XC60T5 Powershift är sämsta bilen sedan Volvo 440
Postat: ons 14 mar 2012, 08:56
Provade en 2012 XC60T5 Powershift för att se om jag kunde leva med en mindre modell är XC60 2009 T6.
Körbarhet svag 2:a på denna modell.
Motor: 240? HK på pappret, rapp om den får varva ur. Vid gaspådrag känns det som den "hostar till" och hämtar andan i nån sekund eller två och sedan börjar svara. Ljudet påminner on en tvåtakts gräsklippare och jag fick avgasknall liknande symtom vid fullgas från kall motor. Alla som sett "Bilar 1" och minns scenen när polisbilen får syn på "lightning" första gången och sätter igån en biljakt. Puff Puff..
Växellåda: Fy fan vad Volvo har usla automatväxellådor, det är ingent skämt. Den stora i T6 är fruktansvärt oekonomisk (Standard mazda?) och suger musten ur vad som helst, dock mjuk och behaglig. Powershift är detta ett skämt? Är detta en 2001:a SMART????+ Att volvo kan stoppa detta vrak i nya bilar är tragiskt. Om nu motorerna börjar bli sjyssta så drar ju växellådorna ner allt.. Om någon på Volvo lyssnar så är det dags att ringa ZF och köpa in lite sjysst teknik, det som offereras nu är tragiskt. Premuim? SMART 2001 eller Mazda 626 känns detta premium???+ Inte fan kan det vara dubbelkoppling i denna låda. Vid acc växlar den långsammare än farmor anka. Väldigt likt SMART årsmodell 2001.
Styrning: När man gasar i en XC60T6 så ligger bilen skönt mot asfalten och inga reaktioner känns i ratten. 1987 när Volvo 440 släpptes som första framhjulsdrivna Volvo kändes vridmomenten i ratten likt att hålla koll på en strulig tonåring. Ständig passning vid gaspådrag.
I andra framhjulsdrivna bilar jag ägt som Passat 2001 1.8T, Skoda Superb V6 2003, Audi A6 2.7TDI 2006 har jag aldrig känt momentet i ratten vid gaspådrag som i Volvo 440, FÖRRÄN XC60T5 2012...!!!!!!
Att någon kan släppa en lika okörbar bil Som XC60T5 (Powershift) på markanaden är en gåta, i premiumsegmentet, ett riktigt bottennapp.
Hela framvagnen måste uppdateras till "Skoda" standard åtminstone. Växellådorna måste fixas. Nu när motorer verkar få fason får inte resten glappa. Med denna skit kommer jag inte sakna Volvo ännat än till designen som jag tycker är väldigt fin på XC60 och nya V40. Tom Göran Johansson röt till mot Volvos kassa drivlinor 2007 och inget har uppenbarligen hänt sedan dess. (5 år senare)..
Kramiz
Körbarhet svag 2:a på denna modell.
Motor: 240? HK på pappret, rapp om den får varva ur. Vid gaspådrag känns det som den "hostar till" och hämtar andan i nån sekund eller två och sedan börjar svara. Ljudet påminner on en tvåtakts gräsklippare och jag fick avgasknall liknande symtom vid fullgas från kall motor. Alla som sett "Bilar 1" och minns scenen när polisbilen får syn på "lightning" första gången och sätter igån en biljakt. Puff Puff..
Växellåda: Fy fan vad Volvo har usla automatväxellådor, det är ingent skämt. Den stora i T6 är fruktansvärt oekonomisk (Standard mazda?) och suger musten ur vad som helst, dock mjuk och behaglig. Powershift är detta ett skämt? Är detta en 2001:a SMART????+ Att volvo kan stoppa detta vrak i nya bilar är tragiskt. Om nu motorerna börjar bli sjyssta så drar ju växellådorna ner allt.. Om någon på Volvo lyssnar så är det dags att ringa ZF och köpa in lite sjysst teknik, det som offereras nu är tragiskt. Premuim? SMART 2001 eller Mazda 626 känns detta premium???+ Inte fan kan det vara dubbelkoppling i denna låda. Vid acc växlar den långsammare än farmor anka. Väldigt likt SMART årsmodell 2001.
Styrning: När man gasar i en XC60T6 så ligger bilen skönt mot asfalten och inga reaktioner känns i ratten. 1987 när Volvo 440 släpptes som första framhjulsdrivna Volvo kändes vridmomenten i ratten likt att hålla koll på en strulig tonåring. Ständig passning vid gaspådrag.
I andra framhjulsdrivna bilar jag ägt som Passat 2001 1.8T, Skoda Superb V6 2003, Audi A6 2.7TDI 2006 har jag aldrig känt momentet i ratten vid gaspådrag som i Volvo 440, FÖRRÄN XC60T5 2012...!!!!!!
Att någon kan släppa en lika okörbar bil Som XC60T5 (Powershift) på markanaden är en gåta, i premiumsegmentet, ett riktigt bottennapp.
Hela framvagnen måste uppdateras till "Skoda" standard åtminstone. Växellådorna måste fixas. Nu när motorer verkar få fason får inte resten glappa. Med denna skit kommer jag inte sakna Volvo ännat än till designen som jag tycker är väldigt fin på XC60 och nya V40. Tom Göran Johansson röt till mot Volvos kassa drivlinor 2007 och inget har uppenbarligen hänt sedan dess. (5 år senare)..
Kramiz