Moderator: Moderatorer

#1177814
Sov en timme och låg sedan vaken och lyssnade på de förbannade fåglarna som började kvittra vid 04.
Klev upp 07:00 och insåg att jag var ledig så jag kastade mig in i bilen och åkte till jobbet där det finns en spolplatta.
Har köpt utbytes silikonblad till torkarna på Ebay för 45:- som jag bytte till.
Utbytes i gummi kostar 9:- för en uppsättning ink. frakt vilket kommer att hamna på andra uppsättningen torkare.
Snäpp loss ena ändstycket och smörj med diskmedel så får man nytt gummit på plats lätt. Lite pill men värt det.
Ner i motorrummet och avfetta/schampo på utvalda delar och en avspolning så såg det bra ut.
Sedan blev det avfettning, schamponering, svampning och fram med Sonax sprayvax (för oss lata) och gnugga sig svettig tills grisen blänkte.
När jag var nöjd så blev det en grundlig rengöring av samtliga rutor och en behandling med Aquapel.

Imponerad över hur mycket bättre min bil blev med Sonax istället för Turtles sprayvax.
Tro att det beror på att jag har en solid röd bil som man märker skillnad.
#1178067
Har vart ifrån bilen 8.5 timmar idag då den vart inne på Polestaruppgradering, denna gång fjädrar och dämpare.

Mjukvara - check
  • | VEA T5 245 hk / 350 nm -> 253 hk / 400 nm
Insug/Utblås - check
  • 2.5” exhaust
    | High flow system
    | Stainless steel
    | Twin tail pipes
    | 10% less back pressure at 300hp air flow
    | Sportier sound note
  • Sports air filter
    | 10% less air pressure drop at 300hp air flow
    | Improved response and power
  • Diffusor
    | Twin pipe Polestar diffusor to match exhaust
  • Power and torque increase
    | No official numbers are released, since it varies pending on model, specification, etc.
    | Sport air filter and exhaust are well known upgrades which improve response and performance.
Dämpare/fjädrar - check
  • Springs
    | 15-25% stiffer than Volvo sport chassis
    | 2 different spring rates per axle to cover light and heavy version
    | V40 -10mm
    | S/V60 -5mm
    | XC60 -10mm front and -25mm rear
    | Coated Polestar blue
  • Sport chock absorber
    | Higher performance, not compromising long haul comfort
    | 15-25% increased damping force compared to Volvo sport chassis
    | Based on OEM supplier, uniquely developed by Polestar Tenneco produces the dampers for V40 and BWI for S/V/XC60.
  • Front strut bar
    | Improved steering response
    | Only for S/V60
(beklagar kvalitén på bilderna, riktigt tokkomprimerade efter uppladdning)
Gamla fjädrar/dämpare, väger bly , speciellt när dom ska upp för trapporna :evil:
Bild

P* rebel blue coatade fjädrar
Bild

Syns knappt om man inte ligger faceplantad i asfalten
Bild

Slutresultat (något sänkt)
Bild

Kan tillägga att P* chassipaketet (jämfört med sportchassit) niger betydligt mindre vid gas/broms/sväng samt bidrar till lättare och snabbare respons när man vrider på ratten. I cirkulationsplatser ligger åbäket som tapetklister oavsett hur många varv man tar. Kännbart stelare än sportdämparna och verkar dessutom anpassa sig efter vägen betydligt snabbare utan att det känns speciellt stötigt. För 10k inkl. hjulinställning (kampanj) så är det ett givet köp för alla som gillar gokartstyrning på en bil på 1800 kg...

Nu syns inte utblåset (+ insug) speciellt på dessa bilder, om någon är intresserad så ger det ganska mycket bättre gasrespons, lägre soppaförbrukning och självklart ett helt annat ljud (se nedan). Detta upplever jag sittandes framför ratten (vågar inte ens lyssna från utsidan). (På morgonen vill man begå självmord och på kvällen sitter man med jokersmile :shock: )
  • vid kallstart (runt 10 sek) hör man högt metalliskt ljud (och då menar jag högt!)
  • vid tomgång mullrar den lågfrekventa basen med lagom volym (hör den svagt från sidorna och mer baktill)
  • vid 30-50 kmh (minimal gas) så hör man mestadels det metalliska ljudet (åt det höga hållet)
  • lätt gas mellan 1500-2000rpm är det riktigt brutal lågfrekvent bas (åt det höga hållet)
  • sedan kommer det bästa ljudet, "wrrrroooomm" med den bästa mixen av volym, bas och metalliskt
  • på motorvägen runt 110 (under 2000 rpm) så hör man basen svagt (mer i uppförslut), över 120 så byter den ton och vägljudet tar över
  • klarare ljud från insug vid gaspådrag och när turbon släpper på trycket
(beklagar ljudkvalitén, antik telefon i bröstfickan)
[youtube]SXBKalZWfEU[/youtube]
Senast redigerad av 1 DaltonSleeper, redigerad totalt 0 gånger.
#1178097
Fasiken va nice Dalton! Undra om inte bilen kommer sjunka ytterligare lite efter ett par körda mil. Osäker på hur det är här eftersom dämparna är anpassade för fjädrarna men ja, den kanske ser ännu råare ut efter ett tag. :D
För 10k var det alltså värt det, hade det varit värt det för normalpriset?

(Ja, jag är avis)
#1178102
grillchips skrev: För 10k var det alltså värt det, hade det varit värt det för normalpriset?
  • Hade jag skaffat det för normalpriset - Ja, så småning om
  • Hade det varit värt det för normalpriset - Ja, då jag prioriterar körglädje över allt annat och kan i princip kasta hur mycket kosing som helst på det. Dock hade jag avstått om ekonomin var begränsad
#1178126
Inte idag, men i helgen:
Fortsatt arbetet med att rensa...
Bilagor
IMG_9077.JPG
tagit bort V O L V O emblemet..
IMG_9077.JPG (1003.8 KiB) Visad 7084 gånger
#1178132
grålle1 skrev:Inte idag, men i helgen:
Fortsatt arbetet med att rensa...
Nu gillar jag iof emblem men det där var rätt snyggt :)

Byta till kromade lampor i blinkersen sen? :-)-)
#1178194
Micce1980 skrev: Nu gillar jag iof emblem men det där var rätt snyggt :)

Byta till kromade lampor i blinkersen sen? :-)-)
Tackar, Ja Philips Silvervision var planen (också en standard-mod) MEN, kollade lite och det verkar ju inte bättre än att man måste demontera hela baklampan (glas+insats).. eller riva halva inredningen för att komma åt att byta glödlampan... kan nån bekräfta/dementera? Jag har som sagt inte kollat så noga, lyfte bara luckan som är där för at byta lampa och då såg det ut som att man bara når backlampan där!?
#1178195
SBergdahl skrev:Vad är det för tejp du har till nummerskylten? Lite sugen på att göra detsamma men vill ju inte att den ska lossna :)
Jag körde med Stokkes tejp avsedd att limma speglar på kakel i badrum med.... har haft tejpade skyltar på många bilar, med gott resultat (aldrig lossnat hittills). Det som var lite speciellt bak på XC60'n var att det var inte "plant"... en upphöjning på mitten vilket gjorde att jag fick ta två lager tejp i ovankant och använda en lite tjockare tejp (sån tejp med skumkärna som bygger nån milimeter)... körde samma fram, men bara ett lager. Och så böja till skyltarna så de följer formen på bilen bra, samt se till så att det inte "skaver" (= fila till något hörn eventuellt)
  • 1
  • 752
  • 753
  • 754
  • 755
  • 756
  • 1852

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]