Sida 1 av 11

XC60T5 Powershift är sämsta bilen sedan Volvo 440

Postat: ons 14 mar 2012, 08:56
av dol
Provade en 2012 XC60T5 Powershift för att se om jag kunde leva med en mindre modell är XC60 2009 T6.
Körbarhet svag 2:a på denna modell.

Motor: 240? HK på pappret, rapp om den får varva ur. Vid gaspådrag känns det som den "hostar till" och hämtar andan i nån sekund eller två och sedan börjar svara. Ljudet påminner on en tvåtakts gräsklippare och jag fick avgasknall liknande symtom vid fullgas från kall motor. Alla som sett "Bilar 1" och minns scenen när polisbilen får syn på "lightning" första gången och sätter igån en biljakt. Puff Puff..

Växellåda: Fy fan vad Volvo har usla automatväxellådor, det är ingent skämt. Den stora i T6 är fruktansvärt oekonomisk (Standard mazda?) och suger musten ur vad som helst, dock mjuk och behaglig. Powershift är detta ett skämt? Är detta en 2001:a SMART????+ Att volvo kan stoppa detta vrak i nya bilar är tragiskt. Om nu motorerna börjar bli sjyssta så drar ju växellådorna ner allt.. Om någon på Volvo lyssnar så är det dags att ringa ZF och köpa in lite sjysst teknik, det som offereras nu är tragiskt. Premuim? SMART 2001 eller Mazda 626 känns detta premium???+ Inte fan kan det vara dubbelkoppling i denna låda. Vid acc växlar den långsammare än farmor anka. Väldigt likt SMART årsmodell 2001.

Styrning: När man gasar i en XC60T6 så ligger bilen skönt mot asfalten och inga reaktioner känns i ratten. 1987 när Volvo 440 släpptes som första framhjulsdrivna Volvo kändes vridmomenten i ratten likt att hålla koll på en strulig tonåring. Ständig passning vid gaspådrag.

I andra framhjulsdrivna bilar jag ägt som Passat 2001 1.8T, Skoda Superb V6 2003, Audi A6 2.7TDI 2006 har jag aldrig känt momentet i ratten vid gaspådrag som i Volvo 440, FÖRRÄN XC60T5 2012...!!!!!!

Att någon kan släppa en lika okörbar bil Som XC60T5 (Powershift) på markanaden är en gåta, i premiumsegmentet, ett riktigt bottennapp.
Hela framvagnen måste uppdateras till "Skoda" standard åtminstone. Växellådorna måste fixas. Nu när motorer verkar få fason får inte resten glappa. Med denna skit kommer jag inte sakna Volvo ännat än till designen som jag tycker är väldigt fin på XC60 och nya V40. Tom Göran Johansson röt till mot Volvos kassa drivlinor 2007 och inget har uppenbarligen hänt sedan dess. (5 år senare)..

Kramiz

Re: XC60T5 Powershift är sämsta bilen sedan Volvo 440

Postat: ons 14 mar 2012, 09:16
av Steff 99
Självklart är det skillnad på en XC60 AWD och FWD oavsätt motor..det är som att jämföra äpplen o päron.
När de gäller automatlådan så har det hänt endel sedan 2009 också...testa en XC60 AWD MY 12 och jämför mot din MY09 så kommer du att märka en storskillnad, men man har alltid momentomvandlaren som segar oavsätt om du åker Volvo eller Porsche.

Re: XC60T5 Powershift är sämsta bilen sedan Volvo 440

Postat: ons 14 mar 2012, 12:56
av sweborn
Körde en ny FWD Audi A6 Avant som drog i ratten nyss, så den här sjukan är Volvo inte ensamma om. Dessutom är väl XC60 T5 en Forddrivlina i ett Fordchassi så bilen bör bedömas efter de ekonomiska förutsättningarna; billigt är viktigast. Inte för att Ford är dåliga på chassin, tvärtom, men man trollar inte bort dessa FWD-egenskaper utan att få tillhörande prislapp på köpet.

Tror en ny Geartronic är det bästa Volvo har i form av automatlåda. Inte så snål kanske, men rejält förbättrad och riktig hyfsad på senare tid.

