Sida 1 av 2

Serviceåtgärd A89253

Postat: sön 30 okt 2011, 21:20
av irie
Så har man då fått hem ett brev angående ett fel på bilen som behöver åtgärdas.

Gäller:
Ett begränsat antal S80, S60, V60, XC60, XC70 och V70 av modellår 2011, försedda med bränsledriven värmare och Volvo On Call.

Problem:
Funktionen för fjärraktivering av den bränsledrivna värmaren kan misslyckas med att starta värmaren p.g.a. ett mjukvarufel.

Vad som förvånar mig är att det står att Volvo rekommenderar att man inte använder fjärraktivering av värmaren (värmarens timer- och direktstartfunktion påverkas inte och kan användas som vanligt).

Ett mjukvarufel som kan orsaka att fjärraktiveringen misslyckas låter inte speciellt allvarligt, mer en utebliven funktion. Undrar varför man skickar ut brev om detta, borde väl räcka med en Service Bulletin till verkstäderna så dom vet vad dom ska göra när kunden kommer in och klagar på att det inte går att aktivera värmaren med SMS.

Någon som har en kvalificerad gissning, eller rent av vet, varför man väljer att informera via brev?

I mitt fall gäller serviceåtgärden en V60 D5 MY11.

Re: Serviceåtgärd A89253

Postat: sön 30 okt 2011, 21:59
av Psyko
Kanske för att det kan ta ett år innan bilen kommer in på verkstan.

Dessutom är ju detta en komfortfunktion som inte fungerar och då
är det ju bättre att Volvo är proaktiva så att felet blir åtgärdat (kanske)
innan kunden ens märker att felet finns

Serviceåtgärd A89253

Postat: sön 30 okt 2011, 22:42
av irie
Psyko skrev:Kanske för att det kan ta ett år innan bilen kommer in på verkstan.

Dessutom är ju detta en komfortfunktion som inte fungerar och då
är det ju bättre att Volvo är proaktiva så att felet blir åtgärdat (kanske)
innan kunden ens märker att felet finns
Är självklart tacksam att Volvo fixar problem som dom känner till, det betyder att man tar hand om sina kunder. Det jag reagerade på är att man valt att informera om detta fel som inte behöver dyka upp på min bil (man skrev i brevet att fjärraktiveringen kan misslyckas, inte att den alltid misslyckas).
Har själv jobbat med denna typ av åtgärd och ett problem av denna typ brukar lösas med antingen en servicekampanj (som åtgärdas vid nästa service eller när kunden kommer in) alternativt med en Service Bulletin (där kunden inte blir informerad i förtid).

Re: Serviceåtgärd A89253

Postat: mån 31 okt 2011, 17:25
av Psyko
Jag har tolkat det som att funktionen INTE fungerar på dessa bilar
som återkallningen gäller. Säkert en av anledningarna till att
man kallar in bilarna direkt istället för att vänta tills bilen kommer in.

Det är ju en klar fördel både för kunden och för Åf att Volvo är
så här aktiva,Åf slipper leta efter ett fel man inte kommer kunna hitta
eftersom det är mjukvarurelaterat och kunden kanske inte ens hinner upptäcka att han
har ett problem med funktionen = Alla nöjda :lol:

Re: Serviceåtgärd A89253

Postat: mån 31 okt 2011, 18:27
av irie
Psyko skrev:Jag har tolkat det som att funktionen INTE fungerar på dessa bilar
som återkallningen gäller. Säkert en av anledningarna till att
man kallar in bilarna direkt istället för att vänta tills bilen kommer in.

Det är ju en klar fördel både för kunden och för Åf att Volvo är
så här aktiva,Åf slipper leta efter ett fel man inte kommer kunna hitta
eftersom det är mjukvarurelaterat och kunden kanske inte ens hinner upptäcka att han
har ett problem med funktionen = Alla nöjda :lol:
Jag tolkade annorlunda då det står att fjärraktiveringen kan misslyckas.
Att Volvo dessutom rekommenderar att man inte använder fjärraktivering tyder på ett allvarligare fel (därav brevet). Får känslan av att man "mörkar" lite för hade det bara varit att just den funktionen uteblev så hade man inte skickat ut brev till kunderna (det kostar mycket att åtgärda alla bilar fast inte alla får problemet).

En Service Bulletin till ÅF hade löst problemet med onödig felsökning, dessutom så hade man bara behövt programmera om för dom kunder som har problemet (vilket stöder min teori om att man "mörkar" då det inte finns någon anledning att reparera bilar som inte har symptomen).

Hur som helst så ska jag till verkstaden den 9:e för omprogrammering (har inte haft felet men blir lite reserverad när man avråder från användande).

Re: Serviceåtgärd A89253

Postat: mån 31 okt 2011, 21:45
av apersson850
Det är kanske så att den sprutar in diesel som inte tänder, och så kan det bli nåt dumt av det?

Serviceåtgärd A89253

Postat: tis 01 nov 2011, 17:21
av irie
apersson850 skrev:Det är kanske så att den sprutar in diesel som inte tänder, och så kan det bli nåt dumt av det?
Låter som en möjlig förklaring som rättfärdigar ett utskick till kund, vi får se vad verkstaden säger nästa vecka när jag ska dit.

Re: Serviceåtgärd A89253

Postat: fre 04 nov 2011, 09:33
av Guru
Känner inte till orsaken till detta fel och det kanske inte ens är relevant. Men om värmaren misslyckas med att starta x-antal gånger i rad så blockeras den och ÅF måste återställa den innan den går igen. Kanske är det detta som kan hända, att värmarfunktionen riskerar att utebli och att man därför avråder till att använda denna funktion.

Re: Serviceåtgärd A89253

Postat: mån 07 nov 2011, 19:52
av Honke
Jag fick oxå detta brevet och tänkte ringa o boka tid imorgon, för min har "klickat" ett par ggr.
Har man rätt till lånebil när bilen ska in för sånt här?

Re: Serviceåtgärd A89253

Postat: tis 08 nov 2011, 12:01
av svensen
Jeg hadde min XC60 MY11B til sin første service for en uke siden. Frem til denne servicen hadde fjernstart av varmeren fungert perfekt – hver eneste gang. Som en del av Volvo 2.0-servicen, ble A89253 lastet opp til bilen. Etter det fungerer ikke lenger fjernstart!!! (Men varmeren lar seg starte fra bilen). Skal på verksted i morgen.

Mvh Sven