XC90_Executive skrev:Bilen är som topic; V60 T6 awd R-Design Polestar, /.../Verklig förbrukning blev 8,3l/100 km
-)
matzen10 skrev:Att XC med D5 når upp i nästan samma åtgång är dock lite förvånande. Eller har karossens form så stor betydelse för bränsleåtgången?
Antar att du menar XC70II jämfört med V60. Karossformen och frontarean bestämmer luftmotståndet. Erforderlig drivhjulseffekt för luftmotståndet ökar med kubiken på hastighetsökningen. Detta får stor betydelse för bränsleförbrukningen i höga hastigheter. TIll detta kommer att rullmotståndseffekten ökar proportionellt med hastigheten. Se diagram nedan på erforderlig drivhjulseffekt för följande karosser: V60, XC60, V70II, XC70II. Man kan tydligt se skillnad i erforderlig drivhjulseffekt mellan t.ex. V60 och XC70II där XC70II kräver högre erforderlig drivhjulseffekt. I 100 km/h kräver XC70II nästan 30% mer effekt än V60. Detta kan i stort sett radera ut den normala förbrukningsskillnaden mellan diesel- och bensinmotor. Högst erforderlig drivhjulseffekt av de jämförda bilarna kräver XC60.
Angående drivlineförluster: Volvo anger toppfarten för V70II T6 Auto 4WD till 250 km/h. Enligt diagrammet åtgår det drygt 250 hk för att övervinna luft- och rullmotstånd i den farten. Motorn ger som mest original 304 hk. Det innebär en drivlineförlust på ca 17%. Ett ganska troligt värde för Auto+4WD under fullbelastning. Av samma skäl har XC60 T6 Auto 4WD markant lägre toppfart än 250 km/h. Och V60 T6 borde lätt göra drygt 250 km/h men den är nog spärrad för att inte gå fortare. Allt förutsätter att utväxlingen är vald så att motorns varvtal för maxeffekten infaller i hastigheten där maxeffekten sammanfaller med erforderlig drivhjulseffekt+effektförlusterna.
Data som jag använt för ber. av luftmotståndseffekten:
Luftdensitet = 1,225 kg/m3
Frontarea och Cd:
V60 = 2,28 m2 och 0,29 medför CdA = 0,66 (lägst)
XC60 = 2,61 m2 och 0,35 medför CdA = 0,91 (högst)
V70II = 2,37 m2 och 0,31 medför CdA = 0,73
XC70II = 2,44 m2 och 0,35 medför CdA = 0,85
Data som jag använt för ber. av rullmotståndseffekten:
Tyngdacceleration = 9,82 m/s2
Fordonsvikt och Rullmotståndskoefficient
V60 = 1844 kg och 0,025
XC60 = 1961 kg och 0,030
V70II = 1952 kg och 0,025
XC70II = 1973 kg och 0,030
(Klicka för större bild)
Hur man räknar ut luft- och rullmotståndseffekt (samt en del annat) förklaras i tråden
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=76739