Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFinne
#1273603
Jag tänkte skriva i denna tråd då jag har en bekant med ett snarlikt problem.

Bilen i fråga är en V70 2.4d årsmodell 2010. Första gången kylarvätska fick fyllas på var vid 200mil. Vid 1000mil togs kontakt med verkstaden, en fördröjning gjorde att topplockspackningen byttes först vid 1700mil (före sommaren 2018). Men fortfarande måste kylarvätska fyllas på, ca 2-3dl/400-500mil. Sammanlagt har det krävts påfyllning av kylarvätska 6 gånger. Annars fungerar bilen ok; förbrukningen är inte onormalt hög och det är inget problem med värmen. Dessutom har möjliga läckor kollats igenom, men inget fel har hittats.

Låter det här som en spricka i fodret?
av megadeath
#1273642
hm, fick du topplockspackningen bytt på garanti efter så många år? jag har samma problem, dock har jag lättat något på kylarlocket och säkrat locket i det läget.
xc60 2.4D d3 motor
av megadeath
#1273657
ja, lättar man något på locket minskar trycket, risken är dock att motorn går varm, finns ju fan ingen temp mätare på moderna bilar så när jag började experimentera använde jag mig av elm327 bildiagnosenhet plus smartphonen och en diagnosapp där man ser motortemperatur bl.a
av VolvoFinne
#1311438
VolvoFinne skrev: mån 08 okt 2018, 18:03 Jag tänkte skriva i denna tråd då jag har en bekant med ett snarlikt problem.

Bilen i fråga är en V70 2.4d årsmodell 2010. Första gången kylarvätska fick fyllas på var vid 200mil. Vid 1000mil togs kontakt med verkstaden, en fördröjning gjorde att topplockspackningen byttes först vid 1700mil (före sommaren 2018). Men fortfarande måste kylarvätska fyllas på, ca 2-3dl/400-500mil. Sammanlagt har det krävts påfyllning av kylarvätska 6 gånger. Annars fungerar bilen ok; förbrukningen är inte onormalt hög och det är inget problem med värmen. Dessutom har möjliga läckor kollats igenom, men inget fel har hittats.

Låter det här som en spricka i fodret?
Problemet blev till sist löst. Det var en läcka i vattenpumpen till tillsatsvärmaren.
av tjurre
#1312596
Igår kunde jag inte fjärrstarta min V60 d4 my16 med voc appen pga låg kylarvätska. Åkte till macken men allt såg bra ut. Var väldigt varmt o soligt där bilen stod. Nån annan som haft nåt liknande nån gång? Mvh
av klirre
#1312625
tjurre skrev: sön 21 apr 2019, 10:31 Igår kunde jag inte fjärrstarta min V60 d4 my16 med voc appen pga låg kylarvätska. Åkte till macken men allt såg bra ut. Var väldigt varmt o soligt där bilen stod. Nån annan som haft nåt liknande nån gång? Mvh
Jag hade inte litat på VOC, den rapporterar massa knas ibland. I förmiddags sa min att det var 1°C vid bilen (som stod i solen), termometern i skuggan vid huset visade 15° och displayen i bilen visade 26°.

Är i sydöstra Skåne så det kan knappast varit kallare än 5-6° i natt.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1312806
klirre skrev:
tjurre skrev: sön 21 apr 2019, 10:31 Igår kunde jag inte fjärrstarta min V60 d4 my16 med voc appen pga låg kylarvätska. Åkte till macken men allt såg bra ut. Var väldigt varmt o soligt där bilen stod. Nån annan som haft nåt liknande nån gång? Mvh
Jag hade inte litat på VOC, den rapporterar massa knas ibland. I förmiddags sa min att det var 1°C vid bilen (som stod i solen), termometern i skuggan vid huset visade 15° och displayen i bilen visade 26°.

Är i sydöstra Skåne så det kan knappast varit kallare än 5-6° i natt.
Temperaturen som visas i VOC är den som SMHI rapporterar i närheten av bilen. Har tyvärr inget med bilen att göra.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

av klirre
#1312821
svergie2 skrev: mån 22 apr 2019, 13:56
klirre skrev:
tjurre skrev: sön 21 apr 2019, 10:31 Igår kunde jag inte fjärrstarta min V60 d4 my16 med voc appen pga låg kylarvätska. Åkte till macken men allt såg bra ut. Var väldigt varmt o soligt där bilen stod. Nån annan som haft nåt liknande nån gång? Mvh
Jag hade inte litat på VOC, den rapporterar massa knas ibland. I förmiddags sa min att det var 1°C vid bilen (som stod i solen), termometern i skuggan vid huset visade 15° och displayen i bilen visade 26°.

Är i sydöstra Skåne så det kan knappast varit kallare än 5-6° i natt.
Temperaturen som visas i VOC är den som SMHI rapporterar i närheten av bilen. Har tyvärr inget med bilen att göra.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Ja då är jag inte förvånad att det inte stämmer, SMHI verkar bestå av en hög klåpare till meteorologer enligt mina erfarenheter. Varför kan inte bilen mäta temp med sensorn i backspegeln och förmedla via VOC istället för att förlita sig på tredje part?
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]