kave skrev:Jag tycker bara automatlådan ihop med D5 är sååå tråkig. Den låter motorn varva för mycket.
Är inte de fixat på nyare årsmodeller (antar att du kör 2009) ? Min V60 T6 (testade även D5 med samma resultat innan köp) är
snabb på att växla upp och hänger kvar med lock-up:en i ner till c:a 1300 v/min om man är förskiktig med gaspedalen.
Nu måste man i med sportläget för att få den ligga kvar på låg växel, och vara snabb med nerväxlingar. Tack gode gud
för det manuella sportläget i stället för den adaptiva skiten i den 5-växlade jag hade tidigare, vi hade väldigt olika uppfattning
om när jag ville köra "sportigt".
Att tro att T6:an skall dra ungefär som en D5 är nog lite av önsketänkande dock :) I vilket fall som helst så är ju en rak bensinsexa
så mycket mer sofistikerad i gången än dieselfemmorna, så jag skiter i förbrukningen, och med mina 1200 mil / år är det inga stora pengar.
Har kört c:a 180 mil med min nu, mestadels ganska försiktigt, "blandad körning" och jag ligger på 10.3 l/100km på färddatorn nu, kanske några cl. mer i verkligheten.
Min V40 2.0t drog ungeför 9.0 l/100km vid samma körning, och med tanke på att det skiljer 450 kg, fyrhjulsdrift, 2 extra cylindrar och bra mycket mer effekt
är det inte så illa tycker jag.
Klart du skall köpa T6, någon måste ju klimatkompensera för alla miljöbilarna!