Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
#611706
Hittade den på AMS hemsida!

Auto motor & sport nr 15/2011: Duell Ferrari mot McLaren. Köpguide Volvo S/V60
I butik 14 juli 2011

Köpguide. Karosser, motorer, utrustning och priser - all info du behöver inför ett köp av Volvo S/V60.
av pakkan
#612078
Hej jag lånar tråden lite. Jag går i tankarna på att köpa en v60 och undrar då vilken motor som är lämpligast?
De motorer jag har tänkt på är T4F eller D3. Jag kör ungefär 2000-2500 mil om året så jag undrar om de lönar sig med diesel? Jag va och provkörde en D3 idag och tyckte att den gick bra. Hur är T4F jämfört i pigghet?
Användarvisningsbild
av meko
#612083
Har en T4F. Den går fin-fint! Blir garanterat billigare än en diesel om du inte kör mer än 2500 mil/år. Men det bästa du kan göra är ju att provköra! Då ger det sig själv vilken du föredrar! :wink:
Användarvisningsbild
av AndersN
#612139
Jag har kört Passat och 5000 mil per år tidigare men pga annan tjänst på jobbet så valde jag privatbil igen och
det blev en V60 D3 Ocean Race Automat. Gillar diesel och automat sedan mina Passatmil och jag gillar verkligen D3 an och den 5-cyl motorn och speciellt ljudet an 5:n. Vridmomentet är riktigt bra och jag längtar till jag får på sommardäcken. Givetvis skall man kolla vad som passar ens ekonomi men jag kan rekommendera D3:an och jag kör väl numera ca 2500 mil per år.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#612365
s6025t skrev:T4F ska ha service var 1500:e mil till skillnad mot D3 som har 3000 mil så den måste servas oftare eftersom du kör mer än 1500/år
Eller inom tidsramen som är ett år, vilket i detta fallet innebär var 2500e mil på D3 och var 1500e för T4F, slå ut servicekostnaden på det antal år du tror du skall behålla bilen.
av Lövet
#612417
Det intressantaste med den artikeln är att det skiljer 7cl(!) mellan DRIVe och D3 i blandad körning.

Den imponerar inte nämnvärt D2an, framförallt inte när man ser i andra trådar hur många som har problem med den.
av viktore
#612431
andreas_lofgren skrev:Det intressantaste med den artikeln är att det skiljer 7cl(!) mellan DRIVe och D3 i blandad körning.

Den imponerar inte nämnvärt D2an, framförallt inte när man ser i andra trådar hur många som har problem med den.
Även intressant att se skillnaden i prestandamätningarna, synnerhet intervallet 0-140km/h. DRIVe behöver 12s mer än D3 till 140.. :-O)
12s i det intervallet är en _evighet_. Nog för att man har olika preferenser och DRIVE's miljöbilsklassning i all ära.. men den ger ju överhuvudtaget ingen prestanda för slantarna, speciellt inte om man jämför med D5 manuell som inte drar mer än en D3a.
Användarvisningsbild
av PaNi
#612451
Dessutom är ju D3/D5 "lokalproducerade" (i Skövde). Min fru väljer alltid lokalproducerat när hon handlar grönsaker, så jag gör det också när det är dags att byta bil. :D

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]