Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petegbg
#1123056
mikebike skrev:
MartinS skrev:Jag behöver inte påminnas om att aldrig någonsin igen köpa en bil med soltak...
Jag maskintvättade min bil i lördags, det var första gången med taklucka, och liite nervös var jag allt! :wink:
Gäller detta även oss med vanlig taklucka? :shock:
av Icebear
#1123143
Ja taklucka är alltid en risk för läckage så för eller senare får man problem.
Jag har själv haft problem med läckande taklucka på en volvo 240 82:a men det var länge sedan.
Efter det så aldrig mer en taklucka.Vi ha sol på huvudet så köper man en cabriolet :-)-)
av petegbg
#1123162
blundahl skrev:Ja taklucka är alltid en risk för läckage så för eller senare får man problem.
Jag har själv haft problem med läckande taklucka på en volvo 240 82:a men det var länge sedan.
Efter det så aldrig mer en taklucka.Vi ha sol på huvudet så köper man en cabriolet :-)-)
Nu gällde ju denna tråden i första hand Xc60 med panoramatak. Så frågan var bara om samma felaktiga konstruktion även gällde oss som har en vanlig taklucka.
Att det finns en risk förstår jag. Oavsett modell.Jag har haft bilar med taklucka förr men dom har aldrig varit otäta.
Kan läcka in lite överallt faktiskt, och det behöver inte nödvändigtvis komma uppifrån.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1123219
Jag kan väl tillägga att min bil varit tät igen sedan jag modifierade dräningsslangarna för 1.5 år sedan.


Jag skrev ihop denna för snart två år sedan då jag fick en del frågor om mitt initiala läckage från andra delar av jordklotet.

http://www.gunneby.se/xc60/Leaking%20su ... 20XC60.pdf
av grålle1
#1123247
blundahl skrev:Ja taklucka är alltid en risk för läckage så för eller senare får man problem.
Jag har själv haft problem med läckande taklucka på en volvo 240 82:a men det var länge sedan.
Efter det så aldrig mer en taklucka.Vi ha sol på huvudet så köper man en cabriolet :-)-)
Håller inte med, och med tanke på hur många glastak det rullar på vägarna så är det nog ändå ett relativt ovanligt fel skulle jag vilja hävda... men visst är det en risk såklart. Själv tar jag dock hellre den risken för jag älskar ljuset och rymden som glastaket ger... jag vill ha sol på huvudet året runt helt enkel (Och jag har en ändå en cabriolet också.... med glastak :wink: )
Användarvisningsbild
av RWD
#1123301
Häromdagen när jag satte mig i min XC60 så kom det en droppe vatten från konsolen för innerbelysningen vid kanten mot passagerarsidan. Det hade regnat en del under natten och bilen stod i lite nedförsbacke.
Det var fuktigt på främre inre hörnet av passagerarstolen så det hade nog droppat en stund. Även fuktigt runt konsolen, och såg ut att ligga lite vatten i lampglaset, men inte mer än ett par droppar.
Det mest spännande är att jag varken har panoramatak eller sollucka.
Torkade så gott det gick med handduk och värmaren i bilen, har sedan dess inte kommit något mer.
Nu är det ju minusgrader ute vilket det även var dan innan detta hände.
Någon som råkat ut för detta. Har svårt att se att det ska komma från vare sig takrelingsinfästningar eller bakluckans kablagegenomföring då bilen inte lutade så mycket. Möjligen antennen, men svårt att tro det ? Har inte upptäckt att det är fuktigt någon annan stans.
Kan det ha tryckts in vatten i ovankant av vindrutan när man kört tro ?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1123311
Det är säkert vindrutans limning som släppt.
av Ewexell
#1369525
My2012, xc60, utan panorama/taklucka, jag har vatten som samlas uppe vid förarsidans a-stolpe, där den slutar mot taket. Borde jag har dränering där även om jag inte har taklucka? Annars låter väl bultar till rails lovande som bov, ska försöka få loss innertaket.
av d99fish
#1464069
@MartinS, en högoddsar chansning på att du fortfarande finns på forumet. Jag är tacksam för alla som svarar, men tänkte att Martin verkar jobbat länge med sitt problem och har nog bra insikt :)

Jag hade stora mängder vatten på förarplats i morse, ett par liter. Ställde in bilen i garaget och felsökte på eftermiddagen, det ligger massa vatten när man öppnar takluckan på vänstra (förarsidan) ska det kunna vara vatten där som ska rinna bort på något sätt? För jag kunde inte se något avrinningshål eller liknande. Spolar jag vatten där så rinner det rätt in i förarhytten längs med astolpen. Även när luckan är stängd, men det går inte att se att det är ett gap vid luckan, fattar inte hur det kan rinna så mycket.

Löser fixen ovan detta? Förstår inte hur de stagen kan göra så att det rinner in massa vatten bara, det ser ju helt tätt ut och jag förstår inte riktgit hur de spelar in :)

Mvh JImmy
Användarvisningsbild
av MartinS
#1464088
Det finns en avrinning i varje hörn av ”hängrännorna”, dom i framkant ser man om man bara öppnar luckan. Det det låter som det är stopp i en eller flera av dom. För att komma åt ”utloppen” till avrinningarna i fram behöver du ta bort torkararmarna och sedan plasten vid ”torkardiket”. Oftast blir det stopp i just utloppen men teoretiskt man det ju sätta igen vid hålen i fram/bakkant där uppe, eller i slangen.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]