Sida 1 av 1
S60 T5 vs T4F
Postat: sön 18 mar 2012, 10:22
av laplace
Jag kan inte så mycket om bilar. Det är dags att köpa ny bil och jag är inne på att köpa en S60 och funderar på motorerna T4F och T5, men som det känns nu lutar det åt T5. Tråkigt nog finns det ingen möjlighet att provköra dessa hos bilhandlaren så det kunde vara intressant om någon har några kommentarer om dessa motoralternativ? Fungerar de bra? Jag läste om ett test där de hävdade att skillnaden mellan motorernas prestanda var väldigt liten. Stämmer det?
Den stora fördelen med T4F är ekonomin. Man sparar ca 2000

år (skatt+bränsle) på att ha en T4F om man kör 1000 mil/år. 3000

år de första fem åren. Fördelen med T5 är väl främst säkrare omkörningar och roligare körning. Finns det fler fördelar? När jag byggt min Volvo T5 och ändrar motorn till T4F i slutet minskar priset bara med 5000:-. Betyder det att det ingår fler tillbehör till T5 eller är det bara ett fel på Volvos hemsida?
Finns det något annat man bör tänka på om man ska ha en T5? Något tillbehör som man "måste" ha?
Re: S60 T5 vs T4F
Postat: sön 18 mar 2012, 10:44
av KarlE
Re: S60 T5 vs T4F
Postat: sön 18 mar 2012, 10:48
av pergrein
Tror inte det hänger på motorn (T4F eller T5) om du ska göra en säker omkörning, det är den som sitter bakom ratten som avgör detta. Jag skulle nog gå på T4F pga ekonomin är bättre och du kan ju köra på E85 om BF95 sticker ännu mer i pris, fast det redan nu är billigare att köra på E85.
Det ska bara vara motorn som skiljer på T4F & T5 så det är väl "bygg din bil" som det blir lite galet i.
T4F har ju motorvärmare som standard, så du kan ju sätta det på T5:an om du nu ska ha det tillbehöret.
Mvh
Per
Re: S60 T5 vs T4F
Postat: sön 18 mar 2012, 11:52
av laplace
Tack för svaren!
För att förtydliga mig själv vill jag gärna ha en snabb bil men merkostnaden för en T5 måste motiveras av en märkbart bättre prestanda. Jag vill inte lägga ut en halv förmögenhet på en bil och grubbla över om jag inte skulle lagt ut lite till för att få en snabbare motor, samtidigt som jag inte vill lägga ut tiotusentals kronor på en bil som är "bara aningen mer villig". (T6 är för dyr.)
Upptäckte för övrigt att en "T5" inte är samma sak i Nordamerika så därför är det svårare att hitta recensioner.
@Karl
Det var den artikeln jag läste där de hävdade att skillnaden inte var så stor (och som jag citerade).
Re: S60 T5 vs T4F
Postat: sön 18 mar 2012, 13:16
av kmi
Jeg har netop stået i samme funderinger, dog i ved køb af en v60.
Derfor prøvede jeg en T4F med manuel og Powershift samt en T5 med manuel og powershift.
Jeg lånede de forskellige biler nogle dage ad gangen for at opleve dem i min hverdag.
Min konklusion med følgende:
Om man mest laver accelationer op til 100 km/t så opleves T4'en næsten som T5 i prestanda,derimod er t4eren over 100 km/t og i mellem accelerationer er ret sløv og helt galt med Powershift, den ikke får motoren op i de varv som der skal til for at sker noget.
Hvis man bare cruiser runt, så havde jeg taget powershift, men hvis man vil bruge bilens potentiale så er det manuel låda som gælder uanset om man det er T4 eller T5
T4F er helt klart billigst at køre,da jeg selv med etanol næste ikke kunne få den op over 10L/10 mil (manuel låda) ved meget "aktivt" kørsel. Hvor en T5 ret nemt kommer op på 11-12L/10 mil i forbrug.
Jeg endte selv med at købe en V60 2.0T manuel som jeg fik en rigtig god pris på inkl. en polestar opgradering. Da jeg gerne ville betale lidt ekstra for den større motor og prisen var så god på bilen, at benzinforbruget ikke modsvarer værditabet på en modsvarende T4F
Jeg aner ingenting om biler, udover at jeg kører i dem :o)
Iøvrigt er kvaliteten meget bedre i v60/s60 i forhold til XC og V70, en simpel ting som når man lukker dørene i v60'eren så lyder det som en audi/bmw og ikke som to stykker metal der skramler i V70 og XC70
Re: S60 T5 vs T4F
Postat: sön 18 mar 2012, 13:23
av johnse
Jag har haft min S60 T5 i drygt en vecka nu och innan jag la beställningen hade jag bara haft möjlighet att provköra T4F. Det är 60 hk och 80 Nm skillnad på dem och personligen tycker jag det är en stor skillnad i "brumbrumglädje". Däremot är förstås T4F avsevärt snålare och billigare i drift än T5.
Hur som helst känner jag inte igen mig i beskrivningen att det inte är så stor skillnad.
Edit: En nackdel med T4F är väl att serviceintervallet är tätare, då det behöver göras "miniservice" oftare på grund av etanolen?