Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#554547
Jag har lite problem med min nyinköpta XC60 MY2009, köpt privat med blocketgaranti vilken jag misstänker inte täcker läckage.

Bilen i fråga har panoramatak och när det regnar droppar det lite vatten ner antingen från obd uttaget eller en gång har det kommit ner från takkonsolen några droppar. Beroende på hur bilen lutar kommer det ut på olika ställen, står den lutad med passagerarsidan neråt kommer det vid takkonsollen och står den rakt rinner det ner på insidan A-stolpen och ut på golvet.

Jag har tagit loss lite paneler/lister och hällt vatten på olika håll men jag får det inte att läcka vid mina försök.

Någon som har några tips eller om någon hört talas om något vanligt fel? Jag har fått tid på verkstaden den 22:a men det är ju rätt trist att inte kunna använda bilen innan dess.

/Martin
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
av bupsen
#554604
Är rutan bytt på bilen ?
Ett bra sätt är att hälla diskmedelsvatten runt rutan och blåsa med högtryck på insidan längs rutan. Om det läker så kommer det vissa sig ganska tydligt. prova detta och se om du får några svar.

VAD DU ÄN GÖR SÅ TÄTA INTE MED SILECON OM DU HITTAR FELET.
Användarvisningsbild
av MartinS
#554627
Tack för tipset, testade men det verkar tätt runt rutan.

Jag har ju tidigare provat så avrinningen från panoramataket fungerar men nu gjorde jag ett längre test, jag öppnade luckan, lade trädgårdsslangen i "avrinningsfacket" på förarsaidan och lät det porla sakta. Efter någon minut eller kanske till och med två så kom vattnet via A-stolpen. Det porlade friskt hela tiden under bilen från avrinningen men det verkar som det kan va något litet läckage på avrinningen, kanske vid anslutningen mellan slang och "facket" vilket gör att lite vatten letar sig ner mot A-stolpen.

En liten bit på väg i allafall.

Ingen som vet hur man får ner innertaket i framkant? Jag provade att ta bort handtag och solskydd men taket rörde sig inte en millimeter nedåt för det.

Kul med ny bil ;-)

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
#555773
En konstruktionsmiss tillsammans med klåfingrig dotter VERKAR vara anledningen till "läckaget".

Det är tydligen väldigt roligt att öppna takluckan mellan skurarna om man 8år och sitter bredvid när man kör. Resultatet är att vatten som ligger på luckan då rinner ner framme till vänster innanför avrinningsskyddet, vilket då letar sig antingen mot takkonsolen eller ner i astolpen beroende på bilens lutning. Jag tycker det är en liten miss att vattnet tar den vägen, jag kan förstå om det droppar ner lite i huvudet på en om man öppnar med vatten på luckan men att allt vatten på luckan istället letar sig mot ett hörn där det åker ner på ovansidan innertaket är ju lite dumt.

Jag hoppas mina tester och slutsatser är riktiga, så det inte är något egentlig fel utan "by design".

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
#556036
Dagens regn visade att jag tyvärrr hade fel.

Jag har nog testat allt jag kan nu utan att komma fram till var det läcker, nu får bilen bli strandad i garaget tills verkstaden har tid att titta på det. Trist som f-n.

Möjligen blir den tät när jag tejpar takluckan, men avrinningen verkar fungera som den skall och det är lite svårt att testa då det endast verkar läcka in när det regnar, inte när jag spolar vatten.

//Martin

/Martin
av Kaikraft
#650102
Har precis skaffat en likadan bil och verkar ha fått samma problem med läckande soltak. Det droppade från skarven mellan innertaket och manöverkonsollen för takluckan/ innerbelysningen (enligt rapport från frun, har inte sett detta själv ännu) efter ett störtregn. Martin, vad gjorde de med din bil på verkstaden? Tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
av MartinS
#650106
Hej,

Trist, men detta kommer inträffa för alla XC60 med panoramatak, förr eller senare på grund av en konstruktionsmiss

Jag lämnade min till en volvoåterförsäljare som hade bilen i 2 veckor och felsökte massor (rev ner innertak, lucka och allt.) i tät dialog med volvo centralt.
Till slut kom man fram till att det är en tillverkningsmiss och inget "fel". Problemet är att de två klackar som stänger ner "vindduken" drar åt sig vatten som då letar sig in i bilen på fel ställe och det rinner ner i innertaket, var det sedan kommer ut beror lite på bilens lutning. Verkstaden tog bort den främre luckan och kapade sonika av dessa två klackar en bit och sedan dess har jag inte haft några problem. Se bild på den här länken hur en modifierad klack ser ut.

http://www.gunneby.se/xc60/panoramatak.jpg

Om du vill göra det själv tar du bara bort de fyra skyddslisterna på insidan av luckorna (sitter med snäppfästen, börja med de bakre) och sedan lossar du den främre luckan med sex torxskruv. Lyft sedan bort luckan och kapa av klackarna. Återmontera i omvänd ordning.

Du bör föresten kolla under mattorna fram, på min bil letade sig vatten också ner via insidan av a-stolpen och det blev dyngsurt på golvet under främre mattan.

Fråga gärna om det är något mer, jag vet rätt mycket om detta vid det här laget.

/Martin
av Kaikraft
#650241
Många tack för tipsen. Jag ska ta itu med detta snarast ( om c:a 14 dgr). Jag kommer troligtvis att höra av mig igen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#650293
Kaikraft skrev:Många tack för tipsen. Jag ska ta itu med detta snarast ( om c:a 14 dgr). Jag kommer troligtvis att höra av mig igen.
Lycka till, och som sagt, hojta till om det är något. Vill du ha hälp kan jag hjälpa dig på tjörn, du bor ju i partille står det. Maila mig isåfall.

/Martin
av Kaikraft
#709969
Bättre sent än aldrig... Nu är klackarna modifierade enligt tips från Martin S och jag har hängt regnstället i garderoben ;-) . Hårdtestet kommer väl till våren när frosten är borta.
Jag ska nu ta itu med nästa bekymmer: defrostern för vänster ytterspegel funkar inte :(
Några tips?

God jul och gott nytt år!

/Kai

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]