Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FreddanM
Blir Volvoanställd i höst igen och funderar på V60 som tjänstebil.
Har en knodd på drygt ett år och måste ta hänsyn till barnstol o barnvagn.

Bakåtvänd barnstol bakom passageraren - hur trångt blir det i framsätet?
Får man in en Emmaljunga och hur mycket plats finns kvar till matkassarna?

Damen vill absolut ha automat och jag tror inte vi tjänar på dieslarna.
Hur är T4:orna med aut? Nåt skäl att inte välja flexen?

//F
Användarvisningsbild
av PalmE
Vi har en bakåtvänd Britax Multi-tech i baksätet på våran V60 och vi måste ha passagerarstolen allra längst fram + tiltad lite framåt för att den ska få plats i bak. Med andra ord är passagerarstolen oanvändbar för oss iaf, funkar väldigt korta sträckor om man inte är så stor dock.
av HerschelWalker
Kan du kanske sätta barnstolen i framsätet istället? Airbagen är väl avstängningsbar, tror jag. Det är ibland bra att ha barnet bredvid föraren, typ när man kör utan passagerare.

Själv hade jag en Alfa 156 när vårt första barn var litet. Det funkade, och V60:n är nog ett litet snäpp större. Vagnen var en Emmaljunga.
Användarvisningsbild
av Guligan
För endast ett barn och om ni inte tänker lasta mycket så funkar säkert V60.
en "V/XC70" är helt klart mer användbar för barnfamiljen såklart. Övervägt V50??
av vicster
Jo, fast V50 är något större och har en mer fyrkantig öppning som gör det lite lättare att lasta. Men ingen stor skillnad och en mycket äldre bil så skulle själv aldrig köpt en V50 i dagens läge. V60 (snyggare) eller V70 om storleken är viktig imo.
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Jag kör V60 och haft två V50 tidigare. I V50 kunde jag inte sätta in en Emmaljunga City Cross på bredden utan att föra in barnvagnen på längden först och sen vinkla ut den på bredden. I V60 så ryms den utan problem på bredden - inget krångel som med V50. Att rymma matkassar går bra, beror mest på hur mycket man handlar :-)

Vi har vår son i baksätet, Britax (kommer ej ihåg vad modellen heter, för barn upp till ~4 år alt. 15kg) med ISOFIX bas. Jag och min fru är inte de längsta då vi båda är runt 170cm men vi har avsevärt mycket bättre benutrymme fram i V60 än i V50. Vi behöver inte ha stolen långt fram, vi har den faktiskt väldigt långt bak och kompisar som är 180cm+ har tyckt att även de sitter bekvämt fram. Sen att den är lite bredare i baksätet gör att två passagerare och barnstol fungerar bättre än tidigare.
av FreddanM
Tack för alla svar.

Har också City Cross-modellen så det var ju trevligt att läsa sista svaret. För övrigt verkar det vara lite avhängigt
av modell på barnstol. Bara att testmontera nuvarande och kolla.

V50 har jag tittat lite på. Är ett snäpp billigare i månadskostnad, men känns lite gammal. V70 är väl det naturliga valet, men skulle behoven täckas av en V60 så känns det som ett roligare alternativ.

//F
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Helt rätt att provmontera barnstolen. Innan vi beställde vår V60 så gjorde vi det samt så tog vi med barnvagnen för att se hur den gick att lasta samt hur mycket plats den tar.
av svartsvart
Jag har beställt en V60 som ska funka som familjebil med två vuxna och ett barn på snart ett år. Vad gäller bagaget så får vår vagn (Bugaboo cameleon) plats på längden i bagaget vilket gör att halva bagageutrymmet är fritt till annat. Plockar man av hjulen på vagnen så kan man till och med få över insynsskyddet...

Jag provade aldrig att sätta in vår barnstol (Maxi Cosi Mobi) när jag var och provkörde eftersom det var ganska lätt avgjort att det var mera plats i V60n än i vår nuvarande bil (BMW 1-serie) där stolen får plats i framsätet med passagerare bakom om inte denna är allt för petig med komforten...

Vad jag erfor när jag kollade runt bland olika bilmodeller innan jag bestämde mig för V60 är att det inte spelar jättestor roll vilken man väljer i aspekten innerutrymmen och barnstol. Mellanklassarna är inte speciellt mycket mindre än storbilarna när väl stolen är på plats, det handlar om någon cm hit eller dit. Visst, dessa cm kan vara avgörande om det någon väldigt lång som ska åka med.

Svenskar tenderar av slentrian välja storbil så fort de får barn fast det faktiskt inte behövs är min åsikt =)
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]