Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av foobar
#621313
För en vecka sedan fick vår V60 en varning om att kylvätskenivån var för låg och att motorn var tvungen att stoppas omedelbart.

Vi ringde efter bärgning och Volvo-verkstaden fick titta på detta. Enligt dem var det ett vanligt fel på just V60 (de hade nyligen fått in några fler med samma problem). De löste tydligen detta med en mjukvaruppdatering?! De hade även provtryckt kylarsystemet utan att hitta några läckage. Allting lugnt trodde jag och var nöjd när bilen kom tillbaka.

Nu i helgen (d.v.s. endast några dagar senare) dök felmeddelandet upp igen, med samma uppmaning: Stanna motorn! Jag tittade ner i påfyllnadsbehållaren (expansionskärlet?) och det såg ganska tomt ut. Jag fyllde på med ca. 1 liter innan nivån var OK.

I min värld kan ju inte kylarvätska bara försvinna i tomma intet. Antingen är det ett yttre läckage någonstans eller så försvinner vätskan ut med avgaserna p.g.a. trasig packning eller liknande. Jag har inte sett några blå-gröna fläckar i snön under bilen och är därför lite orolig att det är något allvarligare?

Hur man kan lösa problem med försvunnen kylarvätska med en mjukvaruuppdatering är också ett mysterium för mig, men jag reflekterade inte över det när jag hämtade ut bilen förra gången.

Bilen står på verkstaden nu, men jag undrar om det är fler som råkat ut för samma sak och vad det berodde på?
Eller om någon kanske har en idé om vad det kan bero på?

Bilen är ju utplockad i oktober och har inte gått många mil, så något direkt slitage kan det ju inte handla om...
av foobar
#621341
Jag fick precis reda på att det var "några klamrar som behövde justeras..."

Jag tolkar detta som att problemet handlade om ett yttre läckage. Men borde inte detta ha upptäckts vid den förra provtryckningen?

Jaja... Skriver jag inte något mer i denna tråd så berodde felet på "klamrarna". :)
av chrand
#621369
Jag har haft samma bekymmer. Dock så har det inte försvunnit mer än någon deciliter per gång.
Kontaktade volvo och de skulle provtrycka. Detta gjordes och teknikern konstaterade att det var en slang som var dålig.
Innan provtryckning så varnade han dock för att det förekommit att dessa motorer (T3/T4) har haft bekymmer med toppen, vilket resulterat i en isär plockning av motorn.
av danli
#621580
Har tänkt kolla med verkstaden kring min Kylväskanivå på V60.
Förra veckan så varnade bilen och jag öppnade huven och såg nivån låg precis under MIN nivå.
Okej tänkte jag och avsåg fylla på lite, men trots bilen varit avstängd över natten vart det tryck i systemet, och när jag började öppa steg vätske nivån upp till MAX nivån. Så det slutade men jag inte fyllde på något. Nu någon dag senare tittade jag och då var vätske nivå över MIN med ca 1 cm.

Bilen har knappt rullat sedan dess pga bla sjukdom.
Någon som har något tips innan jag pratar med verkstaden om beteendet?
av grålle1
#623819
chrand skrev:Jag har haft samma bekymmer. Dock så har det inte försvunnit mer än någon deciliter per gång.
Kontaktade volvo och de skulle provtrycka. Detta gjordes och teknikern konstaterade att det var en slang som var dålig.
Innan provtryckning så varnade han dock för att det förekommit att dessa motorer (T3/T4) har haft bekymmer med toppen, vilket resulterat i en isär plockning av motorn.
Vanligt på D3 motorer (INTE T3/T4) enligt min mek!?
av danli
#623913
Mitt problem var känt fel/miss. Saknades ett rör mellan kylaren och kärlet och övertryck skapades.
Skall vara ganska många bilar med detta.
av tunnis
#623964
Har fått samma felmeddelande och fel på min XC60 nu under sportlovet.
av matsa71
#623992
Samma beteende på min XC60 D5 2012
I mitt fall var det dock en slangklämma på baksidan av motorn som var taskigt dragen.
Hade bilen inne hos bilia och fick själv se hur det droppade när systemet trycksattes.
Tydligen en miss i monteringsrutinerna som drabbat flera 2012or
Tråkigt på en så pass ny bil, men fick kanonbra hjälp av Bilia så jag är nöjd.
Har hållt sig stabilt sen dess 2-3 veckor.
av MartinIor
#627577
Dom har kommit på en lösning för en vecka sedan. Dom fick riva hela toppen och byta packning samt bygga om en massa slangar.
Kontakta din volvo verkstad igen så ska du se att dom har en lösning nu.
Jag har en d3 förresten.
av umekille
#627582
Bekant har en 6år gammal volvo den börja imma o dålig värme
Han kan bara köra sin bil skruvar inget...den gick inte het men en verkstad
fick fylla på nästan hela kylsystemet med ny glykolvätska.Skall det kunnat dunsta
så mycket på 6-år? Edit:Påfyllningslocket var aldrig öppnat förräns nu på verkstan
sen bilen var nytillverkad.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]