Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bupsen
Jag ska sätta på en dragkrok på bilen och då undrar jag om det är någon som vet vart man kan köpa det förutom på Volvo.
Jag köpte en dragkrok till min gamla V70N och den var halva priset på hos meca men dom verkar inte ha någon till xc60.
Någon här som har eftermonterat dragkrok till sin xc60 ? om så är fallet vad kostade det.
av KajJacob
Inte för att vara oförskämd men du har köpt dig en ny xc60 d3 awd för xxxxxxx antal kronor och nu tänker du snåla till det och köpa ett drag från MECA. Varför?
av eseaese
Måste det inte programeras om en del vid montering av dragkrok också så besök hos Volvo blir nödvändigt ändå?
Användarvisningsbild
av Gurra82
KajJacob skrev:Inte för att vara oförskämd men du har köpt dig en ny xc60 d3 awd för xxxxxxx antal kronor och nu tänker du snåla till det och köpa ett drag från MECA. Varför?
bara för att man har råd att köpa en xc60 så behöver man ju inte kasta pengar i onödan på Volvo.
Användarvisningsbild
av MartinS
KajJacob skrev:Inte för att vara oförskämd men du har köpt dig en ny xc60 d3 awd för xxxxxxx antal kronor och nu tänker du snåla till det och köpa ett drag från MECA. Varför?
1000 spänn är väl alltid tusen spänn oavsett hur mycket du spenderat innan?

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Inkopplingen av det elektriska sker numera med en så kallad Trailer Module (TRM). För att det ska fungera ska programvaran uppdateras i bilen, så till Volvo får man åka ändå. Dessutom ska man ha tag i denna trailer module också. Vet inte om sådana finns från tredje part också. Men man kan förstås ha monterat drag från annat håll för det.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag vet ju vad jag hade gjort. Bett återförsäljaren sätta på draget innan leverans. Allt färdigt besiktigat och klart. Kostar säker inte mer än något annat extra du beställt.
av JimmyK
bupsen skrev:Jag ska sätta på en dragkrok på bilen och då undrar jag om det är någon som vet vart man kan köpa det förutom på Volvo.
Jag köpte en dragkrok till min gamla V70N och den var halva priset på hos meca men dom verkar inte ha någon till xc60.
Någon här som har eftermonterat dragkrok till sin xc60 ? om så är fallet vad kostade det.
Jag köpte ett delbar Volvo orginaldrag, trm och kabelsats för 2900kr på Jb bildemontering, Bilen hade rullat 500mil som den suttit på. Sen monterade jag den själv och åkte till Volvo och fick programvaran laddad för 500kr.

Här är några alternativ
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22550914
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22547199
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21127415
av rojo8515
Det finns ju ingen "volvo original" dragkrok. Volvoverkstaden köper in en krok från någon tillverkare och monterar den.
Då det skiljer en hel del men olika krokar så säg till vilket fabrikat du vill ha på bilen. Thule har en fin krok om du väljer fast drag, den sticker inte ut så långt. Fast det kan ju vara en nackdel om du ofta ska koppla på och av släpet. Det är lätt att få märken och skador på kofångaren när kulan sitter så nära.
Användarvisningsbild
av apersson850
Krokar som inte sticker ut så långt kan också ibland vara problematiska om man ska koppla på ett släp som har kulhandske med svängningsdämpare. En sådan är en hel del bredare än en vanlig kulhandske, så den kan ta i stötfångaren när man svänger.

Ska man definiera allt som tillverkas av underleverantörer som icke-original, då finns det inte mycket som är original.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.