Sida 1 av 1
Four C vs R-design
Postat: tor 07 jun 2012, 11:23
av KarlE
Hej på er!
1. Är det någon som kan berätta lite om Four C?
2. Vad ger de sportigaste karaktären, Four C i sportläge eller R-design?
3. Four C vinner komfortronden klart, eller hur?
4. Är komfortläget i Four C betydligt bättre än en standard? Just stötdämpningen på S60 har lovordats, är den ännu bättre med Four C?
5. Kan man kombinera Four C med Polstar (T6)?
Re: Four C vs R-design
Postat: tor 07 jun 2012, 11:45
av Amli
1. Vad vill du veta?
2. Just styvheten i karossen tycker jag blir ganska lika, men du får en skarpare styrning med R-design och blir därmed roligare att ratta.
3. Lätt.
Re: Four C vs R-design
Postat: tor 07 jun 2012, 11:49
av KarlE
Jag har funderat på vad som egentligen är bäst. En S60 T6 r-design (sportigt utseende) eller S60 T6 med Four C och Sleipner-fälgar väsad med R-design-avgasystem (elegant utseende).
Re: Four C vs R-design
Postat: tor 07 jun 2012, 12:04
av XC90_Executive
Ska du se till körglädje så är R-design ett solklart val! Släng i en Polestaruppgradering så har man en riktig best! :twisted:
Komfortmässigt vinner Four-C eftersom man kan välja comfort om vägen är dålig t.ex. Men trots att R-designchassit är styvt så är det inte på något sätt obehagligt, utan det sväljer ojämnheter på ett trevligt sätt också!
Personligen tycker jag att R-design ser överlägset bäst ut utseendemässigt också, interiört och exteriört. Även t.ex skönare stolar och mer "greppvänlig" ratt.
Jag kör en V60 T6 R-design Polestar och är sjuuukt nöjd! Kommer från bland annat S80 V8 Executive (med Four-C).
Re: Four C vs R-design
Postat: tor 07 jun 2012, 13:22
av Amli
Svårt att säga vad som är bäst för just dig, men på en T6 håller jag med XC90_Executive till fullo. Om det är någon bil som matchar det sportigare utseendet samt köregenskaper som R-design innebär så är det just T6!
Men det bästa är att försöka prova och skapa en egen uppfattning.
Re: Four C vs R-design
Postat: tor 07 jun 2012, 13:22
av LasseKongo
1. Enligt mig en bra kombination av olika dämpningstyper, hade ångest över om jag skulle välja standard (sport) eller komfortchassit, så jag körde på 4C för att inte behöva ångra mig.
2. R-design har vassare köregenskaper, men jag är imponerad över hur bra man kan trycka på genom kurvorna med min Summum/4C, det är ju ändå 1850 kg man kastar runt, men den ligger riktigt bra på vägen. Kom från en V40 och den är ju som en understyrd pråm i jämförelse.
3. Oh ja, jag tyckte personligen R-design var för hård och stötig för min smak. Är ju en smaksak, så testa.
4. Vet inte om komfortläget är så fantastiskt mycket bättre än motsvarande komfortchassi, men 4C dämparna är ju helt klart mer avancerade och reglerar kontinuerligt dämpningen. Fördelen är ju iallafall att man har flera hårdhetsinställningar. Jag kör oftast i mittenläget (sport), men går över i komfortläget om vägen blir dålig.
5. Japp, har inte gjort det själv ännu, men det går.[/quote]