Sida 1 av 2

EN fråga om ACC

Postat: tor 01 sep 2011, 01:02
av Friman
I väntan på min nya S60 har jag "torrsimmat" en del genom att läsa instruktionsboken till nyss nämda bil.

Jag börjar få grepp om det mesta men det finns ett avsnitt i beskrivningen av ACC'n som är lätt förbryllande:

Ställa in tidsavstånd
Olika tidsavstånd till framförvarande fordon kan väljas och visas i displayen som 1–5 stycken horisontella streck –
ju fler streck desto längre tidsavstånd.

Ett streck motsvarar ca 1 sekund, 5 streck ca 2,5 sekund.

Jag vet inte om mina räknekunskaper har degenererats till en 4-årings nivå på sistone.... men borde inte 5 streck motsvara 5 sekunder?

Ni som har testat detta i verkligheten: vad är det som gäller?

/Ove

Re: Re: EN fråga om ACC

Postat: tor 01 sep 2011, 07:20
av 2444ever
Friman skrev: ...
Ett streck motsvarar ca 1 sekund, 5 streck ca 2,5 sekund.
...
/Ove
"ett streck" är inte i betydelsen "varje streck".
Har ingen erfarenhet av ACC, men vad jag läst här så verkar det stämma ganska bra.

Re: EN fråga om ACC

Postat: tor 01 sep 2011, 08:16
av Steff 99
Det är mer så att strecken motsvarar ett schematiskt avstånd, även hastigheten är av betydelse hur stort avstånd varje streck ger.
Vid hög fart blir avståndet per streck längre än vid låg fart. så det stämmer att avståndet är tidsberoende.
Det enda är att testa sig fram där man tycker avståndet är anpassat efter trafiken.
Jag brukar ha två streck , det ger ett ganska bra avstånd...enligt mitt tycke.

Re: EN fråga om ACC

Postat: tor 01 sep 2011, 09:52
av apersson850
Nej, det ska tolkas som att du kan ställa tidsavståndet mellan 1 och 2,5 sekunder, och detta inställningsområde representeras av ett till fem streck.
Jag brukar köra med fyra streck, tycker det ger ett rimligt avstånd. Vid några få tillfällen, i områden med låg hastighet och tät trafik (samhällen), har jag gått ner till tre streck. Luckan tar mindre plats på vägen då.
I riktigt hög fart, över svensk motorvägsfart, kan luckan krympa, då radarns räckvidd inte alltid motsvarar 2,5 sekunder. Åtminstone inte när det gäller att upptäcka ett fordon, även om den kanske gör det när det gäller att följa fordonet.

Rent allmänt fungerar ACC nästan kusligt bra. Man kan följa fordon runt cirkulationsplatser, som ligger på 90-vägar, utan att röra mer än ratten. Endast på kurviga mindre landsvägar kan man få lite problem, då radarn kan tappa bort fordonet framför i svängarna. Men man lär sig kvickt hur man ska styra för att hjälpa den på traven, och då går i regel även sådan körning smidigt.

Re: EN fråga om ACC

Postat: tor 01 sep 2011, 12:09
av Friman
Då jag hade Tresekundersregeln i mitt huvud kunde jag inte få ihop det hela - men nu vet jag.

Tack för alla klargörande svar!

/Ove

Re: EN fråga om ACC

Postat: tor 01 sep 2011, 13:34
av MartinS
Fem streck låter i teorin bra men i verkligheten kör du nog gärna med ~2-3 streck. Det gör jag och jag håller änmdå ganska långa avstånd jämfört med mina mottrafikanter.

/Martin

Re: EN fråga om ACC

Postat: tor 01 sep 2011, 13:43
av Tobbev
Ligger man och kör med 5 streck så kommer garanterat någon annan klämma sig in i mellanrummet framför din bil. Jag kör normalt med 2 streck.

Re: EN fråga om ACC

Postat: tor 01 sep 2011, 14:03
av mikebike
Tobbev skrev:Ligger man och kör med 5 streck så kommer garanterat någon annan klämma sig in i mellanrummet framför din bil. Jag kör normalt med 2 streck.
Stockholm (Essingeleden) = 2 streck. I landsorten kör jag med 3 eller 4.

Re: EN fråga om ACC

Postat: tor 01 sep 2011, 14:14
av Tobbev
Ja, 2 streck gäller mest tät trafik i Göteborg. På landsväg så brukar jag också öka till 3 eller 4, aldrig 5.

Re: EN fråga om ACC

Postat: fre 02 sep 2011, 09:53
av apersson850
Jag kör ju huvuddelen av mitt åkande i trafik som inte är tillnärmelsevis så hopgrötad som i Stockholm eller Göteborg, så det är inte konstigt att fyra streck fungerar bra för mig.