Re: XC60T5 Powershift är sämsta bilen sedan Volvo 440

Postat: ons 14 mar 2012, 13:48
av Mabuse
Steff 99 skrev: När de gäller automatlådan så har det hänt endel sedan 2009 också...testa en XC60 AWD MY 12 och jämför mot din MY09 så kommer du att märka en storskillnad, .
??? ?:-/

Det var ju det han sa att han hade gjort!

(och konstaterade MY12:an var skit)

Re: XC60T5 Powershift är sämsta bilen sedan Volvo 440

Postat: ons 14 mar 2012, 14:16
av Lövet
Det är tråkigt att Powershift blev så dålig då det är en mycket modernare teknik än Geartroniclådorna och något som verkligen behövs i Volvos utbud. Jämför man med VWs DSG lådor så är det otrolig hur Powershift kan försämra accelerationen i storleksordningen 1.5sekund när DSG lådorna är snabbare än manuell.

Re: XC60T5 Powershift är sämsta bilen sedan Volvo 440

Postat: ons 14 mar 2012, 14:47
av StringerBell
Ja, det räcker med att jämföra fabriksuppgifterna på valfri T5 modell och D5 modell så förstår man att det är något skumt.

Som jag skrev i annan tråd:

Varför gör inte T5:an bättre ifrån sig i fabriksuppgifterna för acceleration trots rejält övertag i effekt (240 vs. 215), modern dubbekopplingslåda, och även visst övertag i nästan 100kg lägre tjänstevikt?

S80/V70 D5 Geartronic är bara en tiondel långsammare till 100 än S80/V70 T5 med PS.


http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=76716

Re: XC60T5 Powershift är sämsta bilen sedan Volvo 440

Postat: ons 14 mar 2012, 15:05
av Lövet
Läser man Auto Motor Sports test av alla V60 modeller så får åtminstone jag känslan av att T5an inte levererar den effekt den ska. Skillnaden mot T4 är alldeles för liten.

Re: XC60T5 Powershift är sämsta bilen sedan Volvo 440

Postat: ons 14 mar 2012, 15:17
av Steff 99
Mabuse skrev:
Steff 99 skrev: När de gäller automatlådan så har det hänt endel sedan 2009 också...testa en XC60 AWD MY 12 och jämför mot din MY09 så kommer du att märka en storskillnad, .
??? ?:-/

Det var ju det han sa att han hade gjort!

(och konstaterade MY12:an var skit)
Han testade en 2012 XC60T5 Powershift ! samt hade även synpunkter på automatlådan generellt som jag tolkade det ....
Men jag ber hundra gånger om ursäkt om det blev fel... :shock:

Re: XC60T5 Powershift är sämsta bilen sedan Volvo 440

Postat: ons 14 mar 2012, 18:50
av Biltoken
XC60 T5 är enbart framhjulsdriven, iofs borde den lägre vikten göra att de 240 kusarna känns ännu rappare i jämförelse med en D5.

Re: XC60T5 Powershift är sämsta bilen sedan Volvo 440

Postat: ons 14 mar 2012, 19:43
av crumpets
Mabuse skrev:
Steff 99 skrev: När de gäller automatlådan så har det hänt endel sedan 2009 också...testa en XC60 AWD MY 12 och jämför mot din MY09 så kommer du att märka en storskillnad, .
??? ?:-/

Det var ju det han sa att han hade gjort!

(och konstaterade MY12:an var skit)
Nej. T5:an var väl ändå FWD. Observera hur steff föreslog AWD.


Ontopic så är det onekligen rätt beklagligt hur ford lyckats göra en så dålig låda med så ny teknik. Amerikansk ingenjörskonst i sitt esse.

sweborn skrev:Körde en ny FWD Audi A6 Avant som drog i ratten nyss, så den här sjukan är Volvo inte ensamma om. Dessutom är väl XC60 T5 en Forddrivlina i ett Fordchassi så bilen bör bedömas efter de ekonomiska förutsättningarna; billigt är viktigast. Inte för att Ford är dåliga på chassin, tvärtom, men man trollar inte bort dessa FWD-egenskaper utan att få tillhörande prislapp på köpet.

Tror en ny Geartronic är det bästa Volvo har i form av automatlåda. Inte så snål kanske, men rejält förbättrad och riktig hyfsad på senare tid.
Chassit är väl ändå inte ford.... Du blandar ihop bottenplatta och chassi.