Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#709972
Kaikraft skrev:Bättre sent än aldrig... Nu är klackarna modifierade enligt tips från Martin S och jag har hängt regnstället i garderoben ;-) . Hårdtestet kommer väl till våren när frosten är borta.
Jag ska nu ta itu med nästa bekymmer: defrostern för vänster ytterspegel funkar inte :(
Några tips?

God jul och gott nytt år!

/Kai
Härligt, gjorde du det själv eller fick du verkstaden att göra det?

Bänd bort spegeln och mät resistans i värme-elementet (med kablarna borttagna) och mät spänningen i kablaget när du har defrostern påslagen. Mest troligt är det väl värmeelementet i spegeln som gett upp, då borde det va avbrott (oändlig resistans) när du mäter på elementet.

/Martin
av Kaikraft
#808835
Hej igen. Efter knappt ett år är det fortfarande torrt i bilen :D . Jag fixade detta själv - ett, precis som Martin beskrivit detta, okomplicerat litet kirurgiskt ingrepp. Varken verkstad eller Volvo ville bidra med tips eller hjälp i detta fallet. Lämna in bilen för felsökning så får vi se, fick jag till besked. Detta kan ju sluta hur som helst, kändes det.
Idag har jag även tagit itu (med ) !! min ytterspegel. Det visade sig att båda kablarna till värmeslingan hade gått av, innanför spegeln, precis där de går ihop med de övriga kablarna i kabelstammen , troligtvis pga utmattning (fälla in och ut av spegel vid låsning/ upplåsning av bilen). Jag mätte c:a 8 ohm resistans i värmeslingan för att kolla om den var OK innan jag reparerade kablarna. Lödning + krympslang blev metoden. Defrostern funkar igen :D .

Kai
Användarvisningsbild
av MartinS
#808870
Kul att det har funkat, läckage lär ju bli ett ruskigt vanligt problem för många XC60 ägare vad tiden går. Jag undrar hur luckan ser ut på en MY14, om de har rättat till problemet?

Bra att det löste sig med speglarna. Jag fäller in mina vid behov, ser ingen anledning att de skall vika in sig varje gång jag låser bilen, men det beror väl lite på hur man bor och var man brukar parkera kanske.

/Martin
av Kaikraft
#862314
Idag kom det vatten från taklampan igen... :( och vatten på golvet närmast A-stolparna. Gummistövlar och regnställ är lämplig klädsel för denna bil.
Åkte direkt till en Volvo-verkstad jag inte tidigare varit hos. De tipsade om att vatten kan läcka från tak-railsen. De hade senast igår haft inne en bil med samma problem.
Ska åka och köpa Sika imorgon. Är det någon som har några tips om hur på bästa sätt komma åt genomföringarna/ skruvarna för railsen? Det blir väl att ta ner innertaket så gott det går.

/Kai
Användarvisningsbild
av MartinS
#862438
Trist Kai, hoppas det löser sig för dig.

Railsen är skruvade inifrån, alltså måste innertaket bort. Men om det vore ett vanligt problem tycker jag man borde hört talas om det någon gång. Du har inte bytt framruta som kan ha blivit dåligt limmad?
av Kaikraft
#862646
Jag kan inte se några spår efter rut-byte, kanske ska kolla med förra brukaren.
Railsen blev nerplockade men jag kunde inte hitta några spår efter läckage här. Hade så varit fallet så verkar det otroligt att vattnet skulle kunnat leta sig till takarmaturen. mer troligt till A-stolparna.
Senare fann jag att det var något fuktigt på tätningen vid vindrutans övre hörn (på insidan av bilen givetvis) samt andra spår efter läckage här.
Återstår att bestämma sig för åtgärd… Glasmästarn menar att om man ska få det tätt måste man plocka ur och limma om rutan. Inga garantier finns att man får bort rutan i ett stycke. Känns sådär.
Ska kolla lite närmare på läckstället imorgon.

/Kai
Användarvisningsbild
av MartinS
#962059
Kom du fram till något?

Efter att min bil varit tät i 3,5år droppade det från takarmaturen idag. Jag kunde se vattenspår vid insidan av kanalen på högersidan vid klacken när luckan var öppen, så troligen beroende på samma klackar som jag hade problem med för 3,5 år sedan. Kanske behöver jag ta ett par mm till på dom. Något åldras kanske så att vattnet letar sig lättare? Gjorde rent allt och körde en kalibrering enligt vida, får se om det det händer igen. Men det känns ju lite olustigt...

Jag behöver inte påminnas om att aldrig någonsin igen köpa en bil med soltak...
av mikebike
#962105
MartinS skrev:Jag behöver inte påminnas om att aldrig någonsin igen köpa en bil med soltak...
Jag maskintvättade min bil i lördags, det var första gången med taklucka, och liite nervös var jag allt! :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
#962492
Mest för dokumentation och för andra som kan hitta det i framtiden. Så här ser dräneringsslangarna ut fram orginal, där de sitter under plasten vid torkarna.

Bild


Man modifierar dom lämpligen så de ser ut så här, för att det inte skall sätta igen sig.

Bild



För att ta bort plasten lossar man torkararmarna, locket över batteriet och listen som går från skärm till skärm och de sex stycken clipsen. Sedan kan man lossa sidostöden mot skärmen och lirka bort hela plaststycket.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]