Sida 1 av 3

Stortest "4wheel drive" (XC60)

Postat: ons 31 aug 2011, 12:19
av Herkulez
Någon som har läst stortestet i 4WHEEL DRIVE där man testar de suvar som sålt mest den senaste tiden?

Bilarna som testades: Skoda Yeti, Kia Sportage, Subaru Forester, BMW X1, Ford Kuga, Hyundai ix35, Honda cr-v, VW Tiguan, Nissan Qashqai, XC60 r-design 20" MY12 215hk.

Betyg 1-10 i följande kategorier: Chassi, Kaross, Motor, Transmission, Utrustning, Komfort, Vägegenskaper, I terräng, Ekonomi.

Åker själv XC60 men anser mig inte speciellt färgad när det gäller bilval. Volvo är inte BÄST men det är bra bil i det stora hela.

Men efter att ha läst hela testet så försvinner trovärdigheten för hela testet ganska snabbt. Själva texterna där de redogör och skriver om varje bil är en sak. Men när de kommer till slut summering (betyg) och teknisk data falerar allt enligt mig och därmed trovärdigheten. Är lite irreterande när de slarvar samtidigt som de har (motorjounalister) sådan makt.

Här kommer lite smått å gott. I texten lyfter de fram komforten i XC60:n för att sedan ge den betyget 5/10 och därmed sämst komfort av alla testade ?:-/ Vägegenskaper betyg 5/10 som tillsammans med några andra var sämst i gänget :?:

Vidare blir XC60:n rejält frånåkt 70-110 km/h av både nissan och skodan. Felskrivet...javisst men det är ju inte det enda. Vägskatt XC60 5811kr. Vad har dom fått den siffran ifrån....har dom googlat fram en my09 eller ?:-/
Vad är det som stämmer igentligen av de data som dom presenterar?

Nåja! Vid körning på bana så fick XC60:n kast i sidled vid gaspådrag ur kurva (på ojämt underlag med 20"). Är det någon med en XC60 här på forumet som har lyckats med det 8)

Skulle vara kul å höra om det är några fler som läst testet och i så fall vad ni tycker.

Glömde nämna att skodan vann testet :-)-) XC60:n slutade i botten träsket och blev 7:a :roll:

Re: Stortest "4wheel drive" (XC60)

Postat: ons 31 aug 2011, 12:44
av Qualia
Med andra ord ska man köpa en Kia iställe för xc60..om man följer deras test..Dock skumt att den kom sist i testet..
Jag är som sagt nöjd med min bil..

Re: Stortest "4wheel drive" (XC60)

Postat: ons 31 aug 2011, 13:20
av Steff 99
Har Robert Collin börjat på 4WHEEL DRIVE ?:-/

Re: Stortest "4wheel drive" (XC60)

Postat: ons 31 aug 2011, 14:36
av Lövet
V60D5 AWD (som ju har precis samma drivlina) vann tyska Automotorsports stora 4wd vintertest i år. Med tanke på hur de normalt brukar föredra tyska bilar så misstänker jag att Volvo håller hög klass på det här. Synd bara att man inte kan koppla ur DSTC.

Re: Stortest "4wheel drive" (XC60)

Postat: ons 31 aug 2011, 15:17
av apersson850
Det går att koppla ur en del och minska på en annan av de tre delar som utgör DSTC. I alla fall i min XC70, och det är nog likadant i V60 och XC60.

Re: Stortest "4wheel drive" (XC60)

Postat: ons 31 aug 2011, 15:22
av petkas
har provkörd Kia Sportage o kan bara säga att XC60 o KIA kommer inte ens från samma planet,o nu pratar jag inte till KIAS fördel.

Re: Stortest "4wheel drive" (XC60)

Postat: ons 31 aug 2011, 15:34
av Lövet
apersson850 skrev:Det går att koppla ur en del och minska på en annan av de tre delar som utgör DSTC. I alla fall i min XC70, och det är nog likadant i V60 och XC60.
Den är alltid på även "urkopplad" tillräckligt mycket för att det ska störa mig.

Re: Stortest "4wheel drive" (XC60)

Postat: ons 31 aug 2011, 16:28
av na96gen
Var det att man dubblade Yetins poäng eftersom två kostar som en XC60.. :wink:

Re: Stortest "4wheel drive" (XC60)

Postat: ons 31 aug 2011, 19:10
av apersson850
andreas_lofgren skrev:Den är alltid på även "urkopplad" tillräckligt mycket för att det ska störa mig.
Nu har det kanske inte direkt med den här tråden att göra, men jag är ändå nyfiken på i vilka situationer det stör dig?
Nu har jag inte hunnit med någon vinter än, eftersom jag köpte min XC70 för några månader sedan, men det jag har provat på "halt" underlag (grus) så kan jag ställa upp så det yr ikring utan att antisladd lägger sig i, om jag ställer den i läget DSTC SPORT och styr mot i svängen. Vilket jag ändå måste göra under sådana förhållanden, om jag ska komma dit jag vill. Däremot gick den i ingrepp vid något tillfälle när jag provade att släppa på allting och bara styra rakt fram, mitt i sladden. Vilket verkar rimligt, för då har ju föraren klart visat att han har gett upp. Under normal sommarkörning har det hittills aldrig gripit in.

Den enda anledning jag haft till att reducera DSTC, alltså gå över till DSTC SPORT, var när det slirade för mycket i en knottrig och brant backe, så motorns dragkraft reducerades av antispinnsystemet. I sportläget tillät den tillräckligt gaspådrag för att bilen skulle slira sig uppför backen.

Re: Stortest "4wheel drive" (XC60)

Postat: ons 31 aug 2011, 19:30
av rojo8515
Jag förundras ofta över vilka egenskaper biltestarna värderar på de bilar som testas. Själv har jag helt andra värderingar på vad som är viktiga egenskaper. Det skiljer ju lite mellan olika motorjournalister men de flesta verkar samarbeta och skriva artiklarna för många tidningar och i flera länder.