Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christerv70
Hej!

Ville dela med mig av erfarenheter från min nya bil.
Bytte i nov min v70 2,5ft polestar mot en V60 T6 AWD. Var väl egentligen inget fel på v70:n men efter tidigare vintrar så kände jag att awd är ett måste. Mina största farhågor mot v60 var utrymme och komfort/ljudnivå.
Utrymmena tycker jag är fullt tillräckliga mina barn är 8 och 6år så jag har inga vagnar el dyl som ska in. För det mesta åker jag dessutom själv, så bilen och dess utrymmen passar mig jättebra.
Komforten är också mycket bra, nu sitter det visserligen 17" dubbfria vinterdäck på, men jag upplever den som likvärdig v70(jag har laminerat glas).
Ljudnivån är inget som stör mig iallafall, får väl se när 18" åker på.

Sen så är det en helt annan körupplevelse jämfört med 2,5ft. Den starka motorn och progressiva servon gör bilen mycket komfortabel. Med s-läget i så sticker bilen iväg riktigt bra och man lämnar det mesta bakom sig :D . Bilen känns superstark på nästan alla varvtal. Har hittils dragit ca 1,2 l/mil.

Sen så är det så mycket teknik som jag gillar, VOC, rti, driver support, bränsledriven värmare. Hela Sensus är ett enormt lyft jämfört med det som satt i v70(my10).

Kort sagt så är jag mycket nöjd med v60:n och kan verkligen rekommendera den.

Hälsn
//Christer
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är en fantastisk bil V60 T6, faktiskt den mest underhållande "standardbil" jag kört. Det sättet den driver runt bakdelen runt kurvor när man pressar den skapar ett enormt begär efter nästa kurva:)

Du måste ha kört den ganska hårt för att snitta 1.2L/mil hittils va? Jag ligger under det med min XC60 och den är ju både högre/tyngre/större och har dessutom den äldre T6 motorn vilken sörplar lite mer..

/Martin
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag hade tänkt att beställa en Black R men ville ha lite grejer från fabrik som saknades på den, så jag beställde en V60 T6 R-design istället. Givetvis med Polestar! Har alla tillval och bilen går som en dröm! Har kört ca 140 mil på ca tre veckor och snittar 1,3l/mil (mätt vid pump). Bara stadskörning och tung gasfot med S-läget 90% av tiden!

Kan meddela att allt är utmärkt även med 18", för jag har 235/40 18" Hakka R med Fortuna Diamond Cut på min!

Testade köra en lite lugnare runda på lite blandad landsväg, stad, motorväg och slutade på ca 0,8. Ren landsväg går den riktigt snålt!

Färddatorn visar 0,9 i 140km/h.
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]