue assist är så långsam så jag avbryter och kör iväg själv. Kan det vara nått som behöver kalibreras? I övrigt så tycker jag att farthållaren fungerar bra.

Jag hittade svaret själv. Ber om ursäkt. Tydligen måste föraren själv gasa eller trycka på en knapp om stoppet varar i mer än 3 sek. Då vet jag det, undrar varför det är byggt på det sättet?
#1070486
petegbg skrev:En fråga om Queue Assist, när bilen blir stillastående i en kö skall den sen inte börja rulla ganska direkt när bilen framför börjar köra? När jag sitter i kö så har jag märkt att bilen framför har kommit en bra bit bort och jag tycker queue assist är så långsam så jag avbryter och kör iväg själv. Kan det vara nått som behöver kalibreras? I övrigt så tycker jag att farthållaren fungerar bra.

Jag hittade svaret själv. Ber om ursäkt. Tydligen måste föraren själv gasa eller trycka på en knapp om stoppet varar i mer än 3 sek. Då vet jag det, undrar varför det är byggt på det sättet?
Säkert av säkerhetsskäl, ifall föraren "glömt bort" att automatiken är på.
Jag tycker själv att tiden skulle kunna vara betydligt längre, 10 sekunder kanske?
#1070624
Det jag tycker är läskigt är den sena inbromsningen när man ska ner till stopp, 9 av 10 gånger bromsar jag själv för att slippa sitta med pannan i rutan. Det är något man borde kunna göra bättre, tycker den bromsar sent även i 50km/h. Har varit tvungen att nästan tvärnita 2 gånger på grund av sen inbromsning :oops:
#1071091
Passar på att ställa frågan här då då det ändå är relaterat till den adaptiva farthållaren. Jag upplever ett svagt högfrekvent ljud (vet inte om det kommer från högtalarna eller någon annanstans) när adaptiva farthållaren bromsar själv. På motorväg är det i princip omöjligt att höra pga vägbuller osv, men om man använder det i lägre hastigheter och inte lyssnar på radio/musik.

Någon annan som upplevt detta?
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]